yogahouding goed doen

Ik oefen dagelijks via een dvd, deze is wel erg duidelijk, maar het is niet als een leraar die aanwijzingen geeft. Ik heb momenteel veel last van de spieren en kan daarom lastig naar buiten. Weet u enkele oefening die makkelijk en kort zijn om te kunnen ontspannen en leniger te worden? Welke oefeningen kan ik doen bij stress?

1 wat is het

Het is lastig zelf te beoordelen of u een yoga houding goed uitvoert. Vaak gaat het niet om de houding zelf maar om de rust en het gevoel dat de houding geeft. Een houding die prettig aanvoelt houd u langer vol dan een houding die minder prettig of makkelijk is.

Yoga heeft een vast volgorde van houdingen, maar deze kunt u ook naar eigen inzicht aanpassen. Bij yoga is het belangrijk dat u uw spieren spant en ontspant waardoor er meer druk en stress het lichaam verlaten.

2 herkennen

  • Leniger word u door veel rek en strek oefeningen te doen en deze dagelijks te oefenen. Denk hierbij ook aan warming up voor bijvoorbeeld turnen of ballet.
    • In het begin zal het vaak wat meer pijnlijker aanvoelen dat een paar weken later. Dit heeft veelal te maken met de stijfheid van de spieren en de spieren die moeten wennen aan de oefeningen.
    • Leniger word u door regelmatig, eigenlijk dagelijks, vastzittende spieren los te masseren of te rekken en te strekken. Hoe meer uw spieren los zijn hoe minder stress en druk u hiervan ervaart.
  • Voor yoga heeft u een goede balans nodig de houdingen uit te voeren. Hoe meer balans u heeft, hoe makkelijker de houding, hoe meer rust u erin vind.
    • Om minder stress te ervaren is een goede ademhaling erg belangrijk. Hoe meer stress u heeft hoe meer u met de mond open gaat ademen.

3 behandelen

  • Voor de basishoudingen zijn diverse boekjes te koop en online video’s te vinden. Hierin staat stap voor stap hoe een houding in zijn werking gaat.
  • Voor een goede ademhaling is het belangrijk een ritme te volgen, dit kaan zijn het ritme van uw hart of van muziek. Gaat uw ademhaling te snel leg uw hand op uw buik en duw het iets in na een paar keer gaat u steeds iets langzamer.

4 gevolgen

  • Stress is schadelijk voor geest en lichaam. Van piekeren, malen en zorgen maken krijgt u veel stress en onrust.
  • Door de yoga op de manier te doen dat voor u goed voelt, al dan niet aan de vaste houdingen, krijgt u meer rust in uw lichaam en kunt u beter slapen en eten.
  • Innerlijke ontspanning geeft meer rust en hierdoor minder stress en spanningen, waardoor u minder last heeft van stijfheid in het lichaam
  • Door spanningen op te kroppen in het lichaam krijgt u last van pijnlijke spieren en verkrampingen.
  • Wanneer u enige tijd overslaat kan het zijn dat u botten knakken wanneer u de oefening doet.

5 plan

  1. Onderzoek de mogelijkheden om een yoga trainer thuis te laten komen. Stel de trainer dezelfde vraag als u hier heeft gedaan en vraag advies.
  2. Doe de oefeningen voor een spiegel, zodat u kunt zien of de houding klopt.
  3. Kijk bij de relaxoefening op deze website welke u het beste bevalt voor de stress aanpak. Probeer de ademhalingsoefeningen elke 15 minuten te doen, dit kan voor het slapen zijn of gewoon onder het lopen door een winkel.
    1. Leniger zoals bijvoorbeeld een rekoefening: u voet op een hoge tafel wat ver naar achteren en uw bovenlichaam naar uw tenen. Dit even vast houden en recht op. (ballet)
  4. Onderzoek de oorzaak van de stress. Hoe komt het dat u daar de laatste tijd meer last van heeft? Is er iets gebeurt? Door achter de oorzaak te komen kunt u deze aanpakken en voorkomen. Door dagelijks het stress schema bij te houden kunt u meer inzicht krijgen in de oorzaak van stress.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.