Vitamine B

Vitamine B,

Komt voor in: volkoren producten, aardappelen, bladgroenten, noten, peulvruchten, kaas, melk, vlees en eieren

Voor: Is een vitamine die een belangrijke rol speelt bij de stofwisseling van eiwit, vet en koolhydraten.

Tekort: Kan bij een tekort een scala aan klachten geven zoals, hoofdpijn, vermoeidheid.

Vitamine B1

Komt voor in aardappelen, graanproducten, brood, vlees en melkproducten.

Voor: zorgt ervoor dat koolhydraten uit ons voedsel worden verbrand. Hierdoor krijgt u energie. Mensen die heel actief zijn hebben een grotere behoefte aan vitamine B1.

Tekort: kan leiden tot afwijkingen aan hart en zenuwstelsel. geheugenverlies, depressie of problemen met de concentratie, verminderde eetlust of reflexen, gewichtsverlies of spierzwakte.

Vitamine B2

Komt voor in: eieren, noten, melk(producten), groente, fruit en vlees.

Voor: zorgt voor het gezond houden van huid en haar. Het een positief effect op de spijsvertering en het zenuwstelsel.

Tekort: kunt u een schilferige huid krijgen en kloofjes in de lippen,  vermoeidheidsklachten, een verlaging van het hemoglobinegehalte in uw bloed, dit is het stofje dat zuurstof in uw bloed vervoert van de longen naar andere delen in uw lichaam.

Vitamine B3

Komt voor in: bruin (volkoren) brood, noten, vis en vlees en groenten en aardappelen.

Voor: is goed voor de werking van het zenuwstelsel en het bevordert de energieproductie in het lichaam.

Overschot: te veel vitamine b3 kunnen uw bloedvaten verwijden. Vermoeidheid, huiduitslag of huidontstekingen, stoornissen in het bewust zijn voorkomen of dementie.

Vitamine B5

Komt voor in: Goede voedingsbronnen zijn: aardappelen, eieren, melk, vlees en volkorenproducten.

Voor: is nodig voor het herstel van weefsels. Verder helpt ze bij de opbouw en afbraak van eiwitten, vetten en koolhydraten. Het wordt ook gebruikt bij de aanmaak van bepaalde hormonen.

Tekort: komt alleen voor in gevallen van ernstige ondervoeding.

Overschot vitamine B5 kan leiden tot diarree.

Vitamine B6

Komt voor in: Vitamine B6 zit onder meer in aardappelen, bruin brood, banaan, vis, vlees en melk(producten).

Voor: staat de laatste jaren sterk in de belangstelling omdat het, samen met de vitamines foliumzuur en B12 – een belangrijke rol zou spelen bij de bescherming tegen hart en vaatziekten. Verder is B6 belangrijk voor de vorming van rode bloedcellen, de opbouw van DNA (erfelijke materiaal), de opbouw en afbraak van eiwitten en de goede werking van het zenuwstelsel.

Tekort: verwardheid, depressie, aandoeningen aan het zenuwstelsel, vermoeidheid, ontsteking van huid of tong. Wanneer een baby een tekort aan deze vitaminen hebben, dan kunnen ze last krijgen van braken, stuipjes en gewichtsverlies.

Vitamine B8

Komt voor in: Sojabonen zijn een zeer goede bron voor biotine. Daarnaast zit deze vitamine ook in noten, eieren, lever en melk.

Voor: (biotine) is net als vitamine B2 belangrijk voor de goede ontwikkeling van huid en haar, de vorming van vetzuren en de energieproductie in ons lichaam.

Tekort: spierpijn, moeheid, bloedarmoede, depressie, minder zin in eten, ontsteking van tong en huidafwijkingen.

Vitamine B11 (foliumzuur)

Komt voor in: Vitamine B11 zit onder meer in groenten (broccoli, spruitjes), bruin brood, vlees en eieren.

Voor: het verkleinen van de kans op hart- en vaatziekten. Ook kan foliumzuur de kans op een miskraam of een aangeboren afwijking als een open ruggetje verkleinen. Deze vitamine is belangrijk voor de opbouw van het DNA (ons erfelijke materiaal) en voor de opbouw en afbraak van eiwitten.

Samen met de vitamines B6 en B12 kan foliumzuur de schadelijke stof homocysteïne omzetten in onschadelijke stoffen. Homocysteïne is een schadelijk tussenproduct dat ontstaat tijdens de eiwitstofwisseling in ons lichaam. Een verhoogd homocysteïnegehalte zou een risicofactor kunnen zijn voor het ontstaan van hart- en vaatziekten.

Tekort: Een tekort aan vitamine B11 veroorzaakt bloedarmoede, vermoeidheid, afwijkingen bij geboortes (open ruggetje of miskraam).

Vitamine B12

Komt voor in: Vitamine B12 zit alleen in dierlijke producten als eieren, melk(producten), vlees en vis.

Voor: helpt ook bij een gezonde bouw van ons erfelijke materiaal en bij de opbouw en afbraak van eiwitten. Verder is deze vitamine nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen en een goede werking van het zenuwstelsel brengen.

Tekort: .Een tekort aan vitamine B12 kan schade aan de zenuwen, bloedarmoede met vermoeidheid, gebrek aan eetlust en ademnood als symptomen en schade aan de zenuwen teweegbrengen. Ouderen kunnen last krijgen van geheugenproblemen.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.