Wat moet ik eten om mijn harde ontlasting zachter te maken?

Wat is het?

Obstipatie wordt ook wel verstopping van de darmen genoemd. De oorzaak van harde ontlasting is vaak een te kort aan vezels inde voeding of te weinig drinken. Door te weinig vocht in het lichaam kunnen de stoffen niet juist worden afgevoerd. Er ontstaat een te kort, het lichaam haalt dan het vocht uit uw voeding en hierdoor is het erg hard.

Dit probleem is vaak voor een langere tijd en kan worden aangepakt door uw levensstijl te veranderen. Door u voeding, beweging en drinken aan te passen, kunt u hier minder last van hebben.

Zo begint u:

Stap 1 Pas uw voedingspatroon aan naar vezelrijke voeding en eet dagelijks 30 tot 40 gram voedingsvezels per dag. Begin de dag met bijvoorbeeld een bord brinta of neem goedemorgen van mona. Fruit en groente met veel vezels zijn: Gedroogde of verse pruimen of pruimensap, Perziken Peren, Appels, Abrikozen, Frambozen, Aardbeien, Banaan, Bonen, Erwten en Spinazie. Eet meer zemelen deze hebben een lichte laxerende werking.

Stap 2 Maak de maaltijden met (verse) kruiden zoals koriander, anijs, kamille, peterselie, rozemarijn, citroenmelisse, venkel, kummel of groene munt, hierdoor worden makkelijker verteerbaar voor uw darmen. Bij verse kruiden heeft u ook vitamine die ook de stoelgang bevorderen.

Stap 3 Drink meer water minimaal 2 liter per dag, extra drinken is altijd goed. Als u voldoende water drinkt wordt uw ontlasting zachter en kan het makkelijker door uw darmen bewegen. Begin elke dag met een groot glas water, hierdoor stimuleert u de darmwerking. Het lijkt veel 2 liter water maar het zijn maar 4 grote glazen.

Stap 4 Beweeg dagelijks minimaal 1/2 uur zeer actief. Actief bewegen bevorderd de spijsvertering en is goed voor uw darmen.

Stap 5 Het lichaam heeft een beetje vet nodig elke dag om de stoelgang soepel te houden maar te veel vetten heeft een averechts effect. Als u rond de 83 gram vet zit zit u goed. Vetten zitten in vloeibare plantaardige olie zoals olijfolie, noten(olie), zonnebloemolie, pinda’s, pindakaas, zaden, lijnzaad(olie), olijven, avocado’s, vette vissoorten (zalm, haring, makreel, paling).

Stap 6 Als u een onregelmatig leven heeft of veel stress ervaart op een dag heeft dit invloed op uw ontlasting. Probeer zoveel mogelijk een vast ritme aan te houden. Pak de stress aan door yoga of te sporten. Eet zoveel mogelijk in rust, hierdoor eet u rustiger en kauwt u beter op de voeding. Hoe beter u kauwt hoe beter het eten verteerd kan worden.

Stap 7 Vermijd zoveel mogelijk de light producten. Deze bevatten stoffen die de suiker vervangen. De zoetstoffen die worden gebruikt kunnen de spijsvertering ontregelen. Daarnaast zijn zoetstoffen zoals aspertaam, sorbitol slecht voor de gezondheid.

Stap 8 Blijft u er last van houden ga dan bij uw huisarts langs om darmklachten te voorkomen. Deze schrijft u vaak lactulose voor voor enkele dagen. Koop zelf geen lacteermiddelen, vraag dit altijd op advies van de arts. Het is een tijdelijke oplossing voor korte tijd. Wanneer u hier lang mee doorgaat werken u darmen steeds minder goed. Maak een overzicht hoe vaak u gaat en hoe hard het is of u buikpijn had enz. zodat u een duidelijk beeld heeft voor de huisarts of diëtist.

Het verwachte resultaat:

Na het lezen van het stappenplan weet u wat u kunt doen.

Tips:

  • Hoe gezonder u leeft hoe minder last u hiervan heeft
  • Houd u aan de hoeveelheden van het voedingscentrum en aan de schrijf van 5
  • Neem 1 malig een eetlepel olie, doe dit niet vaker.

Waarschuwingen:

  • Voorkom obstipatie. Blijft er niet mee lopen en vraag hulp bij de huisarts.
  • Alert: buikpijn, verminderde eetlust, afvallen, langere tijd aanhoud, bloed bij de ontlasting
  • Bij sommige medicatie kunt u hier meer last van hebben. Bekijk de bijsluiter en vraag advies aan uw huisarts.

Gezonde voeding is belangrijk voor een gezonde balans tussen lichaam en geest. De voedingscoach geeft u tips en informatie over gezond voeding en beweging.

Wij horen graag uw reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.