Wat moet je doen als je op school heel angstig wordt van al die mensen om je heen?

Wat is het?

Angst op een school kan verschillende redenen hebben. Bijvoorbeeld als u net van school bent veranderd of als u enige tijd bent gepest op school. De angst is een teken van het pest gedrag. Het kan ook voorkomen dat het komt uit drukte of het onverwachte.

Om de angst aan te pakken is het belangrijk te weten waardoor dit gevoel word opgeroepen. Door angst op school voelt u zich niet fijn en hierdoor kunnen u leerprestaties achteruit gaan. Daarom is een snelle aanpak noodzakelijk.

Zo begint u:

Stap 1 Hoe is de angst gekomen? Ben je van de basisschool naar een middelbare school gegaan? Heb je angst voor de mensen zelf of voor de drukte van de mensen? In de eerste paar maanden van een nieuw schooljaar en een nieuwe school is het altijd enige tijd wennen aan de drukte. Alles is nieuw en vreemd, ook de roosters en het zoeken naar lokalen kan veel drukte mee brengen. Het kan zijn dat het naar een aantal maanden afneemt.

Stap 2 Waarom ben u angstig? Wat maakt het gevoel angst in u los? Hoe merkt u dat u angstig word? Maak een overzicht van punten die u triggeren en waar u aan kunt gaan werken. Wat kunt u doen om de triggers zoveel mogelijk te voorkomen? Wat heeft u nodig een verbetering aan te brengen?

Stap 3 Angst kan ook voort komen uit een eerdere nare ervaring, een trauma of PTSS of komt vaker voor bij autisme. Angst voor geluiden kan voorkomen bij hooggevoeligheid. Om te weten waar de angst vandaan komt en hoe u het kunt behandelen kunt u in gesprek met een psycholoog.

Stap 4 Heeft u ook last van drukte in winkels? Het kan zijn dat u last hebt van pleinvrees. Met cognitieve gedragstherapie zou u met een therapeut een manier kunnen vinden om er mee om te leren gaan.

Stap 5 Ga een gesprek aan met uw mentor op school en maak het bespreekbaar met uw ouders. Zijn kunnen u helpen en ondersteunen en helpen bij het vinden van een oplossing. Vraag een vriend of vriendin u op school te helpen en neem deze in vertrouwen, neem deze persoon eventueel mee naar de mentor.

Stap 6 Zit u op dit moment op een grotere school dan kunt u overwegen te gaan kijken naar een kleinere school waar het rustiger is.

Het verwachte resultaat:

Na het lezen van het stappenplan heeft u een duidelijk beeld van hoe u kunt omgaan met de angst op school en wat u eraan kunt doen.

Tips:

  1. Ga in de pauze op een rustigere plek zitten zodat u even kunt bijkomen.
  2. Loop een rondje over het schoolplein, frisse lucht doet goed.
  3. Pak zoveel mogelijk de angst aan door bijvoorbeeld een vechtsport of een cursus te volgen.

Waarschuwing:

  1. Door de angst is de kans groot dat u zelfvertrouwen verminderd.

De PTSS coach kan u helpen bij: het begrijpelijk maken van de diagnose, het leren omgaan met de PTSS en de signalen, de naasten en een luistert oor

Wij horen graag uw reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.