Woedeaanval

Ik krijg dan last van trillingen en hartkloppingen of versnelde hartslag.

Wat is het?

Woedeaanvallen kunnen in 1 keer opkomen en kunnen met oefening onder controle krijgen. De aanvallen kunnen erg zwaar zijn voor de persoon en de voor de personen rondom. De aanvallen kunnen in 1 x opkomen en zijn vaak lastig dan onder controle te krijgen.

Zo begint u:

Stap 1 Herken de signalen van een woedeaanval. Waaraan merkt u dit? Wat gebeurde er voor? Wat voelt u in uw lichaam? Hoe meer signalen u herkent bij uw zelf hoe vaker u de signalen voor kunt zijn om een aanval te voorkomen.

Stap 2  Hoe vaak komen de woedeaanvallen voor? Komt dit door bepaalde situaties of door drukke periode? Waarom bent u woedend? Leer zo veel mogelijk van vorige woede aanvallen. Wat ging er goed? Wat heeft u gedaan om de controle te krijgen? Wat zou u anders kunnen doen?

Stap 3 Om de woedeaanval onder controle te krijgen is het belangrijk de ademhaling weer onder controle te krijgen. Wanneer uw hartslag te snel gaat, gaat u vaak door uw mond ademen, hierdoor gaat uw hartslag nog sneller. Door het oefenen van ademhalingsoefeningen kunt u leren om door uw neus te blijven ademen, waar uw hartslag vanzelf minder snel gaat.

Bijvoorbeeld Blijf op 1 punt staan, sluit uw ogen en leg uw hand op uw buik en tel tot honderd. Het tellen maakt dat u de ademhaling weer onder controle. Hierdoor let u op het tellen en niet op de woede. Door het sluiten van de ogen kunt u sneller sen worden en voelt u de woede afnemen.

Door een te snelle hartslag krijgt u trillingen, wanneer u weer controle heeft over de ademhaling verminderd dit vanzelf.

Stap 4 Zoek hulpmiddelen die u kunnen helpen de woede op af te reageren zoals bij voorbeeld het knijpen in een stressbal. Door het knijpen verdwijnt de stress en neemt de woede af.

Stap 5 Als u het lastig zelf onder controle kunt krijgen zijn er cursussen die u kunnen helpen met het aanleren van manieren om woede aanvallen te beheersen. Heeft u vaak hartklachten ga dan langs de huisarts voor een hartfilmpje om de klachten onder controle te houden.

Het verwachte resultaat:

Na het lezen van het stappenplan heeft u een duidelijk beeld wat u kunt doen om de woedeaanvallen te voorkomen en onder controle kan krijgen.

Tips:

  • Ga op een sport om de woede aanvallen onder controle te krijgen en om uw stress lot te laten

E-GGZ

E-GGZ

Welkom op het profiel van GGZ. GGZ staat voor geestelijke gezondheidszorg. Met de informatie die we delen willen we taboe op psychische problematiek verminderen en al het zou kunnen stoppen. Iedereen kent iemand met psychische problematiek, het zo een heel normaal onderwerp moeten zijn om te bespreken. De artikelen gaan over diagnose, medicatie en behandelaars. De diagnose waar ik over schrijf zijn o.a. autisme, borderline, ptss, depressie, hsp.