Yoga

1 Wat is het?

Yoga is een goede manier om te leren ontspannen. Door gebruik te maken van simpele korte oefeningen kunt u in een paar minuten geheel tot rust komen. Bij yoga is het erg belangrijk dat u uw ademhaling onder controle krijgt voor de innerlijke rust. Is yoga voor iedereen? Ja iedereen kan yoga leren hierbij maakt het niet uit of de persoon oud of jong is.

Yoga is een goede manier om de ontspanning te vinden voor uw kind. Dit hoeft niet perse via een vereniging dit kunt u ook thuis leren via bijvoorbeeld een you-tube video waar de oefeningen worden voor gedaan. Op deze manier leert u kind zich bewust te worden van zijn spieren en ademhaling en wanneer deze te te gespannen zijn een manier om ze weer te ontspannen.

Yoga en mindfulness zijn een manier van leven en zorgen voor innerlijke rust. Door een bepaalde manier van leven en hierin een balans te vinden heeft u meer rust op een dag. Beide kunnen bij dragen aan een andere kijk op het leven.

Mindfullness is leven in het hier en nu, door niet te kijken naar het verleden en dingen los te laten.Door dingen los te laten heeft u minder stress en word het leven een stuk makkelijker. Door deze manier van leven piekert u minder en ziet u alles meer luchtiger.

Met yoga kunt u uw lichaam in balans brengen door bepaalde oefeningen te doen. Positiever kijken naar het leven. Sterker in je schoenen staan. Meer stress bestendig worden (bijvoorbeeld in combinatie met een betere ademhaling) Slapeloosheid verminderen. Meer rust in jezelf vinden. Jezelf minder zorgen maken. Minder prikkelbaar en emotioneel overgevoelig zijn. Kan helpen bij lichamelijke klachten.

Het is vaak niet alleen de Yoga of mindfullness die zorgen dat u bijvoorbeeld minder stress heeft vaak gaat dit in combinatie met een verandering van uw voedingspatroon of eetgewoonte.

Is yoga voor iedereen toegankelijk? Yoga is voor iedereen van baby tot hoog bejaard. Iedereen kan yoga oefeningen doen en leren. Doordat de oefeningen simpel zijn, zijn ze makkelijk te volgen voor iedereen. Het beginnen van yoga is makkelijk aan te leren en na enkele heeft u al resultaat van meer rust in uw leven. Yoga kunt u overal toepassen zowel thuis als op het werk, in het park waar u wilt.

2 Herkennen

Meditatie is een vorm van yoga om uw lichaam meer rust te gunnen. Mediteren is meestal in een vaste yoga houding met uw benen gekruist over elkaar en uw handen op uw knieën. Een juiste manier van ademhaling is erg belangrijk bij een meditatie. Meditatie is een goede manier om uw gedachten te veranderen, hierbij concentreert u zich op de ademhaling en kunt u de rust vinden. Met meditatie kunt u het gehele lichaam laten ontspannen, bij andere ontspanningsoefeningen is het vaak gericht op een bepaald gebied. Meditatie is veel oefenen om het onder de knie te krijgen.

Ademhaling technieken Door uw ademhaling te verminderen en uw er actief op te concentreren, is een makkelijke manier om u zelf te kalmeren. Word relaxt en ontspan uw spieren. Haal diep ademen en vasthouden en blaas uit en dit herhalen. Probeer het uit te breiden door over te gaan op de diepe ademhaling. Denk positief, hierdoor heeft u meer positieve gedachten en vermijd het gene wat ervoor zorgt dat u zich nerveus voelt.

Door het bij te houden heeft u na een week een goed overzicht hoe goed de oefeningen helpen. Hebben de oefeningen weinig effect gehad,dan kunt u kiezen voor andere oefeningen. Meestal kost het enige tijd voor een oefening optimaal effect heeft. In het dagboek kunt u aangeven hoe u de yoga heeft ervaren, heeft u als goed ervaren of kwamen er gedachten op zetten die de rust belemmerde. Door frustraties / woede op te schrijven en het van u af te schrijven, verminderd u de klachten.

Zo begint u:

  1. plan dagelijks een vast moment voor yoga, hierdoor heeft u meer rust en kunt u zich beter ontspannen.
  2. Vul dagelijks het schema in om er achter te komen hoe uw ervaringen met yoga zijn en waar u het kunt aanpassen om het te verbeteren.
  3. Welke gevoelens en emoties vind u lastig los te laten tijdens de Yoga? Hoe is anders? Wat kunt u met de gedachten en emoties? Schrijf ze zoveel mogelijk van u af en negeer deze gedachten tijdens de oefening. Besteed er geen aandacht eraan, laat het zijn zoals het is. Door er aandacht aan te geven word de gedachten of gevoel versterkt.
  4. Schrijf naar de training op hoe u het heeft ervaren, welke bijzonderheden u bent tegen gekomen. Welke oefeningen heeft u gedaan, door ze op te schrijven en te onthouden voor de volgende keer, zal de volgende keer de oefening makkelijker gaan.

3 Behandeling

4 Gevolg

Het verwachte effect:

  • Een rustigere ademhaling
  • Ontspanning van spieren
  • Rust tot slapen

Voelt u iets tijdens of na afloop van een yoga oefening?

  • Hoe u een yoga oefening ervaart is voor ieder persoon anders, het  verschil ook per dag en per dat u een oefening doet. Het ligt aan hoeveel rust u al heeft voor u  de oefening begint en hoe lang het duurt voor u de innerlijke rust heeft gevonden Na een oefening van yoga of ademhalingsoefeningen kan het zijn dat u zich minder goed voelt. Dit kan komen om dat u te lang bent door gegaan met de ademhaling onder controle krijgen of te ver in de ontspanning bent geweest. Hierdoor word u een beetje versuft en slaperig wakker, hierdoor is het gevoel in uw armen en ben en niet optimaal.
  • Ga eerst even recht op zitten wacht even en sta dan pas op. Daarnaast kunt in een yoga oefening heel emotioneel worden door de rust die u vind of door gedachten die u aan het verwerken bent. Daardoor kunt u signalen voelen zoals hitte, kou, tintelingen, gonzen, ontspanning, slaperigheid, of iets anders.
  • Actie Stop de oefening en start de basis van de yoga oefening. Leg uw hangen op uw buik en breng u aandacht naar uw buik en concentreer u hierop. Wanneer uw ademhaling weer rustig is, schud uw benen en armen uit Doe uw ogen open, wacht even en sluit ze, adem in tel van 21 tot 31 en blaas uit en open uw ogen weer en zet een grote stap naar voren en loop vervolgens door. Neem wat te eten en neem een groot glas water. Na het eten en het water zult u zich een stuk beter voelen. Mocht het dan nog niet goed gaan, ga even naar buiten of ga even slapen.

Relax-it

Relax-it

Heeft u veel stress in uw leven? Met de yoga oefeningen en ademhalingsoefeningen van Soebar.nl leert u een manier om meer rust aan te brengen in uw dagelijks leven. De artikelen zijn geschreven voor iedereen wilt leren ontspannen of beter met emoties en gevoelens over wil kunnen en een manier om paniek en stress aan te pakken.