Vitamine D

Vitamine D,

Komt voor in: margarine en halvarine, vette vis, ei, lever en zonlicht door invloed van zonlicht wordt vit d aangemaakt in de huid

Voor: opname van calcium uit voeding en zorgt voor calciumopslag in de botten, bij vetopslag.

Tekort: Een tekort aan vit D geeft een verhoogd risico op ontstekingen, osteoporose, verhoogde bloeddruk, psoriasis, hart- en vaatziekten, diverse vormen van kanker, reumatoïde artritis, spierklachten en darmziekten. botten, haren en nagels. Maar heeft ook invloed op u gewicht.

Heeft uw kind extra vitamine D nodig? Baby’s en kinderen tot 4 jaar: Kinderen tot 4 jaar hebben extra vitamine D nodig, omdat ze die niet voldoende binnenkrijgen via hun voeding. Het Voedingscentrum adviseert om kinderen dagelijks 10 microgram vitamine D extra te geven. Ook al krijgt uw kind nog flesvoeding waar vitamine D al is toegevoegd. Basisschool leeftijd: Geef uw kind 10 microgram extra vitamine D per dag wanneer uw kind niet voldoende buiten komt of wanneer uw kind een donkere huidskleur heeft. 12 jaar en ouder: Heeft het gevoel dat uw kind een langere periode echt onvoldoende binnenkrijgt, dan kun u overwegen een multivitaminepreparaat voor kinderen te geven. Hier zit ook vitamine D in.

Een goed ontbijt is gevarieerd, is gezond en zorgt voor een goede start van de dag. Voor een goed onbijt heeft u uit elk vak van de schijf van 5 nodig. Volkoren brood is een must voor kinderen. In volkoren brood zitten voldoende koolhydraten, vezels, vitamine en mineralen voor een goede start boordevol energie. Bovendien vult het de maag en geeft het een vol gevoel tot de lunch. Witbrood daarentegen bevat dit allemaal niet en zorgt juist voor een dip gedurende de ochtend.

Leren, studeren, sporten en spelen; kinderen hebben veel energie nodig om de schooldag door te komen. Zorg als ouder voor een ‘gezonde lunch’, zodat ze hun batterijen ’s middags kunnen opladen. Zorg ervoor dat u een boterham meegeeft met beleg en niet omgekeert, niet brood is de dikmaker, maar het beleg dat er op ligt. Betrek uw kind bij het samenstellen van de inhoud van de brooddoos. Laat het bijvoorbeeld kiezen tussen ham of kaas, een appel of een kiwi. Ook melkproducten zoals een sojadrankje of een potje magere yoghurt zijn ideaal om mee te nemen naar de school. Stop af en toe een dessert in de brooddoos.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.