Wat zijn de gevolgen van te weinig drinken bij warm weer?

Stap 1 Signalen herkennen, oplossen

Vooral met warm weer is het belangrijk meer vocht binnen te krijgen dan de 2 liter die voor dagelijks word aanbevolen. Door het weer verliest u veel vocht en zouten door het zweten.

2 herkennen

De persoon loopt rood aan, de persoon heeft het erg warm, de persoon voelt zich moe of ziek. De persoon kan er een zonnesteek van oplopen of deze signalen ervaren.

3 behandeling

Heeft de persoon te veel vocht verloren dan word er vocht toegediend in het ziekenhuis.

4 gevolgen

Stap 1 Je krijgt hoofdpijn. Dit komt omdat vooral uw hersenen niet goed kunnen functioneren. Door een te kort aan vocht in de hersenen is er de kans op uitdroging. Het brein bestaat voor 75 procent uit water.

Stap 2 Je wordt duizelig.Vaak word een persoon duizelig wanneer het regelmatig te weinig drinkt en/of bij zeer warm weer en er te weinig is gedronken. Dat u duizelig word komt omdat er een zuurstof te kort ontstaat in de hersenen.

Stap 3 Je krijgt een blaasontsteking. Door regelmatig te drinken gaat u regelmatig naar de wc en dit zorgt ervoor dat de bacteriën in uw lichaam uit uw lichaam gaan. Hoe minder u drinkt hoe groter dat d bacteriën een infectie veroorzaken.

Stap 4 Je krijgt een droge huid. Om een gezonde huid te hebben is het belangrijk d vochtbalans op peil te houden. De huid heeft vocht nodig om zich regelmatig te vernieuwen en goed te functioneren. Wanneer de huid te weinig vocht binnen krijgt, gaat de huid krimpen en ontstaan er droge schralen plekken.

Stap 5 Je hartslag wordt sneller. door te weinig vocht moet het hart harder werken om het bloed rond te pompen. Hierdoor krijgt u een versnelde hartslag, wat vaak voelbaar is.

Stap 6 Door te weinig drinken kunt u flauwvallen en uitdroging.

5  Plan

Stap 3 Plan maken

Stap 1 Houd bij hoeveel u dagelijks drink. Schrijf iedere keer op als u een nieuw glas pakt. Dit maakt u bewust van de hoeveelheid. Na een paar weken is het meer “normaal”om meer te drinken. Drink dagelijks 2 liter water.

Stap 2 Neem een flesje mee onderweg, zodat u altijd iets te drinken heeft. Hierdoor drinkt u uiteindelijk meer.

Stap 3 Eet regelmatig water ijsje of fruit met veel vocht. Of maak smoothie of fruit water

Stap 4 Indien u sport kan een halve Liter extra nodig zijn om de vochthuishouding op peil te houden.

Stap 5 Vermijd zoveel mogelijk producten die zorgen dat u vocht vast houd.

6 naasten

Dit is wat er gebeurt indien u te weinig drinkt: Wees dus alert op deze klachten en biedt uw kind ieder uur drinken aan.

Gezonde voeding is belangrijk voor een gezonde balans tussen lichaam en geest. De voedingscoach geeft u tips en informatie over gezond voeding en beweging.

Wij horen graag uw reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.