WWB niet eens

1 Wat is het?

Bij de sociale dienst zijn meerdere redenen waarom u op de afdeling bent. Hiervoor kunt u terecht voor het krijgen van een uitkering, het aanvragen van bijzondere bijstand of het bespreken van re-integratie.

2 herkennen

Het kan meerdere redenen hebben waarom u het niet eens bent met de afdeling sociale dienst van de gemeente.

  • Bij de aanvraag uitkering kunnen er gegevens ontbreken en de gemeente vraagt hierom. Als deze niet kunnen worden aangeleverd, stopt de aanvraag. De aanvraag kan ook worden afgewezen om verschillende redenen, deze staat vermeld op de brief die u hierover heeft ontvangen.
  • De hoogte uitkering kan als een persoon daarnaast werkt lager uitvallen als u verwacht.
  • De klantmanager kan besluiten nemen waar u het niet mee eens bent, over werk, hoogte van uitkering of scholing.
  • De gemeente kan u zien als samenwonen, terwijl dit soms niet het geval is. De uitkering word samengevoegd tot 1 uitkering, waardoor u maandelijks minder te besteden heeft. Als u een uitkering aanvraagt en u leeft bij iemand, dan kan het zijn dat de aanvraag word afgekeurd. De persoon waar u leeft dient voor u te zorgen.
  • Het kan zijn dat u het niet eens bent met de participatie wet om bepaald werk aan te nemen. Volgens de wet bent u verplicht elk werk aan te nemen en hiervoor te verhuizen.

3 behandeling

  • Een klacht word in behandeling genomen door de afdeling sociale zaken.
  • zoek zoveel mogelijk bewijs wat u klacht kan versterken. Stel een duidelijke brief op waar uw klacht duidelijk en uitgebreid in word beschreven.
  • Lees de brief die u heeft gekregen van de gemeente en kijk wat er nodig is voor een bezwaar, wat u moet mee sturen. Op de brief staat het adres waar de klacht heen kan.

4 gevolgen

  • Het maken van bezwaar duurt lang: 6 weken om bezwaar te maken, 6 weken voor reactie, 6 weken nieuw bezwaar. Deze tijd is het wachten en er veranderd niks aan de situatie.
  • Door het maken van bezwaar of het indienen van een klacht kunnen er sanctie worden uitgevoerd door de sociale dienst zoals korten van een uitkering.

5 Plan

  1. Meld het bij uw klantmanager. Probeer hierover het gesprek aan te gaan. Stel een brief op met punten waar u bezwaar op maakt. Bewaar alle brieven die u hierover krijgt in een aparte map.
  2. Bent u het niet eens met de klantmanager of is het contact niet positief? Dan kunt u een verzoek indienen voor een andere klantmanager, dit moet schriftelijk naar de sociale dienst.
  3. Meld bezwaar voor … bij de sociale dienst. Op de achterkant van het papier staat welke stappen hiervoor genomen moeten worden. Hiervoor heeft u 6 weken de tijd.
  4. Schrijf een brief / bezwaar naar het college van burgemeester en wethouder van uw gemeente. Vermeld hierin duidelijk welke stappen u al heeft genomen voor een oplossing en de reden van de brief.
  5. Geschillencommissie dit kost €52,50 voor het opstarten. De klacht word door een onafhankelijke commissie bekeken en beoordeeld. Mocht het positief uitvallen dan kunt u het document gebruiken in een rechtszaak.
  6. Vraag het juridisch loket naar wetten waarop uw bezwaar kan maken, vraag voor een eerste opzet en een verwijzing naar een advocaat.
  7. Vraag de advocaat wat hij/zij voor u kan betekenen en hoeveel kans u maakt de zaak te winnen. Heeft het zin om een rechtszaak te starten dan moet u een vrijwillige bijdrage betalen aan de advocaat van € 148,-
  8. Als laatste kunt u nog met u klacht naar de rechtbank. Hier zijn aparte kosten aan verbonden, die hoog kunnen oplopen.
  9. Krop zaken niet op maar maak ze bespreekbaar

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.