Ademhalingsoefening

Ademhaling hand op de buik Ga liggen op uw bed of bank op een rustig moment, leg uw handen op uw buik met lichte druk en herhaal deze oefening een aantal keer. Na een paar minuten merkt u dat uw benen zwaar beginnen te worden en dat uw lichaam begint met ontspannen. Wanneer u zit op een stoel zorg ervoor dat uw rug recht is en dat deze leunt tegen de leuning.

Yoga

Ga beter slapen door elke dag een kwartier yoga te doen voor het slapen gaan. Wat is yoga eigenlijk? Yoga is een goede manier om te leren ontspannen. Door gebruik te maken van simpele korte oefeningen kunt u in een paar minuten geheel tot rust komen. Bij yoga is het erg belangrijk dat u uw ademhaling onder controle krijgt voor de innerlijke rust. Is yoga voor iedereen? Ja iedereen kan yoga leren hierbij maakt het niet uit of de persoon oud of jong is.

Massage oefening

Geef u hoofd rust door een dagelijkse massage Door uw hoofd elke dag even te masseren heeft u minder last van stekende hoofdpijnen. De massage heeft 9 korte stappen en is overal toepasbaar. Door onderstaande oefening dagelijks te doen, voor u gaat slapen, zal u op langere termijn merken dat u minder vaak hoofdpijn heeft of minder ernstig. De oefeningen zijn overal toepasbaar als u maar een stevige ondergrond heeft. Door de drukpunten van de handpalm of knokkels te volgen met uw gedachten, zullen de gedachten verminderen.

Geheugen en concentratie schema

Wat is het geheugen en concentratie schema? Met psychische problematiek hebben personen van moeite het geheugen en de concentratie op orde te houden. Geheugenproblemen kunnen problemen geven in het dagelijks functioneren. Het kan zijn dat het u zelf opvalt dat er problematiek speelt of dat uw omgeving het opmerkt. Het geheugen en concentratie schema kan een hulpmiddel zijn bij het weer meer in balans brengen.

Burn-out

PTSS vs burn-out PTSS = Post Traumatisch Stress Stoornis. PTSS krijgt u wanneer u een nare gebeurtenis heeft mee gemaakt waar u naar 6 maanden nog steeds last van heeft.  Van een PTSS heeft 7,4 % van de volwassen last en is een angststoornis. Voor PTSS krijgt u EMDR en stabilisatiecursus en antidepressiva, deze worden vergoed. PTSS is DSM 5. Burn-out= Is als u gelange tijd onder te hoge druk moet presteren. Door aan de hoge eisen te blijven voldoen overbelast u het lichaam en put uw het lichaam steeds verder uit.  Door lange periodes onder hoge druk te presteren, Lees het gehele artikel →

Verhuisschema

Wat is het verhuisschema? Het verhuisschema is een schema waarin u uw triggers kunt vermelden over een verhuizing. Vanaf dat u weet dat u gaat verhuizen kunt u het schema als een lijndraad gebruiken om gezond door de verhuizing te komen, met zo min mogelijks stress, paniek, of angst. Het verhuisschema is voor zowel kinderen als volwassen te gebruiken.

Oplopende stress

Hoeveel stress heeft een persoon met stress gerelateerde problematiek? Een persoon met stress gerelateerde problematiek heeft meer stress als een persoon zonder stress gerelateerde problematiek. Een dag begint vaak met een stressniveau als een burn-out, daarnaast komt de oplopende stress van de hele dag. De persoon loopt dagelijks aan tegen een maximaal stressniveau. Voor een persoon is het belangrijk om veel te rusten en de spanningen niet te laten door ze van te voren te herkennen.

Borderline

PTSS vs borderline Borderline word voor 50% bepaald door genetische factoren en is dus aangeboren. In 25% tot 75% van de gevallen hebben de personen traumatische dingen meegemaakt in het verleden, vaak langdurig.  In 57% van de gevallen gaat het om een trauma die voor het 6 de levensjaar is opgelopen, zoals het opgroeien in een gezin waar niet voldoende aandacht is of bij een scheiding. De behandeling is gericht op het verbeteren van het dagelijks functioneren en het verbeteren van uw stemming en het zorgen dat suïcidale gedachten verminderen. Hiervoor krijgt de persoon dialectische gedragstherapie, mentalization-based treatment, schemagerichte therapie, Lees het gehele artikel →

Hoofdpijn

Welke soort hoofdpijn ervaren mensen met stress gerelateerde problematiek? Personen met psychische en/of stress gerelateerde problematiek hebben dagelijks veel en vaak hoofdpijn. De stress/onrust/angst/paniek geeft hartklachten en hoofdpijn. Personen ervaren de hoofdpijn als een stroomstoot in de hersenen, daarnaast hebben personen vaak last van drukkende pijn in het hoofd, alsof de hersenen uit het hoofd willen.

Nacht – dag ritme

Wat is het verschil tussen een dag-nacht ritme en nacht-dag ritme? Een goed dag en nacht ritme is erg belangrijk voor een gezonde balans van uw leefstijl. In een goed ritme slaapt u gemiddeld 8 uur per nacht en staat u tegen 7.00 uur op. Bij een nacht-dag ritme is de persoon de zelfde tijden wakker in de nacht, maar krijgt hierdoor wel slaapproblematiek.

Examenstress zelftest

De examenstress zelftest is gemaakt voor iedereen die examen, toetsen of proefwerken moet maken en hier veel stress van ondervind. Aan de hand van 17 vragen geeft de uitslag u inzicht in de punten die voor de stress zorgen, dit kan liggen aan de planning, voeding, rust, angst of het geheugen en de concentratie. Wanneer deze punten in balans zijn zal er weinig examenstress zijn. Bij 7 vragen of meer beantwoord met ja, dan heeft u last van examenstress.

Taalontwikkelingsstoornis zelftest

Heeft uw kind een taalontwikkelingsstoornis? Aan de hand van 20 vragen kunt u er achter komen of uw kind een achterstand heeft opgelopen. De taalontwikkeling zelftest heeft korte vragen die u met ja of nee kunt beantwoorden, hoe meer u met ja antwoord hoe groter de kans op een taalontwikkelingsstoornis. Het is dan belangrijk naar een logopediste te gaan.

Pesten

PTSS vs Pesten Met de rug tegen de muur met 5, 6 mensen er om heen, ze schreeuwen allemaal, je kan geen kan op, ontsnappen aan het pesten is onmogelijk. Door het gedrag van de andere personen, zal de gepeste, zich angstig, paniek of in de stress voelen. Het gedrag zorgt ervoor dat het pesten een trauma word voor de gepeste. Dit trauma is dan een PTSS, het pesten heeft dezelfde signalen op lange termijn als een PTSS.

Depressie zelftest

Depressie zelftest Aan de hand van 20 vragen, kunt u er achter komen of u een depressie heeft. De depressie zelftest geeft u inzicht, in uw gedachten en beleving over een gebeurtenis of herinnering, die u de afgelopen week terugkerend gevoelt of opgemerkt heeft. Door een overzicht te maken van de gebeurtenis, krijgt u een duidelijk beeld van de problematiek en kunt u gerichter zoeken naar de juiste ondersteuning.