Stap 1 Signalen, Stap 2 Doel, Stap 3 Plan,

 Stap 1 Signalen herkennen, oplossen

Wat is yoga eigenlijk? Yoga is een goede manier om te leren ontspannen. Door gebruik te maken van simpele korte oefeningen kunt u in een paar minuten geheel tot rust komen. Bij yoga is het erg belangrijk dat u uw ademhaling onder controle krijgt voor de innerlijke rust. Is yoga voor iedereen? Ja iedereen kan yoga leren hierbij maakt het niet uit of de persoon oud of jong is.

Yoga is een goede manier om de ontspanning te vinden voor uw kind. Dit hoeft niet perse via een vereniging dit kunt u ook thuis leren via bijvoorbeeld een you-tube video waar de oefeningen worden voor gedaan. Op deze manier leert u kind zich bewust te worden van zijn spieren en ademhaling en wanneer deze te te gespannen zijn een manier om ze weer te ontspannen. Wanneer uw kind dit elke dag 5 minuten doet bijvoorbeeld voor het slapen zal het uit geruster wakker worden en minder stress ervaren over de dag. Of kies een sport waarin uw kind zich kan uitleven.

Meditatie is een vorm van yoga om uw lichaam meer rust te gunnen. Mediteren is meestal in een vaste yoga houding met uw benen gekruist over elkaar en uw handen op uw knieën. Een juiste manier van ademhaling is erg belangrijk bij een meditatie. Meditatie is een goede manier om uw gedachten te veranderen, hierbij concentreert u zich op de ademhaling en kunt u de rust vinden. Met meditatie kunt u het gehele lichaam laten ontspannen, bij andere ontspanningsoefeningen is het vaak gericht op een bepaald gebied. Meditatie is veel oefenen om het onder de knie te krijgen.

Ademhaling technieken Door uw ademhaling te verminderen en uw er actief op te concentreren, is een makkelijke manier om u zelf te kalmeren. Word relaxt en ontspan uw spieren. Haal diep ademen en vasthouden en blaas uit en dit herhalen. Probeer het uit te breiden door over te gaan op de diepe ademhaling. Denk positief, hierdoor heeft u meer positieve gedachten en vermijd het gene wat ervoor zorgt dat u zich nerveus voelt.

Is yoga voor iedereen toegankelijk? Yoga is voor iedereen van baby tot hoog bejaard. Iedereen kan yoga oefeningen doen en leren. Doordat de oefeningen simpel zijn, zijn ze makkelijk te volgen voor iedereen. Het beginnen van yoga is makkelijk aan te leren en na enkele heeft u al resultaat van meer rust in uw leven. Yoga kunt u overal toepassen zowel thuis als op het werk, in het park waar u wilt.

Gedachten Door vele gedachten kan het zijn dat uw hoofd er vol aan voelt. De gedachten nemen het hoofd over wat hoofdpijn kan veroorzaken. Door elke dag even een aantal oefeningen te doen krijgt u meer balans in de nare gedachten en is het makkelijker deze onder controle te houden.

Gevoel Leer om momenten van stress te herkennen en op dat moment een stap terug te zetten. Erken dat de meeste problemen tijdelijk zijn en kleine tegenslagen op uw pad komen, die nodig zijn om grotere doelen te bereiken. Probeer er achter te komen wat de stress veroorzaakt, wat is de trigger achter de stress? De stress is te hoog wanneer

  • u constante lichaamsspanning heeft, waaronder hoofdpijn, nekpijn, rugpijn
  • u vaak prikkelbaar bent, stemmingswisselingen heeft, u minder goed kan concentreren op uw werk en uw moeilijker dingen van uw af kunt zetten.
  • u vaak loopt te piekeren en hierdoor slaapproblematiek heb. Hierdoor bent u ‘s ochtend niet uit gerust en voelt u zich de gehele dag moe en onrustig. Wanneer dit langere tijd aanhoud, word de slaapproblematiek normaal en zal slapen steeds lastiger worden.
  • u het gevoel heeft dat alles te veel is en zwaar aanvoelt, alles is erg vermoeiend, hierdoor bent u minder vaak vrolijk of blij. Het word steeds lastiger om u te herinneringen wanneer u de laatste keer heeft gelachen en om wat dit was.
  • u eet te veel of te weinig of u kiest ongezonde voedselopties en u drinkt te weinig water.

Gedrag Op een dag hebben veel personen last van stress, prikkelbaarheid of stemmingswisselingen. Door het dagelijks oefenen van yoga kunt u deze signalen verminderen. Met yoga kunt u leren meer balans in uw gevoelens en gedachten te krijgen. Door meer balans te vinden in uw gevoelens zal er minder boosheid of woede zijn.

Niet iedere persoon die boos is reageert het zelfde, daarnaast zijn er verschillen in de ernst ervan. De signalen van boosheid zijn nijdig, geïrriteerd, verstoord, kwaad, razend of woedend voelen. Door de woede kan het zijn dat uw ademhaling te snel is, hierdoor word u kortademig en raakt u meer geïrriteerd, waardoor de ademhaling nog sneller gaat. Doordat dit zo snel gaat word u onrustig en krijgt u hoofdpijn. Door ademhalingsoefeningen dagelijks te doen kunt u in een bui de techniek toepassen waardoor u de tijd van een bui kan verkorten.

Bij woede kunt u gebruik maken van het crisis noodplan. In dit plan staan 4 stappen die de bui van naar ernst in schalen. Door de eerste 3 stappen te zetten verminderd u de kans dat de bui uitgroeit tot een crisis. Door de 4 stappen u eigen te maken, kunt u beter handelen in een woede situatie. De woede is ergens door ontstaan, door achter de trigger te komen van uw woede kunt u de woede de volgende keer verminderen en/of voorkomen.

Gebeurtenis Yoga of ontspanning zoeken leert u niet in 1 dag.Het is belangrijk om elke dag 15 minuten voor het slapen gaan een ademhalingsoefening te doen. Door het regelmatig te oefenen, word u er steeds beter in en kunt u bij buien deze onder controle krijgen door het doen van de oefening. Door vooraf te weten wat u moet doen en wat u merkt en voelt kunt u beter reageren. Laat in de oefeningen de gedachten gedachten en besteed hier geen aandacht aan, ga af op wat u gevoel u zegt. Om goed tot rust te komen of om even uw gedachten te veranderen kunt u luisteren naar panfluit muziek. Actief luisteren is hierbij niet noodzakelijk, de fluit zorgt ervoor dat u gedachten veranderen en hierdoor word ontspannen een stuk makkelijker.

Gevolg Het weten hoe u moet ontspannen is van vitaal belang voor uw gezondheid en welzijn. Daarnaast is het ook om de passie en vreugde van het leven te herstellen. Door stress kunt u een depressie krijgen of ziek worden, gewichtsverlies krijgen.Leer omgaan met uw angst en deze onder controle te krijgen en weer te kunnen ontspannen.

De innerlijke rust met yoga en oefeningen  Oefening ademhaling en ontspanningstechnieken. Gebruik de diep ademhaling. Masseer u regelmatig. De innerlijke rust met yoga en oefeningen kunt u niet in 1x vinden het is belangrijk de oefening regelmatig te herhalen. Doe deze oefening dagelijks minimaal 15 minuten voor uw gaat slapen, hoe vaker u dit oefent hoe makkelijker u de ontspanning zult vinden. Voor elke oefening die volgt geldt dat eerst de ademhaling goed moet zijn voordat u kunt beginnen. Bij een ademhalingsoefening en yoga is rust in de ademhaling erg belangrijk zorg hiervoor door een aantal keer diep in te ademen voor u de oefening begint. Door het vaak te herhalen zult u eerder en sneller uw rust op lastige momenten kunnen vinden en behouden. Het is belangrijk om de spieren regelmatig aan te spannen op een dag en ook weer te ontspannen zodat spieren niet vast komen te zitten.

Voelt u iets tijdens of na afloop van een yoga oefening? Hoe u een yoga oefening ervaart is voor ieder persoon anders, het  verschil ook per dag en per dat u een oefening doet. Het ligt aan hoeveel rust u al heeft voor u  de oefening begint en hoe lang het duurt voor u de innerlijke rust heeft gevonden Na een oefening van yoga of ademhalingsoefeningen kan het zijn dat u zich minder goed voelt. Dit kan komen om dat u te lang bent door gegaan met de ademhaling onder controle krijgen of te ver in de ontspanning bent geweest. Hierdoor word u een beetje versuft en slaperig wakker, hierdoor is het gevoel in uw armen en ben en niet optimaal. Ga eerst even recht op zitten wacht even en sta dan pas op. Daarnaast kunt in een yoga oefening heel emotioneel worden door de rust die u vind of door gedachten die u aan het verwerken bent. Daardoor kunt u signalen voelen zoals hitte, kou, tintelingen, gonzen, ontspanning, slaperigheid, of iets anders.

Actie Stop de oefening en start de basis van de yoga oefening. Leg uw hangen op uw buik en breng u aandacht naar uw buik en concentreer u hierop. Wanneer uw ademhaling weer rustig is, schud uw benen en armen uit Doe uw ogen open, wacht even en sluit ze, adem in tel van 21 tot 31 en blaas uit en open uw ogen weer en zet een grote stap naar voren en loop vervolgens door. Neem wat te eten en neem een groot glas water. Na het eten en het water zult u zich een stuk beter voelen. Mocht het dan nog niet goed gaan, ga even naar buiten of ga even slapen.

Lees verder

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *