Zelfvertrouwen

Stap 1 Signalen, Stap 2 Doel, Stap 3 Plan, Stap 4 Advies

Stap 1 Signalen herkennen, oplossen

Zorg dat uw kind zich niet teveel op u richt. En vrees niet, enige kinderen zijn vaak vrijgevig, zelfverzekerd en populair bij hun vrienden. Een paar is echt genoeg en sommige kinderen hebben aan eentje al hun handen vol. Meer is niet altijd beter. Ook hier niet. heeft je kind een fantasievriendje? Ga er in mee maar overdrijf het niet. Zo leert uw kind namelijk op een veilige manier omgaan met emoties en sociale situaties.

Voor kinderen is de waardering van hun ouder(s) één van de belangrijkste dingen in hun leven. Complimenten geven een kind een gevoel gewaardeerd te worden, wat zorgt voor een goed gevoel over zichzelf en het ontwikkelen van een positief zelfbeeld. Tegenslagen horen bij het leven, tegenwoordig zijn er meer mensen die hier niet om mee kunnen gaan. Komt dit door te veel complimenten? Complimenten moeten onderbouwd zijn, anders hebben ze geen effect. Kinderen prikken daar snel doorheen. Soms is benoemen wat je ziet genoeg. Daar wordt een kind ook door bevestigd. Kinderen zijn intrinsiek gemotiveerd om te leren. Complimenten zijn niet nodig om dat te stimuleren. Prijs uw kind vaak en zeg precies wat uw goed vindt. Bijv: ‛fijn dat je meteen luistert’. Het kind zal zich dan vaker zo gedragen.

Het eerst belangrijk te weten hoe u aan deze gedachten komt? Wat maken deze gedachten somber? Welk gevoel heeft u bij deze gedachten? Hoe meer u over u sombere gedachten nadenkt, hoe somberder u word. Hoe meer sombere gedachten, hoe vaker een persoon depressie is of word. Sombere gedachten komen vaak door gebeurtenissen die als zwaar worden beschouwd of omdat er veel dingen tegen zit. Van sombere gedachten kunt u alleen afkomen als u weet wat de oorzaak is van de gedachten. Sombere gedachten kunt u oplossen in 4 stappen, namelijk herkennen signalen en emotie, van u afschrijven en afleiding. Sombere gedachten komen niet van zelf er is dan iets gebeurt wat u somber maakt. Door de trigger te zoeken, kunt u zich beter gaan voelen en heeft u meer zicht op de problematiek. Door een week bij te houden van de triggers komt u er achter wat de grootste triggers zijn. Door uw gedachten te noteren, in het trigger schema, kunt u zien hoe somber en of u direct actie moet ondernemen of dat u een andere oplossing zoekt.

Wantrouwen

Over diverse diagnoses staat in de signalen dat ze wantrouwig zijn en achterdochtig. Maar regelmatig komt het wantrouwen door een van bovenstaande punten, hierdoor is het bij ieder persoon zo dat hier door het wantrouwen groeit. Heeft de persoon last van het signaal van een diagnose of heeft de persoon last van de omgang van de samenleving?

In het begin van de diagnose heeft een persoon nog weinig wantrouwen alleen in het trauma. De persoon heeft niet eens meer wantrouwen. Door hoe de samenleving de persoon ondersteunen en begeleiden is bepalend hoe veel wantrouwen de persoon krijgt. Hoe meer er gebeurt en hoe minder er verbeterd, hoe meer wantrouwen in de samenleving. Door een traumatische gebeurtenis is het lastig om op een persoon of plek te vertrouwen. Dit komt omdat personen geweld hebben gezien/meegemaakt of omdat de persoon een ongeluk heeft gehad. Door na een ongeluk in uw auto te stappen en langs de plek te rijden, komt u over de angst om niet meer te rijden en verwerkt u het trauma. Door niet te rijden bouwt u een fobie op en word het lastiger om weer te rijden.

Het wantrouwen word vaak aangedaan waardoor de reactie is ik vertrouw het niet en ik voel me niet veilig. Door de plaatsen te mijden, lijkt het of u zich beter voelt, maar in werkelijkheid vermijd u steeds meer plaatsen en steeds een deel van de samenleving. Door ruzie en grote woorden die de volgende dag niet gemeend/geloofd worden. Tijdens ruzie worden er vaak dingen gezegd die niet zo zijn bedoeld of ze moeten anders worden opgevat en dit blijft wel vaak hangen. Deze feiten komen regelmatig terug in discussies.

Door niet samen te werken en door weinig voor iemand over te hebben en niet te kunnen bouwen op personen. Door geen vertrouwen in elkaar is samenwerken niet mogelijk. Voor een goede samenwerking moet er de waarheid gezegd kunnen worden, duidelijkheid, moet het vanuit beide komen. Door weinig met iemand om te gaan en in het contact niet positief is, zal de band negatief kleuren. Door discussies/gesprekken over feiten/meningen en waarheden / niet waarheden en veroordelen/ oordelen. Door iedere keer het verleden te betrekken met toen was dit en toe dat, nee dat klopt niet het is zo en zo en nee ik heb gelijk en niet te kijken naar de toekomst word de relatie niet beter. Als vertrouwen beschaamd is, is het niet makkelijk te herstellen en het kost veel tijd, energie en doorzettingsvermogen, maar waar een wil is, is een weg. Informatie eerlijk duidelijk, simpel, kort is voor een persoon met psychische problematiek makkelijk te volgen. Een afspraak is afspraak en tijd is tijd.

Vermijden

Iemand vermijd plaatsen omdat het te veel herinnerd aan het opgelopen trauma, de plaats te veel stress oplevert of de persoon smoezen. Ongeveer 5-15% van de mensen heeft gedurende zijn hele leven last van een sociale fobie. Personen gaan smoezen bedenken zoals geen zin, komt later wel, te druk en dan heb ik last van de prikkels. Door het niet gaan en de smoezen als echt te beschouwen, heeft een persoon een grotere kans op een sociaal isolement. Sociale fobie is u bent bang dat anderen op u letten, u raar vinden, u bekritiseren of u uitlachen.

Personen vermijden uitjes doordat ze niet in grote groepen kunnen zijn, omdat dit te veel prikkels geeft en dit kan herinneren aan de trauma’s. Drukke plekken worden vaak overgeslagen zoals pretparken omdat personen hier te veel prikkels ontvangt. Personen vermijden angst of vermijd iets wat stress oplevert. Door de angst voor een situatie kan een persoon in een paniek bui terecht komen. Door de angst te vermijden kan het zijn dat de persoon zich op dat moment beter voelt, maar uit eindelijk niet beter af is. Vaak bij het vermijden vind de persoon dat hij het niet goed doet of niet goed kan.

Personen vermijden herinneringen, trauma’s gerelateerd aan flash backs. Door op plaatsen te komen waar een persoon word herinnerd aan de opgelopen trauma’s kan een persoon een stress bui krijgen en hierdoor een paniek bui. Door dat de herbeleving zo echt is, dat het lijkt of de persoon in die situatie is.

Personen vermijden zoveel mogelijk prikkels. Personen gaan niet in drukte naar een winkel, hierdoor krijgt een persoon te veel prikkels en stress, door het onrustig winkelen van anderen, het niet snel genoeg producten kunnen vinden en de onrust van de persoon zelf. Daarnaast hebben personen minder geduld en kan een lange kassa rij zorgen voor een stress bui. Personen vermijden contacten met andere doordat deze personen herinneren aan het trauma of omdat ze geen begrip kunnen opbrengen voor de dagelijkse chronische stress en alle problematiek.

Sociaal isolement

Een sociaal isolement is dat personen niet meer buiten komen en min mogelijk met de samenleving te maken willen hebben. De personen hebben vaak weinig zelfvertrouwen, laag zelfbeeld, schulden problematiek en/of psychische problematiek. Een sociaal isolement is vaak een keuze van de persoon, die niet weet hoe het probleem op te lossen en hierdoor steeds verder weg zakt. Wanneer de persoon steeds vaker iemand of iets gaat mijden. De persoon heeft geen zin in contact en wil vaak op dat moment geen contact, maar een paar uur later heeft de persoon vaak spijt van het niet openen van de deur of het opnemen van de telefoon. Dit komt door de stemmingswisselingen, de persoon voelt angst of paniek wanneer word gebeld, en word dan boos of verdrietig, na dat dit is gezakt gaat de persoon nadenken en mist dan toch het contact.

De personen hebben vaak de gordijnen dicht in het gehele huis en gaan zelden open, houd de deuren en ramen gesloten, er word weinig gelucht, heeft vaak een lege brievenbus, is zelden te vinden op openbare plekken, vermijden van contact met naasten en hulpverleners, door het niet openen van de deur of het niet opnemen van de telefoon. De personen hebben vaak een vol hoofd en hebben dan vaak een depressie, ze hebben ook regelmatig ruzie of conflicten in het contact. Om het contact te mijden, gaat in tegen het menselijke, om het goed te praten en er beter mee te kunnen leven bedenken de personen vaak smoezen voor zich zelf, zoals bijvoorbeeld de telefoon gaat, dan word ach ik ben nu bezig, als ze mij nodig hebben en als het echt belangrijk bellen ze wel terug. Als de deurbel gaat word het, ach er was al die tijd toch niemand, niemand heeft mij geholpen, dan had je er maar jaren geleden moeten zijn, nu ben je te laat, zoek het uit.

Verhoogde kans depressie. Door binnen te blijven zitten, gaat het niet beter met u en loopt u een verhoogde kans op een depressie. Wanneer u depressief bent, heeft u nog minder zin iets te doen en gaat u zich nog meer afsluiten. Hoe meer u zit, hoe meer u gaat piekeren, hoe meer gedachtestromingen u heeft. Door het inplannen van activiteiten en afleiding te zoeken, gaat u zich beter voelen en zien dat het niet zo slecht is zoals het in uw hoofd zit.

Is er iets gebeurt waardoor uw gedrag is veranderd? Een sociaal isolement komt niet van de een op de andere dag, hier gaan meestal een aantal jaren overheen. In de meeste gevallen gaat hier vooraf een trauma of een ernstige gebeurtenis. Door een opstapeling van nare gebeurtenissen word het voor de persoon, steeds lastiger mee te gaan in de maatschappij. De gebeurtenissen zorgen ervoor dat de persoon dit vaak herbeleeft en hierdoor angst of stress ervaart van andere personen. Waardoor de persoon dit zoveel mogelijk gaat vermijden en het geen contact hebben voor lief neemt.

De hulpverlener die het gesprek wilt met de persoon of de persoon die gehele dag last heeft van de deurbel van de hulpverlener? Hulpverleners hebben vaak het contact met de persoon, wanneer de persoon niet de deur opent, gaan de hulpverleners, 20x aanbellen omdat ze contact willen. Dat de hulpverlener 1x aanbelt is genoeg voor de persoon om een bui uit te lokken zoals stress of angst. Wanneer een hulpverlener 20x aanbelt is de persoon in de bui en reageert vanuit de bui dus of de persoon word heel boos of is muis stil. Deze bui kan voor een persoon dan heel lang duren en kan hierdoor een gehele dag bezig zijn met het verwerken ervan. De trigger van deze persoon is het geluid van de bel, de persoon weet niet wie er aan de deur staat, omdat hij niet heeft gekeken. Het geluid van de bel roept herinneringen op.

De persoon voelt zich niet welkom in de samenleving, de persoon voelt zich niet begrepen, de persoon voelt zich niet gehoord, de persoon is leed aangedaan, heeft vriendschappen verloren, is vaak van een koude kermis thuis gekomen. Door geen contact meer is het zoals de persoon dit voelt, de persoon word al jaren niet begrepen en voelt zich alleen staan in de problematiek, doordat de persoon iedere keer dezelfde leed ervaart (herbelevingen aan trauma) als de deurbel gaat, heeft de persoon liever geen contact dan wel. De persoon kan ook problematiek hebben en daarom zich van de samenleving afzetten zoals bij schulden. Wanneer het incassobureau aan de deur staat of wanneer er beslag word gelegd op de inboedel. In dit geval is het niet verstandig dit gedrag te vertonen, door het weigeren van een deurwaarder word uw schuldenproblematiek niet opgelost, door het snel verhuizen/ander onderkomen, loopt u weg voor de problematiek.

Mensen hebben een aantal zaken zeker nodig om psychisch gezond te blijven, zoals ontspanning, opruimen, training, voeding, beweging, slapen en sociaal. Door de juiste balans in de punten blijft u psychische gezond, met bovenaan positief denken.

Vond u het artikel intressant? Deel het artikel en volg soebar.nl dan op
0

Lees verder

Soebar.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Spring naar werkbalk