Yoga gevolg

1 Wat is het?

Met yoga kan het soms lastig zijn de juiste balans te houden, dit kan komen omdat u te veel stress heeft of juist ontspannen maar ook omdat uw aandacht er niet geheel bij is. De balans is soms lastig te vinden en soms lukt het ook niet in 1x.

Hoe u een yoga oefening ervaart is voor ieder persoon anders, het  verschil ook per dag en per dat u een oefening doet. Het ligt aan hoeveel rust u al heeft voor u  de oefening begint en hoe lang het duurt voor u de innerlijke rust heeft gevonden

Na een oefening van yoga of ademhalingsoefeningen kan het zijn dat u zich minder goed voelt. Dit kan komen om dat u te lang bent door gegaan met de ademhaling onder controle krijgen of te ver in de ontspanning bent geweest. Hierdoor word u een beetje versuft en slaperig wakker, hierdoor is het gevoel in uw armen en ben en niet optimaal.

2 Herkennen

  • Concentratie en aandacht zijn erg belangrijk bij het goed uitvoeren vaan een oefening.
  • Het is belangrijk de focus regelmatig te trainen om het te verbeteren, dit kan ook met andere dingen dan yoga.
  • Door zorgen heeft een persoon vaak een wat voller hoofd waardoor het lastiger is om volledig te focussen op de juiste balans en evenwicht.

3 Behandeling

  • De persoon kan een beter balans vinden en weet dit te verbeteren.
  • Focussen is het staren naar 1 punt
  • vermijd drukte of storende omgeving tijdens de oefening

4 Gevolg

  • Wanneer de concentratie afneemt is het lastiger de balans te houden en de oefening uit te voeren.

5 Plan

Balans

  • Kies een vast begin punt waar u uw aandacht en uw blik naar draait en houd dit punt vast. Blijf u focussen op dit punt. Mocht dit lastig gaan neem dan een geluiddempende koptelefoon of muziek.
  • Voer de oefening in kleine stappen uit. Eerst uw voet stukje van de grond en steeds verder. Houd de balans en het evenwicht. Doe dit af en toe ook gewoon wanneer u bijvoorbeeld aan het koken bent.
  • Neem een gesproken yoga oefening die u kan helpen door de oefening te komen en u stap voor stap uitlegt wat te doen. Deze kunt u vinden via youtube.
  • Oefen dagelijks de balans, hierdoor word het langzaam aan steeds beter. Probeer ook evenwichtsoefeningen.
  • Schrijf eerst de gedachten van u af zodat u meer kunt focussen op de oefening.
  • Kom er achter wat de oorzaak is van minder balans en focus. Door hier meer zicht op te hebben kunt u dit aanpakken en verbeteren.
  • Ga niet te dicht bij steunpunten staan, hierdoor vind u moeilijker de balans en valt u sneller om.

Voelt u iets tijdens of na afloop van een yoga oefening?

  • Ga eerst even recht op zitten wacht even en sta dan pas op. Daarnaast kunt in een yoga oefening heel emotioneel worden door de rust die u vind of door gedachten die u aan het verwerken bent. Daardoor kunt u signalen voelen zoals hitte, kou, tintelingen, gonzen, ontspanning, slaperigheid, of iets anders.

Actie Stop de oefening en start de basis van de yoga oefening.

  • Leg uw hangen op uw buik en breng u aandacht naar uw buik en concentreer u hierop. Wanneer uw ademhaling weer rustig is, schud uw benen en armen uit
  • Doe uw ogen open, wacht even en sluit ze, adem in tel van 21 tot 31 en blaas uit en open uw ogen weer en zet een grote stap naar voren en loop vervolgens door.
  • Neem wat te eten en neem een groot glas water. Na het eten en het water zult u zich een stuk beter voelen.
  • Mocht het dan nog niet goed gaan, ga even naar buiten of ga even slapen.

Tips:

  • Doe de oefeningen als u een volle mag heeft. Begint niet direct na het eten maar wacht ongeveer 2 uur.
  • Het gene wat u ervaart komt van uit het lichaam het is een signaal dat iets niet goed gaat. Luister naar het signaal en leer het erkennen, het is de grens bereikt.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.