Yoga 1ste keer

Een eerste yoga vorm geven.

Bekijk voor u start met de yoga een aantal filmpjes op bijvoorbeeld you-tube. Kies een soort muziek waar u bij kunt ontspannen en zet deze aan wanneer u de eerste training start. Het kan helpen als u een gesproken meditatie download en luisterd en opvolgt wat de stem u uitlegt. Door de stem en aanwijzingen leert u een manier van ontspannen aan, een basis, hiervan kunt u later uw eigen manier van maken. Wanneer de negatieve stress en gedachten uw leven gaan beïnvloeden is het belangrijk om tijd en ruimte in te plannen om te ontspannen. Door de drukte van het dagelijks leven krijgt u veel stress, probeer een vaste tijd in te plannen, om hier even aan te ontsnappen.

Van welke muziek houd u? Van welke muziek krijgt u rust?

Om een goede rust te kunnen vinden kunt u luisteren naar rust gevende muziek of klassieke muziek. De geluiden van een piano of viool zijn rustgevend, als u een geluid heeft wat u tot rust kan brengen, zet deze op een mp3 speler en zet u hoofdtelefoon op, om de gehele rust te vinden.

Welke vorm van yoga wilt u gaan doen?

Wat is uw doel na het doen van de oefeningen? Wilt u alleen relaxen of wilt u in slaap vallen? Daarnaast zijn er veel oefeningen die zittend en liggend kunnen en bij andere oefeningen is het meer gymnastiek. Het kan enige tijd uren voordat u de beste manier heeft gevonden om te kunnen ontspannen. Geef niet op, blijf zoeken naar uw ideale manier en probeer elke dag opnieuw, hoe vaker u probeert hoe makkelijker het zal gaan. Welke activiteiten brengen u rust? Welke combinaties werken wel en welke niet?

Kan yoga worden toegepast in combinatie met andere therapieën?

Yoga is een goede manier om naast een behandeling of therapie te ontspannen en een rust moment te vinden tijdens een behandeling. Het kan uw behandeling bevorderen , doordat u zich beter en rustiger voelt ervaart u minder prikkels, hierdoor word uw dagelijkse leven makkelijker en kan het zijn dat u minder medicatie nodig heeft voor dezelfde problematiek.

Waar gaat u yoga doen?

Op een drukte plek of waar regelmatig verkeer is is het lastig Sen ten worden. Kies voor een zo rustig mogelijk plek, waar u zo min mogelijk word afgeleid door de omgeving. Voldoende slaap is erg belangrijk. Tijdens het slapen leert u geest verder op een andere manier dan overdag en tijdens de slaap, hersteld en vernieuwd het lichaam zich.

Wanneer gaat u yoga doen?

Op een moment dat u weinig tijd heeft of over 2 uur iets moet doen brengt niet de gehele rust, yoga kunt u het beste een kwartier voor het slapen te gaan doen. Zorg dat het voor iedereen duidelijk is dat u een rust moment neemt, noteer u dag en tijd op een kalender zodat uw huis genoten uw niet storen. Hierdoor zal uw gezin meer het belang inzien van ontspannen en dit meer waarderen.

Maak een emotie inschaling, hoe hoog is uw emotie, is het licht, midden of zwaar?

Door vooraf te kijken naar de ernst van de emotie kunt u inschatten welke oefening u zou kunnen helpen, hierdoor bent u minder tijd kwijt, om de bui te verminderen. Wanneer u zware emoties heeft, doe een aantal oefeningen achter elkaar. Maak een schema met een gradatie van de woede, zodat het vast staat welke woede u heeft. Schrijf er achter waar de woede uit bestaat en wat u voelt en/of merkt.

Wat zou u willen veranderen in uw leven?

Waar ervaart u veel stress van? Kan Yoga hierbij helpen? Wat denkt u te bereiken of hopen te behalen met yoga? Maak een overzichtje van de problemen die u wilt aan pakken.

Begin rust aan elke dag een korte oefening voor het slapen gaan. Als deze goed gaan kunt er meer oefeningen bij doen. Veel van de oefeningen hebben te maken met de juiste manier van ademhalen, deze moet u eerst onder de knie krijgen voor u de andere of meer oefeningen kunt doen.

Schrijf zo veel mogelijk zaken van u af en probeer de problemen vaker aan de kant te parkeren. Zo heeft u minder last van gedachten die u leven beïnvloeden. Zaken die in het verleden zijn gebeurt en waar u niks meer aan kunt veranderen moet u leren om los te laten. Het heeft geen zin om er over te blijven denken. Probeer voor deze zaken de positieve punten eruit te halen en dit alleen te herinneren. Zoals bijvoorbeeld een naasten is overleden. U kunt na blijven denken over het overlijden, maar u kunt ook de leuke momenten van de persoon herdenken. Dit maakt het een stuk draaglijker.

Tips:

  1. De oefeningen zijn voor zowel kinderen als volwassen. Yoga of ontspanning zoek leert u niet in 1 dag. Het is belangrijk om elke dag 15 minuten voor het slapen gaan een ademhalingsoefening te doen.Yoga begint bij het aanleren van de juiste ademhaling technieken, zonder dit kunt u geen yoga doen en komt u niet tot de innerlijke rust. Het kenniscentrum beveelt aan om dagelijks 15 minuten oefenen, dan zal u merken dat u binnen 2 weken meer rust kan vinden en stress klachten afnemen en uw beter kunt slapen. De ademhaling is een belangrijk onderdeel bij een yoga oefening
  2. Begin met makkelijke korte oefeningen en bouw dit langzaam verder uit. Start met niet te veel oefeningen achter elkaar, houd het kort en wanneer het makkelijker word voegt u een nieuwe oefening toe.
  3. Voelt u boosheid opkomen? Door te blijven denken zoals u denkt in een bui, word de bui niet minder. Probeer uw lichaam en gedachten en gevoelens te voelen. Wat merkt u op? Wat valt op, wat is anders als net? De gedachten die uw emoties hebben uitgelokt, kunt u herkennen als een probleem van net en daarna negeren. Het gevoel brengt u weer terug naar de basis, door de oefening op nieuw te starten en te beginnen met de ademhaling. Door hier opnieuw op te letten kunt u de gevoelens en gedachten weer veranderen. Krijgt u een bui of een raar gevoel in de oefening, negeer deze en begin op nieuw of stop de oefening en begin 1 uur later.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.