Zelf beschadiging veranderen

  • Verandering ligt op de eerste plaats bij u zelf bij het accepteren dat het een probleem is en dat u dit wilt gaan aanpakken.
  • Wat kunnen alternatieve zijn voor het snijden? Bijvoorbeeld actief bezig zijn, gedachten van u afschrijven, sporten, puzzelen enz. Bedenk zoveel mogelijk alternatieven en maak hier een activiteiten lijstje van en hang deze op een zichtbare plek. Als de gedachten op komen loopt u een voor een het lijstje af. Het word dan steeds makkelijker iets anders te gaan doen en het word een gewoonte.
  • Ga op een (vecht) sport om uw energie en negatieve gedachten te verminderen. Door actief te sporten denkt u niet na over problemen. Door dit steeds langer te laten duren verminderen de negatieve gedachten en krijgt u meer ruimte na te denken over andere zaken.
  • Probeer daarnaast regelmatig yoga te doen om uw rust te vinden, dit is in het begin erg lastig en lijkt onmogelijk maar naar een paar keer vind u steeds makkelijk uw rust. In periode van rust of minder stress, snijd u minder, want u heeft rust.
  • Schrijf alles van u af, tot u niet meer kan schrijven of niks meer weet. Hierdoor word u hoofd leger en kan u het makkelijker positiever volhouden. Bedenk voor negatieve gedachten, positieve dingen, dit is lastig maar is een kwestie van regelmatig oefenen.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.