Wintertijd / zomertijd

Wat is het?

Nederland heeft sinds 1977 zomer- en wintertijd. Voor sommige mensen die gevoeliger zijn kan het overschakelen van zomertijd of wintertijd lastig zijn. Dit heeft te maken met het biologische ritme wat in de war is. Het uur maakt bij deze personen een groot verschil.

Zomer naar winter is vaak makkelijker dan winter naar zomer. Voor gevoelige personen is een uurtje langer slapen vaak een minder groot probleem dan een uurtje korter slapen. Door het minder slapen is de persoon extra gevoelig en dit kan buien veroorzaken.

Juist voor mensen die overgevoelig zijn is het belangrijk het vaste dagelijkse patroon aan te houden. Hou meer u gewoon uw eigen ritme blijft volgen hoe makkelijker en sneller u er aan gewent bent.

Wat u nodig heeft:

Zo begint u:

  1. Zet de klok op vrijdag op de juiste tijd, zo heeft u het gehele weekend om aan de nieuwe tijd te wennen. Op maandag is het gewoon en zal u net zo fit opstaan als anders en het verschil nauwelijks merken.
    1. Winter – zomer = dan gaat de klok 1 uur terug Wintertijd – Je wint er tijd
    2. Zomer – winter = dan gaat de klok 1 uur vooruit Zomertijd – Zonder tijd.
  2. Stapsgewijs 10 minuten later, de week voor het verzetten van de klok gaat u steeds 10 minuten later of eerder slapen, zodat u op zaterdag het uur verschil heeft, zo kunt u makkelijk wennen aan de nieuwe tijd. Schuif 10 min per dag. Schuif het avondeten en ontbijt mee.
  3. Met pictogrammen kunt u het voor kinderen duidelijk uitleggen dat de tijd word verzet en hoe. Hierdoor heeft een kind minder prikkels van het moment zelf en is het al duidelijk vooraf.
  4. Wintertijd = Maak gebruik van het uurtje extra nachtrust en slaap de lekker uit en rust extra uit. Sta gewoon op als anders en ga iets leuks doen. Zorg aan het eind van de dag voor een 1/2 uur ontspanning door bijvoorbeeld yoga. Ga om de normale tijd slapen, door de extra inspanning op de dag en yoga oefening valt u makkelijk in slaap en kunt u voldoende rusten om de volgende dag weer te gaan werken.
    1. Zorg voor veel licht in de avond. In het donker gaat u meer piekeren en nadenken, dit kan zorgen voor een depressie.
    2. Ga zo veel mogelijk naar buiten en neem de frisse lucht goed op.
  5. Zomertijd = Zorg voor extra rustmomenten op de dag als u merk dat u meer vermoei bent dan anders. Door het uur korter slapen kan het zij dat u meer geprikkeld word als anders en uw meer stemmingswisselingen heeft.
    1. In de zomer gaan kinderen een uurtje eerder slapen. Dit kan voor problemen zorgen, het is lichter in de kamer en er zijn meer geluiden zoals verkeer. Zorg voor goede dikke gordijnen die de kamer donker maakt, door het licht blijft u geprikkeld en kunt u minder goed slapen.
    2. Beperk het omgevingsgeluid eventueel met een geluiddichte koptelefoon als de prikkels erg aanwezig zijn. Kan uw lastig slapen, zet rust gevende muziek op, door de klanken word ontspanning makkelijker en kunt u makkelijker slapen.
    3. Bedenk activiteiten die u kunt gaan doen als u meer geprikkeld bent als anders. Zoek iets wat u leuk vind en gaat dit doen, dit zorgt dat de rust weer terug komt. bij iets leuks vergeet u het gene waarvan u overprikkeld raakt.
    4. Zorg voor gezonde voeding, meer beweging en of sport en voor voldoende ontspanning.
  6. Dagboek = noteer alle veranderingen in uw gevoel emoties, gedrag. Zoek hiervan de oorzaken die u op dat moment prikkelde en schrijf deze erbij. Bij de volgende wisseling heeft u een overzicht van de signalen en weet u waar u op kunt letten en anders doen. Zo word iedere wisseling makkelijker.
    1. Houd de schema’s voor enige tijd bij om achter de oorzaak van de signalen te komen en ze beter te begrijpen en te kunnen aanpakken.

Het verwachte resultaat:

Het wisselen van de tijd leveren minder prikkels op.

Tips:

  • Eet zo min mogelijk suiker voor het slapen gaan. Bieten, pinda’s, varkensvlees en vette vis bevorderen de slaap net als yoga.
  • Verzet de klok op zondag ochtend op de juiste tijd en vergeet uw wekker niet en stel deze gelijk juist in zodat u op tijd op uw werk bent.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.