Voorbereiding van speciale dagen zoals schoolreisje, toets dagen of sportdag.

Voorbereiding van speciale dagen zoals schoolreisje, toets dagen of sportdag.

Deze dagen zorgen vaak voor zorgen en extra stress en onrust bij uw kinderen. Zorg dat het voor uw kind word verwacht. Wat mag wel/niet? Waar mogelijk print deze uit met pictogrammen zodat uw kind, het overzicht bij zich heeft en kan toepassen wanneer het nodig is. door het gebruik van pictogrammen herkent u kind de actie die het moet nemen en hierdoor hoeft u kind niet de tekst te lezen. Door het bij hebben van de pictogrammen houd u uw kind nog steeds structuur ondank een dag vol verassingen.

Vraag de leerkracht van te voren of er vaste rust momenten zijn ingepland, waar uw kind even kan bij komen als het even te veelprikkels heeft? Wanneer zijn deze momenten en waar? Door een planning te maken van de dag : naar school, met de bus, naar de activiteiten, een aantal activiteiten en dan de rust plant in pictogrammen is het voor uw kind duidelijk wanneer het even kan bijkomen.  Van te voren neemt u de planning door dit zorgt voor extra rust.

Voorbereiding van rapport over de score. Een rapport kan twee kanten op het kan mee vallen of het valt tegen, hoe gaat u om met beide? Hoe zou uw kind reageren als het rapport ziet? Probeer zoveel mogelijk het rapport positief bespreekbaar te houden. Door negatief erover te praten voelt u zin kind nog slechter en krijgt minder zelfvertrouwen en een meer negatief zelfbeeld.  Beloon uw kind voor de goede punten op het rapport en maak een planning voor de punten die minder waren, om hier extra aandacht aan te besteden en zo het punt omhoog te breken.

Door de planning door middel van een planbord met pictogrammen, enkele keren te bespreken met uw kinderen, weten ze wat er te wachten staat. Het is daarom erg belangrijk dat de dag verloopt zoals het aan de kinderen is verteld. Hierdoor kan het zijn dat het minder gevoelig voor het kind.

Begin enkele weken van te voren aan de voorbereiding. Bijvoorbeeld als u kind op schoolreisje gaat: Waar gaat de schoolreis naar toe, hoe gaat u daar naar toe, wat is er te doen? enz. Dit kunt u doen door middel van pictogrammen en video’s en de kinderen actief te betrekken bij de voorbereidingen. Wanneer het voor het kind duidelijk is wat er gaat gebeuren zal het minder prikkels ervaren op de reis en de dag zelf.

Plan een vaste schoolstructuur, sta op ruim op tijd  op, zodat u niet hoeft te haasten. Zorg dat u zo veel mogelijk de dag van te voren al heeft gedaan zo dat u in de ochtend meer tijd over heeft. Plan dagen dat u extra dingen heeft u moet meenemen, schrijf deze elke keer op, tot u er aan gewent ben en automatisch gaat. Maak er even een moment van als een schooldag of werkdag erop zit door even gezellig te samen te komen.

Plannen van schooltakken. Hoe vroeger het voor uw kind een gewoonte is om zelf een planning te volgen en volgorde aan te leren in het naar opstaan met wekker, tas in pakken, planning bekijken voor extra en naar school gaan, huiswerk maken en leren, hoe makkelijker het voor uw kind is, om een goed schoolritme aan te leren. Wanneer een ritme niet of minder word gevolgd ontstaat er stress en drukte voor de schooldag begonnen is. Alleen door een juiste planning en dit deze planning te volgen kunt u een goed ritme krijgen.