Wat is een meervoudige PTSS?

Stap 1 Signalen herkennen, oplossen

Wat is het?

Een trauma kunt u op verschillende manieren oplopen, in Nederland is dit bij bijvoorbeeld auto ongelukken, geweld, pesten, verkrachting, mishandeling. Bij een PTSS zijn er 3 verschillende soorten trauma’s.

Enkelvoudig trauma = Er is 1 trauma door een traumatische gebeurtenis.

Meervoudig trauma = een opstapeling van traumatische gebeurtenissen. Zoals een combinatie van geweld en mishandeling en verkrachting.

Meervoudig complex trauma (cptss)= Opstapeling van trauma’s op meerdere gebieden. Dit heeft vaak invloed op de persoonlijkheid en begint vaak vanaf de jeugd bij bijvoorbeeld emotionele verwaarlozing.

2 herkennen

Wat u nodig heeft:

Schema: Ptss schema

Zo begint u:

Stap 1 Hoeveel trauma’s heeft u opgelopen? Waar heeft u de trauma’s van opgelopen? Hoeveel last heeft u ervan?

Stap 2 Hoe lang heeft u last van de trauma’s? Een trauma waar u na 6 maanden nog last van heeft en herbelevingen aan heeft is een PTSS.

Stap 3 Bent u slechter gaan slapen? Piekert u meer? Heeft u meer stress, angst of paniek? Hoeveel signalen heeft u uit het PTSS schema? Hoeveel last heeft u hiervan?

3 behandeling

Bij alle trauma’s word dezelfde behandeling voorgeschreven. Bij een meervoudig trauma en een meervoudig complex trauma word er aak gesproken over een complexe PTSS. De trauma’s zijn te behandelen met een EMDR maar vaak is dit niet voldoende, omdat er trauma blijven en de persoonlijkheid veranderd, hierdoor komt het probleem op andere punten te liggen.

4 gevolgen

Een meervoudig trauma moet behandeld worden, wanneer dit niet gebeurt heeft het trauma veel invloed op uw dagelijkse leven. Een enkel trauma is een keuze, het ligt eraan hoeveel last u ervan heeft. Hoe complexer de trauma’s zijn hoe lastiger het is ze te behandelen. Meervoudig trauma is een gehele dag in herbelevingen of gedachten aan in het hoofd. Hierdoor is de persoon bijna de gehele dag bezig met het trauma. Het is belangrijk te leren leven met de trauma’s.

Waarschuwing

Bij een meervoudig trauma heeft

  • u meer kan op vermijden en sociaal isolement. Wees hier alert op.
  • de persoon meer stress, wanneer dit niet word behandeld, heeft de persoon steeds minder rust, tot dat de dag dagelijks in in onrust is.

5  Plan

Plan maken

Stap 1 Vraag een verwijsbrief an de huisarts naar een psychiater. Die kan vast stellen of u een trauma heeft welke  trauma u heeft en een behandeling voorschrijven.

Stap 2 Schrijf zoveel mogelijk de gedachten aan trauma van u af, maak ze bespreekbaar met vrienden en familie. Hoe meer u er over praat hoe meer u het verwerkt. Wat maakt het trauma nog zo erg? Wat zou u graag anders zien? Als u het nu een cijfer mag geven, welk cijfer kiest u tussen 1-5? Wat heeft u nodig dit getal 1 hoger te laten zijn? Maak hier van een doel.

Stap 3 Houd dagelijks het dagboek bij om de signalen bij te houden zodat u een overzicht welke zwaar en vaak voorkomen voor een gerichte behandeling of zoeken naar een oplossing. Door het bijhouden van het dagboek heeft u beter inzicht in de problematiek achter de ptss. Hierdoor kunt u beter reageren op situatie. Bekijk de situatie en het stuk ervoor wat gebeurde er? Wat voelde u? Hoe heeft u dit aangepakt?

Stap 4 Blijf in beweging, ga dagelijks naar buiten en voorkom een isolement. Plan dagelijks minimaal 15 minuten yoga of ademhalingsoefeningen. Blijf gezond, door te blijven bewegen, gezonde voeding en sporten en voldoende rust.

Stap 5 Leer het 4 stappen crisisnoodplan, die u kunnen helpen bij een aanval van stress of herbeleving

Tips:

  • Meld u aan bij lotgenoot groepen of begin uw eigen groep
  • Ga naar cursussen of workshop die u kunnen helpen bij stress angst of paniek

6 naasten

  • Een PTSS is lastig om mee om te gaan. De persoon heeft veel last van stemmingswisselingen en kan het ene moment blij zijn en de volgende moment boos.
  • Help de persoon waar u kan, doe veel dingen samen.
  • Praat over de PTSS en de gevolgen, houd het bespreekbaar, loop niet weg.

 

 

 

De PTSS coach kan u helpen bij: het begrijpelijk maken van de diagnose, het leren omgaan met de PTSS en de signalen, de naasten en een luistert oor

Wij horen graag uw reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.