Waar kunnen de felle pijnscheuten die ik sinds een paar dagen in mijn achterhoofd heb door komen?

Het is een stekende hevige pijn wat na een aantal seconden weer weg gaat. Maar het komt al wel dagen terug, bijvoorbeeld bij het niezen of uitrekken.

Wat is het?

Pijnlijke steken in het achterhoofd kunnen verschillende oorzaken hebben. Het kan te maken met de nekspieren die overbelast zijn of door te veel stress. Het kan ook zijn als het vaker terug komt dat het een begin is van een migraine.

Zo begint u:

Stap 1 Hoe vaak heeft u de klachten? Hoe lang houden de klachten aan? Maak voor u zelf inzichtelijk wanneer u pijn heeft wat u hiervoor heeft gedaan hoe lang de pijn aanhoud. Ga naar de huisarts en vraag om advies of een eventuele doorverwijzing naar het ziekenhuis voor foto’s.

Stap 2 Heeft u een juiste zit houding? Pijnscheuten in het achterhoofd kunnen worden veroorzaakt door bijvoorbeeld een zware rugzak. De nekspieren spannen zich te hard aan wat pijnklachten veroorzaakt. Dit word ook wel spanningshoofdpijn genoemd. Probeer dagelijks oefeningen voor de nek te doen om de spieren zo soepel mogelijk te houden. Het kan ook zijn dat u door een verkeerde houding de rugspieren te veel spant en hierdoor hoofdpijnen krijgt. Dit komt door de zenuwbaan die de prikkels afgeeft.

Stap 3 Heeft u voldoende gegeten? Bij onvoldoende eten kan het zijn dat pijn op het achterhoofd ontstaat. Dit heeft vaak ook te maken met een vocht te kort. Drink dagelijks minimaal 2 liter.

Stap 4 Heeft u veel stress? Dan kunnen de klachten ook een beginnende migraine zijn. Dit zit meestal in een opbouwende fase en kan enkele dagen of weken aanhouden voor het op zijn hevigst is. Veel rusten en een rustige omgeving is dan zeer belangrijk.

Stap 5 Heeft u een gedeelte van de dag te veel gekeken naar uw beeldscherm of ander scherm met fel licht dan kan het zijn dat uw ogen rust nodig hebben. Wanneer u gaat rusten zakt de pijn weer.

Stap 6 het kan ook duiden op een slaaptekort. Slaap dagelijks minimaal 8 uur en wees zo veel mogelijk actief op een dag. Probeer zoveel mogelijk te rusten en ga een keertje wat eerder slapen.

Stap 7 Probeer zoveel mogelijk te ontspannen bijvoorbeeld door het doen van yoga oefeningen. Door een juiste manier van ademhaling kunt u vele pijnklachten onder controle krijgen.

Het verwachte resultaat:

Na het lezen van het stappenplan heeft u een duidelijk beeld wat de hoofdpijn zo kunnen zijn.

Waarschuwingen:

  • Blijf niet te lang met de pijn lopen. Het maakt u nu zorgen en duidelijkheid en een aanpak nemen de zorgen weg.

 

 

Heeft u dagelijks of zeer regelmatig stress en wilt u dit graag verbeteren? De stresscoach kan u helpen om met minder stress door het leven te gaan met enkele simpele stappen.

Wij horen graag uw reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.