Wat kan ik doen als ik tegen mijn zelf blijf praten?

Wat is het?

Praten tegen u zelf kan verschillende oorzaken hebben. Veel mensen praten tegen hun zelf om dingen te onthouden of om te horen hoe een zin klinkt. Het is niet alleen een psychisch probleem.

Wanneer u tegen u zelf gaat praten uit eenzaamheid is het een ander soort probleem. Door te praten voelt u zich niet alleen en voelt u zich beter. Hiermee verminderd u het gevoel van eenzaamheid

Wanneer personen hard op tegen zich zelf praten kan dit ook verschillende oorzaken hebben. Personen kunnen een herbeleving hebben aan een moment of zien personen waar tegen ze praten.

Vaak praten mensen ook hard op tegen zich zelf als er veel emoties bij komen, om de frustraties te uiten.

In het dagelijks leven kan het voor een persoon erg lastig zijn hiermee om te gaan. Op straat kijken mensen u aan en hebben vaak vooroordelen. Praten voor de groep personen tegen andere is vaak lastig en word niet vaak gedaan. De personen zijn meer op zich zelf.

Zo begint u:

Stap 1 Wat is de reden dat u tegen zich zelf praat? Hoe lang doet u dit al? Wanneer vond u het lastig om er mee om te gaan?

Stap 2 Hoe vaak praat u tegen u zelf en wat is het effect hiervan? Word u er rustiger van of kunt het probleem dan beter aan? Houd voor een week bij hoe vaak het voorkomt en wat de situatie ervoor was? Had u toen veel stress of onrust? Is er iets gebeurt?

Stap 3 Waar gaan uw gesprekken over? Zijn het herbelevingen of om problemen te uiten? Schrijf in het dagboek de momenten en situaties probeer er leer momenten van te maken door te kijken wanneer het goed ging en wanneer minder.

Stap 4 Vraag hulp bij het uitstellen van uw gedrag. Bijvoorbeeld door gesprekken met psycholoog om dit gedrag aan te pakken. Wat kunt u anders doen wanneer u merk dat u tegen u zelf aan het praten bent? Maak een lijstje met activiteiten die u afleiding geven, zodat u minder met u gedachten bezig bent.

Stap 5 probeer zo min mogelijk het gedrag te uiten. Let op de signalen van momenten dat het gebeurt. Wees deze voor en zeg iets in u zelf om het te stoppen. Vaak hoe meer stress hoe meer gedachten hoe meer u in u zelf gaat praten.

Het verwachte resultaat:

Na het lezen van het stappenplan heeft u en goed beeld wat u kunt doen.

Tips:

Praat erover en kropt het niet op dit voorkomt meer problematiek