Voedingsschema

1 Wat is het?

Start met het bijhouden van een voeding dagboek met daarin uw signalen van uw voeding en voedingspatroon en de schema’s die u dagelijks bij houd vaan een goede balans in de voedingspatroon en het aanleren van een patroon en herkennen en erkennen van signalen en opzoek gaan naar oplossingen voor de signalen

2 Herkennen

  • Wilt u graag zelf een voedingsschema maken, maar weet u niet hoe u dit aan moet pakken? Door de stress en onrust hebben personen moeite met een balans in het voedingspatroon. De ene keer eten ze veel en de andere keer heel weinig. Hierdoor komen mensen veel aan of vallen veel af. Door het wisselend voedingspatroon hebben personen ook meer last van vermoeidheid en van stemmingswisselingen. Het maken van een voedingsschema is essentieel bij het behalen van u doelstellingen. Gebruik deze handleiding om uw voedingsschema te maken!
  • Een basis voedingsschema is een schema waarin u kunt bijhouden hoeveel u eet op een dag. Door het op te schrijven word het overzichtelijk en heeft u direct een overzicht van uw voedingspatroon. Is uw voedingspatroon gezond? Wat zou u kunnen veranderen aan uw voedingspatroon. Wat is er voor nodig om uw patroon aan te passen? Een gezond voedingsschema is een handig hulpmiddel voor iedereen die gezond wil eten, afvallen of om meer structuur wil aanbrengen.

3 Behandeling

  • De persoon heeft een balans in de voeding
  • De persoon weet de oorzaak van gewicht verandering en kan deze weer aanpassen

4 Gevolg

  • Begin met het bijhouden het voedingsschema waarin u opschrijft wat u eet voor een week en hoe groot u porties zijn. Zo krijgt een goed overzicht van uw voedingspatroon.
  • Door het bijhouden van het schema krijgt u een beter inzicht in de balans van uw voedingspatroon

5 Plan

  1. Door het voedingsschema te maken van al uw eet momenten en het gene wat u eet, ziet u dat het vrijwel alleen ongezonde voeding is, dit is niet goed voor uw gezondheid. Door veel ongezonde voeding, is de kans zeer groot op overgewicht en daardoor een vergrote kans op problematiek met organen.
  2. Wat wilt u bereiken met het schema? Wilt u meer gaan eten of juist minder? Of wilt u meer gezond gaan eten? Door het bepalen van een doel kunt u erachter komen wat u lichaam dagelijks nodig heeft aan energie. Wanneer u weet of u het schema wilt gebruiken om af te vallen of aan te komen, kunt u het schema hierop aanpassen. Wanneer u wilt afvallen moet u ervoor zorgen dat u minder koolhydraten binnen krijgt n u terug gaat naar een gezonde basis. Wilt u aankomen dat heeft u juist meer koolhydraten nodig, neem hiervoor de schrijf van 5 als basis van uw voedingspatroon.
  3. Het schema kunt u wekelijks uitprinten en in een schrift of map bij elkaar bewaren, zodat u een overzicht heeft van een lange tijd en u de problematiek kan vergelijken met andere weken. Zo weet u of het beter gaat en wat de vorderingen zijn of waar nog extra aandacht aan moet worden besteed. Het schema kunt u dagelijks bijhouden, wat aan te raden is, als u geen balans heeft in uw voedingspatroon. Een voedingsschema dat perfect werkt voor persoon A, kan zeer nadelige gevolgen hebben voor persoon B. Dus neem niet klakkeloos een voedingsschema van iemand over! Kies uw voedingsschema.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.