Voedingspatroon eetlocatie

In de drukke wereld is het lastig elke dag zelf te koken en thuis te eten.

  1. Voor een snelle hap bent u snel bij de snackbar. Voor mensen die een wisselt rooster hebben eten vaak buiten de deur. De maaltijden die besteld worden zijn vaak een vette hap zoals friet of kebab. In fast food zitten veel zouten en vetten. Deze maaltijden zijn erg ongezond en wanneer u er regelmaat van eet kan het lichamelijke problematiek veroorzaken.
  2. Wanneer u bent opgenomen in een ziekenhuis bent u vaak afhankelijk van het eten at voor geserveerd. Vaak word hier geld op een balans is de voeding. Bij vele ziekenhuizen of instellingen word dagelijks gekookt. Het kan ook zijn dat het word besteld bij een catering, deze zijn vaak minder van smaak.
  3. Het is belangrijk op een rustige plek waar u zich op uw gemak voelt te eten. Thuis word er veelal gekookt bijna dagelijks. De maaltijden zijn veel gezonder dan de afhaal. Thuis koken en eten zorg voor een huiselijke sfeer waar het fijn is om te eten in rust
  4. In een goed voedingspatroon zijn er minimaal 3 vaste eetmomenten op een dag. Per persoon wisselt hoe laat er gegeten word. In een instantie zijn 3 vaste momenten op een dag. Voor een gezond voedingspatroon is het belangrijk vaker kleine beetjes te eten dan in 1x heel veel. Hierdoor word er vaak ook gezegd beter is 5 eet momenten op een dag. Zorg dat alle momenten in balans zijn op een dag.
  5. Het plannen van een gezond voedingspatroon. Een gezond patroon is een vast ritme, waarvoor planning erg belangrijk is. Door een goede planning kunt u gewoonte veranderen en zorgen voor een goede balans in u voedingspatroon.
  6. Hoe meer ritme u, heeft hoe minder strijd er is aan tafel. Een goed schema is 3 hoofdmaaltijden, 3 tussendoortjes en 7 drinkmomenten. Leer uw aan dat er meerdere eetmomenten zijn op een dag. Op deze manier leert u dat er vaste momenten zijn om te eten, raakt u lichaam hieraan gewent en dat het niet de gehele dag maar kan eten.
  7. Hoe meer u op vaste momenten op de dag eet hoe meer regelmaat en structuur u heeft in het voedingspatroon. Hoe meer regelmaat u heeft hoe beter het lichaam reageert op de voeding en het beter kan verwerken.

Eetlocatie

Stap 1 Maak een overzicht van de maaltijden die u zowel binnen als buiten huis eet. Maak 2 kolommen gezond ongezond in welke kolom staan de meeste maaltijden? Wat is er voor nodig dit beter en gezonder in te plannen?

  • Waar u eet? Eet u vaak buiten de deur of eet u vaak thuis?
  • Welke maaltijden zijn gezond en hoeveel ongezond?
  • Wat maakt het dat u toch ongezond koos?
  • Eet u vaak buiten de deur, voor/door uw werk?
  • Welke restaurant bezoek u dan, is dit fast food of een restaurant met veel maaltijden met groente?

Stap 2 Maak een overzicht van de financiële kosten en bekijk of het ook goedkoper of anders kan.

  • Hoeveel geld geeft u maandelijks uit aan het eten buiten de deur?
  • Hoeveel maaltijden had u kunnen maken van dit geld?
  • Was het het eten waar wat u kreeg?

Stap 3 Plan minimaal 2 avond in de week dat u met zijn alle thuis gaat eten, door elke dag buiten de deur te eten ziet u elkaar zelden. Plan steeds vaker dagen in dat u thuis eet. Hiermee kunt u de kosten van een afhaal of restaurant besparen.

  • Probeer het aantal momenten buiten de deur te beperken, tot 1 a 2 x per week.
  • Maak een paar keer per week wat extra klaar en vries dit in. Heeft u een dag geen zin om te koken of komt het slecht uit heeft u een gezonde maaltijd die u kunt opwarmen.

Stap 4 Wat is een goede eet locatie? Dit is voor iedereen verschillend, in het algemeen komt het erop neer,

  • dat het een rustige plek, waar ruimte genoeg is om te eten en waar u niet gestoord word.
  • zet verleiders van smartphone, tablet, tv , muziek uit tijdens het eten.