Voedingspatroon

1 Wat is het?

Waarom eet u eigenlijk? Vaak eten we uit gewoonte, automatisme, gezelligheid, omdat het er is, omdat het kan, om emotie is weg te eten. Voeding heeft u dagelijks nodig, als moter van het lichaam, zonder voeding functioneert u lichaam zich niet of minder goed. Door uw voeding dagelijks bij te houden krijgt u een overzicht van uw voedingspatroon en word u bewust van het gene wat u eet.

Het lichaam geeft u dagelijks signalen bijvoorbeeld bij het gevoel van honger of trek, uw maag gaat knorren en uw weet dat u eigenlijk te laat bent met eten en uw actie is om te gaan eten of uw krijgt meer last van hoofdpijn of voelt zich duizelig en gaat eten waardoor de klachten verminderen. Deze signalen zijn waarschuwingen van het lichaam  dat u actie moet ondernemen het lichaam heeft iets nodig: Namelijk voedingsstoffen. Vraag u lichaam om voeding, dan geeft u uw lichaam voeding, let op de grote van de portie en op het gene wat u eet.

Door verkeerde manieren van eten kunt u lichamelijke klachten oplopen en heeft u minder snel vol gevoel. Door te snel te eten krijgt u over het algemeen na het eten last van boeren of buikklachten. Stop met eten wanneer u het gevoel, vol ervaart, door dan meer te gaan eten is de kans op overgewicht groot.

Door rustig te eten en te luisteren naar uw lichaam, kunt u voorkomen dat u teveel eet. Wanneer u lichaam ontspannen is kunt u beter eten wanneer u veel stress heeft. Door rustig te eten kauwt u beter op uw eten waardoor u sneller het gevoel van vol hebben. Door een omgeving met stress of onrust gaat u sneller eten. Hierdoor bent u niet bewust bezig met het eten.

Door bepaalde trigger kan het soms erg lastig zij om te eten. Triggers zijn bijvoorbeeld geuren, geluiden, gedachten en/of gevoelens. Door een bepaalde geur kan u getriggerd worden en wilt u ook gaan eten. Bijvoorbeeld u loopt dor de stad en u ziet iemand met een hamburger, hierdoor word u geprikkeld en de kans is groot dat u er ook een gaat halen.

Door het vinden van de juiste ontspanning, kunt u triggers voor zijn. Door op dat moment tegen de trigger in te gaan en niet te gaan eten, maar juist iets anders te gaan doen, kunt u een andere manier van ontspanning vinden.