Wat zijn de do en don’t bij pijnklachten aan de onderrug?

Wel doen:

1 Achter overbuigingen als de cobra helpen u w wervelkolom in vorm te houden. Liggende draaibewegingen houden de wervelkolom soepel en werken kalmerend. Zet u handen op de grond en maak een bok, draai uw heupen in een cirkel rond, de spieren komen zo los.

2 op uw houding letten en zitten en lopen en staan afwisselen. Probeer dagelijks 30 minuten actief te bewegen.

3 blijf bij pijn in beweging maar doe geen sporten met hoge schokbelasting, zoals hardlopen. Beperk u tot zachte yoga oefeningen zoals de kathouding of een stukje fietsen op een rustig tempo.

4 Zachte buikspieroefeningen. Door het verstrekken van uw buikspieren legt u een korset aan dat de onderrug ondersteunt. leg bij liggende buikspieroefeningen uw handen met de handpalmen plat op de grond onder uw onderrug of buig uw benen tijdens de oefeningen.

5 altijd meteen warming-up beginnen om uw spieren op te warmen. De zonnegroet is hier een goede oefening voor.

Niet doen

1 Voor overbuigingen kunnen rugklachten verergeren wanneer u over strekt. Hierdoor vlakt de curve in de onderrug af, metals gevolg dat de wervels in dit gebied worden samengeperst. En dat kan pijn of irritatie veroorzaken.

2 te lang in dezelfde houding blijven zitten of staan.

3 pijn problematiek vermijden door zo min mogelijk te bewegen

4 doorgaan met buikspieroefeningen als u het in uw rug voelt trekken. Doe zeker geen zittende buikspieroefeningen als de boot.

5 in het wilde weg gaan sporten of aan yoga beginnen. Zo maakt u de kans op blessures groter.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.