Voedingspatroon score

Hoe hoog scoort uw voeding?

  • Welk cijfer zou u het geven? Door bewust na te denken over uw eetpatroon kunt u het patroon veranderen. Door te letten op kleine punten kunt u deze aanpakken. Door het een cijfer te geven en verder te kijken weet u welke punten prioriteit hebben en direct moeten worden aangepakt.
  • Soms kan het moeilijk zijn met emoties te eten, vaak hebben personen een brok in de keel. Door veel stress of gebeurtenissen is het soms niet mogelijk te eten. Hierdoor kan het zijn dat eten de ene dag beter gaat als de andere dag.
  • Hoe beter u kunt aangeven welk cijfer uw voedingspatroon is, hoe meer zicht u heeft op het patroon, hoe beter uw voedingspatroon kan worden door de mindere cijfers aan te pakken. Wees eerlijk naar uw zelf over het geven van een cijfer. Door het beter in te schatten is het lastig te zien dat het toch een probleem is. Het heeft voor u zelf alleen nadelen bij het verbeteren van het voedingspatroon

Voedingsscore

Stap 1 Stel u de vraag waarom u eet? Welke emoties en/of gevoel zitten erachter?

  • Maak een overzicht van al het eten van vandaag en geef hier bij aan welke emoties of gevoelens u had, hoeveel u heeft gegeten en wanneer u heeft gegeten. Schrijf daarna achter elke maaltijd of snack een cijfer.
  • Vooral bij emoties eters komt het voor dat ze uit gevoel en emoties veel gaan snoepen.

Stap 2 Hoe hoger het cijfer hoe beter het is voor uw gezondheid en uw voedingspatroon, hoe meer u bewust van het eten dat u eet.

  • Hoe komt u score zo hoog?
  • Wat maakt dat u vind dat het dit cijfer verdient?
  • Heeft u gegeten zonder als te veel emoties of gevoelens?
  • Wat gaf u een goed gevoel, was het de bereiding, de portie, de maaltijd of de gedachten aan een herinnering van het gerecht?

Stap 3 Hoe lager het cijfer hoe ongezonder en hoe meer emoties en gevoelens tijdens het eten. Bij een laag cijfer kunt u zich afvragen

  • waar heb ik net gegeten?
  • Was het om de emoties weg te eten?
  • At uw uit een gewoonte, omdat u het altijd zo doet?
  • At u uit een dwang prikkel, omdat u moest eten?
  • Als u weet dat het niet goed voor u is waarom heeft u het besluit genomen dit toch te eten? Waarom kon u het niet laten liggen?

Wat maakt het dat u meer lagere cijfers had?

  • Om dingen niet te doen bedenken mensen zich smoezen, door een smoes praten ze het gedrag of gewoonte goed. Ze zetten een andere gedachten in en dit keurt het goed dus doet de persoon het zo. Smoezen kunnen zijn ach, ik heb nu geen zin, dat doe ik morgen wel, de persoon stelt het uit tot morgen en wanneer het morgen is zegt de persoon vaak hetzelfde waardoor het doel blijft uitgesteld worden en er geen vooruitgang word geboekt.
  • Maak een overzicht van smoezen die u gebruikt om dingen niet te hoeven doen of om dingen uit te stellen? hoeveel smoezen heeft u? wat kunt u doen om deze smoezen te verminderen en ze niet meer te gebruiken?

Stap 4 Nu heeft u de trek/honger gevoel een cijfer gegeven, van welke punten vind u dat ze verbetering nodig hebben? Wat is ervoor nodig dit voor elkaar te krijgen?

  • Zet achter de lage cijfer de reden waarom het laag is, en wat u nodig heeft het cijfer te verbeteren.
  • Neem de hoge cijfers als een richtlijn van wat goed waar u zich aan vast kunt houden in moeilijke momenten.
  • Schrijf uw bevindingen in het voedingsdagboek.