Verwerken bij kinderen

1 Wat is het?

Fase 1: schok en ontkenning; De nare gebeurtenis is vaak onverwacht, dit zorgt dat uw kind hiervan schrikt. De ergst van de gebeurtenis zorgt voor een schok. Wanneer een persoon is overleden zal uw kind als eerste dit ontkennen en dit niet geloven dat het zo is. Op dit moment hoort u kind niet veel, en is bezig met het gebrachte nieuws. Laat uw kind even het nieuws verwerken, zeg even niks tegen uw kind, blijf in de buurt en begin een paar minuten later het gesprek. Begin het gesprek met het herhalen van de gebeurtenis.

Fase 2: emoties; Hoe langer uw kind nadenk over de gebeurtenis, hoe meer emoties en gevoelens uw kind krijgt. Hiermee krijgt u kind beetje bij beetje het besef dat het echt is. Het is heel normaal dat de emoties aanwezig zijn bij dit soort nieuws. De emoties en gevoelens kunnen op deze momenten extreem aanwezig zijn, bijvoorbeeld extreem boos omdat de persoon niet weg mag of juist heel stil om dat uw kind het zich te veel aantrekt. Wees voorbereid op de reactie van uw kind, hierdoor kunt u beter reageren op het gedrag of emoties.

Fase 3: onderhandelen; Zijn er geen mogelijkheden om het te veranderen? Kan het niet worden terug gedraaid? In deze fase gaat u kind opzoek naar oplossingen. Ondersteun uw kind zoveel mogelijk in het bedenken van een echte oplossing die voor langere tijd kan helpen.

Fase 4: teleurstelling; Voor uw kind is dit de fase van een gedeeltelijke acceptatie. Voor uw kind is het een teleurstelling dat de nare gebeurtenis is gebeurt, dat het niet veranderd kan worden en het is anders verlopen als uw kind in gedachten had/heeft.

Fase 5: aanvaarding. Als u kind de 4 fase hiervoor heeft doorlopen komt uw kind in de fase dat het gaat aanvaarden dat het niet anders is. In deze fase is het extra belangrijk om uw kind goed te ondersteunen en begeleiden in het verwerken en het omgaan met de gebeurtenis. Stel uw kind de vraag: Als alles mogelijk was en ik had een toverstaf en ik kon alles veranderen, wat zou jij dan willen dat er zou veranderen en hoe zou dit veranderen?

2 Herkennen

  • Ik merk dat je aangeslagen bent…
  • Ik hoor dat je…bent
  • Ik zie dat je …bent
  • Dit raakt je erg merk ik…
  • Dit raakt je meer dan ik had ingeschat/ verwacht…
  • Wat gaat er door je heen…
  • Je hebt het er lastig mee zie ik…
  • Klopt het dat je …bent?

Vragen om verder in te gaan op de emotie:

  • Hoe voel je je over…
  • Wat heeft je nu het meest geraakt?
  • Wat met name heeft je nu zo…gemaakt?
  • Wat doet dit met je?
  • Wat maakt dat dit je ( nu) zo raakt?
  • (….en reageer dan weer met het erkennen van de emotie)

3 Behandeling

Voor het verwerken van nare gebeurtenissen kunt u terecht bij de GGZ. Voor het verwerken of loslaten van gebeurtenissen kunt u bespreken bij huisarts of buddy

4 Gevolg

Wanneer gebeurtenissen niet worden verwerkt blijft het in het hoofd hangen. De gedachten komt vaker op en blijft langer hangen. Hierdoor krijgt u dagelijks last van en kan dit invloed hebben op uw dagelijks leven.

5 Plan

  1. Wees eerlijk. Wees eerlijk in uw antwoorden naar uw kind over een gebeurtenis. Bijvoorbeeld kan het hier ook gebeuren? Dit kunt u ontkennen en zeggen nee dat kan niet. Maar dit is niet zoals het is, beter kunt u zeggen dat het in een ander land is en dat het nu niet hier is en uw kind gerust stellen in de gedachten die het heeft
  2. Probeer de vraag in details te ontwijken en ga niet te veel in op het onderwerp, hoe meer details hoe meer de gedachten van uw kind gaan denken en overdenken en hier door meer bang of angstig word. Hou het zoveel mogelijk in de grote lijnen, afhankelijk van de leeftijd. Het nieuws is zo als het nieuws is, verzacht het nieuws niet door het beter te maken dan het is. Hierdoor krijgt u kind een verdraaid beeld van de werkelijkheid
  3. Wat zou u doen als ouder als het hier zou gebeuren? Hoe zou u te werk gaan? Wat zou u al eerste doen? Maak met uw kind een noodplan, dit plan kan de gedachten over een mogelijke aanslag in Nederland, verminderen. Als het ooit mocht gebeuren weet u kind wat het moet doen, waardoor u kind zich nu niet zo veel zorgen hoeft te maken. Het maken van een plan stelt u kind gerust.
  4. Hou rekening met de leeftijd van uw kind. Jonge kinderen, peuters en kleuters, schermt u in de mate van het mogelijke best af van info en beelden. Wat wilt u mee geven over dit nieuws aan uw kind? Hoe wilt u dit gaan vertellen en bespreek te maken? Vertel duidelijk en zo kort mogelijk wat er aan de hand is
  5. Wees open en eerlijk en baseert u verhaal op de feiten zoals deze zijn gebeurt. Pas het verhaal zoveel mogelijk aan de leeftijd van uw kind. Geef een kort en bondige uitleg en een toelichting. Maak een overzicht van de punten die uw wilt bespreken en hoe u dit het makkelijkst kunt uitleggen eventueel met behulp van pictogrammen.
  6. Neem de emotie van uw kind serieus, luister naar uw kind. Laat uw kind zoveel mogelijk zijn verhaal vertellen, vragen stellen en zijn emoties en gevoelens delen. Speel de situatie na, wat beleeft u kind, waar reageert uw kind het meest op
  7. Geef uw kind de ruimte om emoties van verdriet, angst en boosheid te tonen. Benoem de emotie en geef daarmee woorden aan het gevoel. Accepteer de emoties en gevoelens en neem het kind hierin serieus. Stop zo nodig het gesprek als de eerste emoties zijn geuit en kom er later op terug.  Door de emoties serieus te nemen, voelt uw kind zich meer begrepen en gehoord.
  8. Zorg voor voldoende ontspanning bijvoorbeeld door het doen van yoga oefeningen waarbij  het hoofd en de gedachten rust krijgen en minder aanwezig zijn. Leer uw kind om afleiding te zoeken wanneer de emoties te hoog op lopen. Door te blijven denken over het probleem word het probleem alleen maar groter, door buiten te gaan spelen kan uw kind het los laten en weer verder. Kom zo nu en dan terug op het onderwerp als u merkt dat het uw kind bezighoudt
  9. Maak een start met het dagboek. Door het dagelijks bijhouden van het dagboek leert uw kind omgaan met zijn gevoelens en gedachten en leert uw kind de trigger hier achter te herkennen, waardoor het makkelijker hiermee kan omgaan en weet wat het moet doen als de emotie te hoog oplopen. Maak een verdeling in het dag boek met 2 kleuren rood en groen.
  10. De groene pagina zijn voor gedachten die positief zijn en laten uw kind denken aan goede leuke momenten. Deze gedachten zijn nodig om de negatieve gedachten te veranderen. Maak een lijst met goede herinneringen en maak hier eventueel een tekening van.
  11. De rode pagina’s zijn voor de negatieve gedachten of negatief gedrag. Door een verdeling te maken in de gedachten leert u kind welke goed zijn en welke niet goed zijn. De negatieve gedachten zijn niet helpend en zorgen voor een blokkade.
  12. Door ze op te schrijven of te tekenen en ze daarna in het doosje te doen, kan uw kind het voor een deel afsluiten. Door daarna een stukje te schrijven met positieve gedachten, kunnen de gedachten veranderen en leert u kind de negatieve gedachten om te zetten in iets positiefs. Maak een doosje voor rode voor negatieve gedachten en groene voor positieve gedachten stop hierin de opgeschreven gedachten. Door ze in het doosje te doen en daarna op slot te doen, kan uw kind letterlijk afscheid nemen van de gedachten. De gedachten zitten opgesloten in het doosje en kunnen er niet meer uit.
  13. Door regelmatig de gedachten en het gedrag te vergelijken krijgt uw kind meer inzicht in de gedachten, gevoelens en emoties en het gedrag erachter. Door zelf het dagboek bij te houden door gedachten op te schrijven of te tekenen, verwerk uw kind al een deel van de negatieve gebeurtenis en leert u uw kind een manier om om te gaan met slecht nieuws of nare gebeurtenissen.
  14. Vertel uw kind regelmatig hoe knap u het vind dat uw kind het redt en hoe het omgaat met de gebeurtenis. Door uw kind regelmatig een compliment te geven krijgt uw kind meer zelfvertrouwen in het eigen kunnen en dit motiveert uw kind om zo door te gaan

👤

E-GGZ & E-CGG Soebar
Met de informatie die we delen willen we taboe op psychische problematiek verminderen en als het zou kunnen stoppen. Iedereen kent iemand met psychische problematiek, het zo een heel normaal onderwerp moeten zijn om te bespreken. De artikelen gaan over diagnose, medicatie en behandelaars. De diagnose waar word geschreven zijn o.a. autisme, borderline, ptss, depressie, hsp.

🎖

De knop is er voor de lezers van de site en geven een beeld van welke informatie gezocht en goed bevonden word op de website. De knop is om de schrijver te bedanken voor het plaatsen van het artikel, omdat u het een goed artikel vond of het graag wilt delen met de mede lezers van de website. Het is de waardering voor een artikel, bijvoorbeeld voor het plaatsen van het artikel of om het artikel te schrijven voor de website. Voor de schrijver is het fijn om te weten dat het artikel goed is en nieuwe informatie bevat. Door een bedankje op het artikel weet de schrijver dat het artikel iemand heeft geholpen of dat de informatie goed en duidelijk is.

Met de informatie die we delen willen we taboe op psychische problematiek verminderen en als het zou kunnen stoppen. Iedereen kent iemand met psychische problematiek, het zo een heel normaal onderwerp moeten zijn om te bespreken. De artikelen gaan over diagnose, medicatie en behandelaars. De diagnose waar word geschreven zijn o.a. autisme, borderline, ptss, depressie, hsp.

@ggz

👥

Het doel van de website is de taboe van schulden problematiek en van psychische problematiek verkleinen en samen te zoeken naar een oplossing voor de problematiek. Personen, naasten en behandelaar zoveel mogelijk te informeren over de psychische problematiek en het bevorderen van de signalen te verminderen. Het voorkomen en oplossingsgericht werken aan schulden en budgetvoorlichting. Het stimuleren en bevorderen van de financiële zelfstandigheid, van een goede financiële gezondheid, van gezond omgaan met geld, van zelf het overzicht te hebben en de grip te houden over uw financiële zaken en uw administratie.



Artikelen: A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z #

Thema's: A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z #

Soebar.nl is een kenniscentrum en schrijft artikelen met adviezen en tips als informatief en educatief. De artikelen geven voorbeelden van diagnose, het herkennen en hoe u ermee om kunt gaan. De artikelen zijn geen vervanging voor een huisarts of hulpverlener.

©

Er rust copyright op de teksten, foto’s en andere afbeeldingen van de Soebar.nl ™ op deze website. De © Copyright is geldig voor de gehele website van soebar.nl™, vanaf 2009 tot 2018. Alle rechten zijn voorbehouden aan deze website. De website is beschermd tegen kopiëren. Voor de teksten geld dat er geen teksten mogen worden gebruikt en worden geplaatst op andere websites, ook niet met bron vermelding.

Alle artikelen, blogs, links, afbeeldingen zijn auteursrechtelijk beschermd. Het auteursrecht is het uitsluitend recht van den maker van een werk van letterkunde, wetenschap of kunst, of van diens rechtverkrijgenden, om dit openbaar te maken en te verveelvoudigen, behoudens de beperkingen, bij de wet gesteld.

Soebar.nl ™ geeft geen toestemming voor het gebruik van haar logo door derden, zonder uitdrukkelijke toestemming. Foto’s en andere afbeeldingen op deze website mag u niet gebruiken.