Voorlezen

1 Wat is het?

Wat is het effect van voorlezen? Kinderen die worden voorgelezen, zijn taalvaardiger dan kinderen die thuis niet /nauwelijks zijn voorgelezen. Tijdens het voorlezen oefent uw kind ook zijn of haar luistervaardigheid en concentratie. Voorlezen is tijd om te oefenen met taalontwikkeling en woordenschat. Voorlezen heeft een positief effect op woordenschat, spelling, tekstbegrip en de leesattitude. Kinderen die worden voorgelezen, leren hun fantasie te gebruiken. Peuters met zwakke taalvaardigheid raken ook achterop in hun sociale ontwikkeling. Met voorlezen kan daarom niet vroeg genoeg begonnen worden, daarom is het belangrijk dagelijks positieve ervaringen op te doen met boeken.

De woordenschat van kinderen die veel lezen is in het algemeen 4 keer zo groot dan die van kinderen die zelden of nooit lezen.Voordat een kind taal zelf gebruikt, moet hij het eerst begrijpen. Bied dus veel taal aan door voorlezen en benoemen.

2 Herkennen

Hoe lang lees ik mijn kind voor? Slecht 30% van de ouders van een baby lezen hun kindje wel eens voor. Met voorlezen kunt u niet vroeg genoeg beginnen. Uit onderzoek blijkt dat zelfs baby’s dol zijn op boeken. Voor een kind is het belangrijk dat het elke dag word voorgelezen. Zorg ervoor dat het niet te kort is, ongeveer 20 tot 30 minuten is voldoende. Lees elke dag voor, kies hiervoor een vaste voorleesmomenten op de dag, bijvoorbeeld voor het slapen gaan. Er zijn veel prentenboeken met verschillende thema’s beschikbaar.

Wanneer kunt u beginnen? Vanaf de geboorte zal uw kind werken aan de woordenschat en de letter kennis. Wanneer uw kind gaat lezen is per kind verschillend, het ene kind zal eerder een boek pakken als een ander kind. Een goed moment om een start te maken en het extra te motiveren, is wanneer u kind naar groep 3 gaat. Vraag aan de leerkracht na wanneer uw kind begint met het lezen van boeken. Begin op een rustig moment, zoals bijvoorbeeld in een schoolvakantie.

Hoe maakt je kind kennis met boeken? Herhaal regelmatig dezelfde verhalen. Dit is goed voor de woordenschat van je kind. Lees veel voor, zodat kinderen leren hoe een boek wordt gelezen. Bied baby’s voelboekjes aan. Zo leren ze dat er met een boekje iets te beleven valt.

3 Behandeling

Is voorlezen met diverse stemmetjes goed?

  • Spreek duidelijk en gebruik uw eigen stem. Let hierbij op de juiste klemtonen. Probeer niet om toneel te spelen. Het gaat niet om leuke stemmetjes of om grote gebaren, maar om boeiend voorlezen en om de sfeer van het verhaal duidelijk te maken. Hierbij kunt u hard (niet te hard) en zacht afwisselen van tempo variëren.
  • De stem kan bedroefd, blij, boos, dreigend of geheimzinnig klinken, als het maar past bij het verhaal. Lees niet te snel voor. Neem de tijd of zoek een korter fragment. Verspreken is helemaal niet erg, hier leert u kind ook van.

Kletst uw kind steeds tussendoor ?

  • Het is vervelend voor u als voorlezer, maar het is juist goed voor uw kind. Stimuleer het juist zoveel mogelijk, het is goed voor de taalontwikkeling.
  • Lees voor de verandering eens voor uit een pop-up boek of boeken met allerlei schuifjes en klepjes, zodat u kind actief kan meedoen.

Hoe lang lees ik voor?

  • dit is afhankelijk van wat u kind wilt dit zal niet elke dag hetzelfde zijn.
  • meestal is rond de 15 minuten genoeg.
  • Lees uw kind wat vaker voor op een dag, in plaats van 1x lang.

Tot wanneer kunt u voorlezen?

  • Meestal geeft u kind dit zelf aan wanneer het liever zelf leest
  • Stop niet te snel met voorlezen op een oudere leeftijd worden ze nog graag voorgelezen, dit heeft herinneringen aan vroeger.

Het voorlees moment

  • kies een rustige plek waar u uw kind gaat voorlezen, vermijd zoveel mogelijk omgevingsgeluiden.
  • Kleine kinderen zijn vaak erg beweeglijk, lat ze op uw schoot zitten en sla zelf de bladzijde om. Door de ongecontroleerde beweging kunnen bladzijde scheuren.
  • Oudere kinderen zeken een vaste knusse plek zoals dicht tegen de voorlezer of een zitzak.

4 Gevolg

  • een goede woordenschat en een goede taalontwikkeling
  • voorlezen maakt kinderen enthousiast om te gaan lezen
  • het werkt positief voor de sociale vaardigheden en het leggen van contacten
  • kinderen kunnen zich beter uiten in emoties en gevoel
  • verminderd de kans op dyslexie
  • bevorderd de luistervaardigheden en de concentratie
  • het stimuleert oplossingsgericht denken
  • motiveert om te gaan lezen

5 Plan

Hoe kies ik een goed voorleesboek?

  • Kies samen een leuk boek wat word voorgelezen. Lees altijd eerst het verhaal door voordat u het voorleest. Zo kunt u bepalen of het verhaal geschikt is voor uw kind. Het is een feit dat kinderen een verhaal eindeloos vaak willen horen en telkens opnieuw weer prachtig vinden. Misschien heeft u zelf al lang genoeg van het boek.
  • Maar hetzelfde boek een paar keer voorlezen hoeft echt niet saai te zijn als u elke keer een ander onderwerp verzint om het na het voorlezen over te hebben: het thema, de personages of hebben de kinderen zelf wel eens zoiets meegemaakt? Geef uw baby boekjes van stof of plastic. U kunt samen plaatjes kijken. Dit stimuleert het latere lezen.
  • Prentenboeken op rijm zijn aan te raden en deze mag nog best iets te moeilijk zijn. Kinderen ‘lezen mee’ op deze manier door de zinnen met rijmwoorden aan te vullen Er zijn soms knuffels bij een prentenboek te verkrijgen. Kies een boek uit dat past bij de ontwikkeling en belangstelling van uw kind. Sluit aan bij interesse.

0-1 jaar

  • Voor deze leeftijd is het verstandig om kartonnen boekjes te nemen of boeken met geluid. Ook stoffen boekjes en boekjes die knisperen zijn zeer geschikt. Door dat het van ander materiaal is kan uw kind er wat hardhandiger mee zijn en het vasthouden, voelen en bekijken.
  • Bij de leeftijd van ongeveer 2 maanden kunt u prentenboekjes of boeken met grote afbeeldingen gebruiken waar u kind zelf in kan kijken. Door de dierengeluiden na te doen gaat uw kind mee doen en leert zo de geluiden bij de dieren.
  • Bij de leeftijd vanaf 10 maanden kunnen kinderen zelfstandig de knopjes indrukken en een dier aanwijzen.

2-4 jaar

  • Door meer aan te sluiten bij de interesse van uw kind, kunt uw boeken zoeken die uw kind zijn aandacht trekken zoals boeken die aansluiten belevingswereld van uw kind of van sport of school.
  • In boeken van deze leeftijd kunnen soms moeilijke woorden staan. Leg deze woorden uit aan uw kind op een simpele manier, dit vergroot de woordenschat.
  • Kies een boek wat u kind nieuwsgierig maakt, neem u kind mee om een boek uit te kiezen.

4-6

  • De boeken zij meer uitgebreid en meer gedetailleerd. Pas het boek aan aan het niveau van uw kind.
  • In deze leeftijd gaat u kind leren lezen, let op de avi niveau voor een passend boek.

Wat kan ik doen tijdens het voorlezen?

  • Er zijn veel prentenboeken met verschillende thema’s beschikbaar. Laat tijdens het voorlezen af en toe een pauze vallen zodat uw kind de kans krijgt om te reageren op het verhaal. Het is goed om ook naar de tekst te verwijzen door bij te wijzen. Dit helpt bij de bewustwording van geschreven taal.
  • Stel vragen over het boek zoals open vragen: wie …? wat …? en waar…? of u kunt op spannende momenten aan uw kind vragen hoe het verhaal verder zou kunnen gaan. Denk aan titel, kaft, bladzijden, woorden.
  • Voorlezen is geen eenrichtingsverkeer. Laat uw kind plaatjes in het prentenboek aanwijzen en speel hierop in door erover te vertellen.
  • Kijk op de bibliotheek voor inspiratie filmpjes

Na het voorlezen

  • Heeft u samen met uw kind een mooi boek gelezen! Maak dan ook eens samen een tekening of knutselwerkje over het verhaal. Leuk en leerzaam! Zet leuke boeken thuis in het zicht, zo worden ze vaker gepakt en gelezen.
  • Kinderen imiteren het leesgedrag van volwassenen. Laat dus zien dat u zelf plezier heeft in lezen en lees ook van jongs af aan veel voor!