Voedingsschema

Stap 3 Plan maken

Het schema kunt u wekelijks uitprinten en in een schrift of map bij elkaar bewaren, zodat u een overzicht heeft van een lange tijd en u de problematiek kan vergelijken met andere weken. Zo weet u of het beter gaat en wat de vorderingen zijn of waar nog extra aandacht aan moet worden besteed. Het schema kunt u dagelijks bijhouden, wat aan te raden is, als u geen balans heeft in uw voedingspatroon. Een voedingsschema dat perfect werkt voor persoon A, kan zeer nadelige gevolgen hebben voor persoon B. Dus neem niet klakkeloos een voedingsschema van iemand over!

Voedingsschema 1 Maak zelf uw voedingsschema in 4 stappen: Houd een aantal dagen bij hoeveel u eet en drinkt, hierdoor krijgt u inzicht in wat je precies aan het doen bent.  Soms is het confronterend, eet ik dat echt zo vaak of zo veel? Door het schema bij te houden word u met u neus op de feiten gedrukt.Het geeft inzicht in hoeveel u eet, wat u eet en wanneer u eet, dit kan u verder helpen in het in balans krijgen van een voedingspatroon.

Stap 1 Aantal = Hoeveel maaltijden heeft u gegeten vandaag? Hoeveel waren er gezond? Heeft u extra aandacht besteed aan uw doel?

Stap 2 Trigger = Wat maakte dat u geen zin had om te eten? Waarom bent u veel gaan snoepen/snacken? Hoe kunt u uw doel bereiken deze week? Hoe ver bent u met uw doel?

Stap 3 Oplossing = Wat heeft u eraan gedaan? Heeft u gebruik gemaakt van het afleidingsschema en gezorgd voor ontspanning ? Om later als nog te eten?

Stap 4 Voldoende = Heeft u voldoende gegeten , zoals dagelijks word aanbevolen? Zijn er aanpassingen nodig van uw doel?

Voedingsschema 2 Waardoor heeft u deze week minder gegeten? Had u meer last van stress, angst paniek, of van vele gedachten? Het voedingsschema geeft u meer inzicht in uw emoties en gevoelens tijdens het eten.

Voedingsschema 3 Waardoor heeft u te veel gegeten? Wilde u snacken voor emotie en of gevoelens? Met het schema krijgt u meer inzicht in uw eet gewoontes bij emoties en gevoelens.

Voedingsschema 4 Hoe is uw gewicht? Weeg u genoeg of heeft u ondergewicht of juist overgewicht? Voor een gezonde balans in uw levensstijl is het belangrijk om de punten maandelijks even de meten en te wegen.

 

Lees verder

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *