Wat zijn de gevolgen van stress op de voeding?

Stap 1 Signalen herkennen, oplossen

Van stress blokkeren mensen en eten niet of nauwelijks nog, hierdoor valt de persoon in korte veel af en dit zorgt voor ondergewicht.

Stap 2 herkennen

Stap 1 Zo kan het zijn dat u een gehele dag bezig bent met het omgaan met de stress en daar zo druk mee bent dat u er pas laat in de avond er achter komt dat u nog niet heeft gegeten die dag. Door ergens heel erg mee bezig te zijn, bijvoorbeeld in uw werk opgaan, kan het zijn dat u de tijd vergeet, voor u gevoel is er pas een uur voorbij maar het 3 uur later.

Stap 2 Door de klachten van stress, paniek, angst word u eetlust minder of juist vergroot.  Door de stress en onrust hebben personen moeite met een balans in het voedingspatroon. De ene keer eten ze veel en de andere keer heel weinig. Hierdoor komen mensen veel aan of vallen veel af. Door het wisselend voedingspatroon hebben personen ook meer last van vermoeidheid en van stemmingswisselingen. Het schema is gemaakt voor iedereen die weer meer balans wilt krijgen in het voedingspatroon.

3 behandeling

Voor de voeding kunt u terecht bij een voedingsdeskundige die met u een goed eetpartoon kan opstellen en aanleren. Voor de stress kunt u terecht bij de GGZ

4 gevolgen

Van het niet eten voelt u nog slechter, hoe meer u afval hoe meer last u krijgt van uw gezondheid. Van stress krijgt u vaak hoofdpijn en stemmingswisselingen.  Neem op zulke momenten dan minimaal vla of yoghurt. Van de stress kunt uw lichamelijke problematiek krijgen zoals hartklachten.

5  Plan

Stap 3 Plan maken

Stap 1 Houd een dagboek bij van de hoeveelheid van uw voeding. Schrijf hier ook de signalen die opvallen als u veel stress heeft. Leer de signalen zoveel mogelijk te herkennen om ze te kunnen veranderen. Wat is de oorzaak van de stress? Welke invloed heeft de stress op uw eetpatroon? Snackt u meer dan anders?

Stap 2 Probeer zoveel mogelijk vast te houden aan een gezond eetpatroon, door vaste eetmomenten in te plannen op een dag. Het is beter 5x iets minder te eten, dan 3x per dag te eten. Door 5x te eten, zijn er minder momenten waarop uw wilt gaan bunkeren.

Stap 3 Koop als u boodschappen gaat doen spullen die u extra lekker vind, dit zorgt ervoor dat u blijft eten en uw eetlust weer terug komt. Om vitamine te kort tegen tegen te gaan kunt u dagelijks vifit nemen, hierin zitten alle benodigde vitamine die u nodig heeft. Voldoende drinken blijft belangrijk om uitdroging te voorkomen. Probeer op de andere momenten wat meer te eten, zodat u geen te kort krijgt. Door bewust te letten op uw gewoontes kunt u patroon in balans brengen

Stap 4 Mensen met stress hebben vaak last van hoofdpijn, om de hoofdpijn te laten zakken is het belangrijk extra water te drinken, ruim 2,5 liter. Om de stress te verminderen kauw meerdere keren op een dag op harde groente en zorg ervoor dat u voldoende voeding binnen krijgt, ook op dagen dat slecht gaat. Door de stress klachten smaakt het eten niet zoals u gewent bent.

Stap 5 probeer de stress onder controle te krijgen door te sporten en ontspanningsoefeningen. En door de gedachten die zorgen voor piekeren van uw af te schrijven. Schrijf zoveel mogelijk oplossingen op die u elke keer kan uit proberen om een betere grip te krijgen op de stress.

Stap 6 sluit u aan bij een lotgenoten groep, zij hebben ervaring met stress en voeding en kunnen u helpen bij vragen of ondersteunen op lastige momenten.

Stap 7 Vermijd : Suikerrijk eten, Gefrituurd eten, Cafeïne, Grote hoeveelheden simpele koolhydraten, Natriumrijk eten

6 naasten

Wat kunnen uw naasten voor u betekenen voor de stress of uw eetgewoonte? Kan het u helpen om er op gewezen te worden of vind u dit vervelend? Vraag uw naasten om ondersteuning.

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.