Wat begrijpt uw kind van het nieuws

Stap 1 Hoe oud is uw kind? Wat begrijpt u kind van het nieuws? Wat hebben uw kinderen gezien, gehoord, begrepen van het onderwerp? Sluit in uw uitleg zoveel mogelijk aan bij de leeftijd en niveau van uw kind. Maak hierbij gebruik van makkelijke taal, met korte simpele antwoorden en om het te verduidelijken kunt u gebruik maken van pictogrammen.

Een kind kan boos, verdrietig, hysterisch maar ook rustig reageren of in discussie willen treden. Zorg dat uw kind zich kan en mag uiten in gedrag en gevoelens, en dat deze worden begrepen en gehoord, zodat uw kind stoom kan afblazen over het onderwerp. Het afblazen van stoom kan uw kind doen door actief over het onderwerp te praten en of door afleiding te gaan zoeken en buiten te gaan spelen.

0-2 Baby’s in deze leeftijd hebben nog geen besef van de nare gebeurtenissen. Houd uw baby zo veel mogelijk weg van het nieuws en kranten en de geluiden. Baby’s reageren op de onrust en de stress van de ouders, hebben ouders veel stress, dan word de baby meer onrustig. Grote gevoeligheid voor prikkels. De ene baby raak van prikkels enorm gestimuleerd en wil met die prikkel bezig.

2-4 Peuter zijn de wereld aan het ontdekken en krijgen al veel meer mee. Ze kunnen nog geen onderscheid maken tussen fantasie en fictie. Waardoor het kan zijn dat de nare gebeurtenis van daar ook hier kan plaats vinden, hierdoor kan uw kind meer stress en angst krijgen. Hierdoor is het belangrijk om de peuter zoveel af te schermen van het nieuws.

4-6 Kleuter betrek alles op zich zelf, over de nare gebeurtenis, gaan ze lopen malen en piekeren, dit kan zorgen voor extra stres. Kleuters moeten nog veel worden afgeschermd voor het nieuws. Door het malen en het te betrekken op zichzelf kunnen kleuters meer onrustig worden, het is belangrijk de gevoelens en emoties van uw kleuter te begrijpen en uw kleuter gerust te stellen. \

Wanneer uw kind om een oplossing vraagt, stimuleer en inspireer hem/haar om zelf een oplossing te zoeken. Wat zou je doen als je in deze situatie zit? Laat uw kind zoveel mogelijk nadenken over mogelijke oplossingen, door als ouder zoveel mogelijk open vragen te stellen.. Door het bedenken van oplossing is het minder angstig voor het kind.

6-10 Een kind in de basisschool leeftijd kunt u niet meer totaal afschermen van het nieuws. Het kind word door meerdere dingen beïnvloed in het gedrag en emoties, bijvoorbeeld door de omgeving, school, klasgenoten. Het kind kan op dit moment een gesprek voeren over de gebeurtenis en zelf de gebeurtenis toe lichten. Laat uw kind zoveel mogelijk zelf vertellen, begin met de vraag wat heb je gehoord? Kinderen van 6 tot 12 jaar verwerken de ervaring het best door te spelen. Door het gebeurde steeds opnieuw na te spelen krijgt het kind er meer grip op en is het bezig het te werken.

10-12 Pubers hebben veel behoefte aan informatie over de gebeurtenis. De puber kan zelf redeneren en zelf oordelen over het onderwerp en het bespreekbaar maken. Voor een puber is het belangrijk deze gerust te stellen en veiligheid bieden en te zorgen dat dit gevoel in balans is.

Stap 2 Om een uitleg te geven aan uw kinderen is het belangrijk eerst een overzicht te maken van de gebeurtenis. Dit kunt u doen door het beantwoorden van de vragen wie, wat waar, waarom, wanneer. Door een duidelijk overzicht te hebben van een gebeurtenis is het makkelijker uit te leggen en heeft u zich al voor bereid op eventuele vragen van uw kinderen en kunt u al een antwoord vormen.

  • Wat? Wat is er gebeurt? Wat maakt dit zo erg? Wat zijn de gedachten en gevoelens erachter van uw kind? Waar zit uw kind het meeste mee?
  • Wanneer? Wanneer heeft de gebeurtenis plaats gevonden? Was het overdag of in de nacht?
  • Waar? Waar heeft de gebeurtenis plaats gevonden? Hoe is het gebeurt?
  • Waarom? Waarom vond de gebeurtenis plaats? Wat is de oorzaak dat het is gebeurt? Met de vraag waarom geeft u een korte samenvatting van de gebeurtenis.
  • Wie? Wie zijn er betrokken bij de gebeurtenis? Wie zijn de slachtoffers? Hoeveel slachtoffers zijn er en hoe ernstig is het?
  • Wat nu? Wat kan u kind doen om de gedachten en gevoelens minder hevig aanwezig te laten zijn?
  • Bij wie? Bij wie kan uw kind terecht voor vragen en voor de stress gerelateerde klachten?

Breng de boodschap. Roep uw kind om het gesprek te beginnen. Vertel uw kind direct waarom u het wilt gesprekken en vertel die direct uw verhaal.

Benoem zoveel mogelijk de feiten met voorbeelden en wat de gevolgen zijn. Wanneer er een belangrijk persoon in het leven van uw kind is overleden, kunt u uw kind, een manier aanleren om dit op zijn manier te verwerken, door bijvoorbeeld een gedenk plek of door bijvoorbeeld een boekje te maken met leuke momenten met de persoon. Door het op een positieve manier te brengen leert u kind hier positief mee om te gaan. Bedenk samen een manier hoe uw kind hiermee kan en mag omgaan. Vraag u kind hoe het graag hiermee zou willen omgaan? Wat zou uw kind fijn vinden om te herdenken?

Bedenk samen met uw kind een oplossing om er mee om te gaan. Schrijf een aantal positieve dingen op, hoe uw kind hiermee kan gaan, maak hiervan een mooi bord en hang deze op. Door het duidelijk zichtbaar te maken hoe uw kind ermee kan omgaan kan uw kind zich aanleren op een makkelijkere manier om te gaan met een problematiek.

Stap 3 Stel u kind zoveel mogelijk gerust, door het duidelijk uit te leggen en het onderwerp bespreekbaar te houden. Probeer zoveel mogelijk de emotie en gevoelens van uw kind, aan te grijpen om uw kind te leren hiermee om te gaan. Leer u kind hoe het de stress, angst onder controle kan krijgen. Wanneer u niet kunt aansluiten bij de gevoelens en emoties van uw kind krijgt uw kind het gevoel niet begrepen te worden en dat u het leven van uw kind niet kunt beschermen.

Kijk samen het nieuws en bespreek dit, door open vragen te stellen over de gebeurtenis.Neem de tijd om samen het nieuws te lezen of bekijken en probeer er zo eerlijk mogelijk over te zijn. Sommige delen kunt u weglaten aan de hand van de leeftijd. Beantwoord de vragen van uw kind. Vragen die uw kind heeft, zorgen bij uw kind voor zorgen en het is nog niet geheel duidelijk. Hierdoor kan het hoofd van uw kind vol raken met gedachten en onrustig gedrag laten zien. Vraag aan het einde van het programma of uw kind het heeft begrepen, nog vragen heeft, of dat het nog er iets over kwijt wilt. Wat vond uw kind een bang moment en wat vond uw kind van de geluiden die bij de beelden horen? Dwing uw kind niet om erover te praten, als uw kind er nu geen zin heeft, komt het later van zelf.

Stap 4 Heeft uw kind veel last van gedachten aan de gebeurtenis of roep het steeds iets op? Heeft uw kind lichamelijke klachten? .Voor kinderen kan het lastig zijn om gedachten, gevoelens en emoties onder woorden te brengen. Laat u kind het van zich af tekenen of schrijven, door de gedachten op papier te zetten verwerkt u kind al een deel van de gebeurtenis. Noteer in het dagboek de lichamelijke klachten zoals hoofdpijn of buikpijnen, door het bij te houden en er een overzicht van te maken, krijgt u meer inzicht in de problematiek en kunt u beter inspringen op zoek naar een oplossing. Door het bij te houden weet hoe vaak de klachten op spelen en wanneer, dit is belangrijk als u het verder wilt laten onderzoeken.

Stap 5 Let op slaapproblematiek. Na nare gebeurtenissen kunnen kinderen hierover gaan dromen en hierdoor nachtmerries krijgen. Het is vaak bang om alleen in de kamer te zijn en alleen te gaan slapen. De angsten worden veroorzaakt door de herinneringen aan de gebeurtenissen zorgen voor angst.  Het is belangrijk dat u extra aandacht besteed aan het slaappatroon, het slapen zelf en het aantal uren slapen. Praten over de nare dromen kan helpen de dromen te doen afnemen.

Stap 6 Star. Situatie en Taak Omschrijf zo duidelijk mogelijk de gebeurtenis. Was was uw taak of aandeel hierin en hoe kunt u de taak/probleem oplossen? Actie en Resultaat Omschrijf welke acties u op dat moment heeft ondernomen en wat hiervan het resultaat was.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.