Vervelende opmerkingen

Wat is het?

Vervelende opmerkingen worden regelmatig gemaakt voor als mensen iets minder goed kunnen om welke reden dan ook. De opmerking die een persoon maakt, is een mening van een persoon, dat vind die persoon en dat niet hoe het is.

Waar gaan vervelende opmerkingen vaak over?

De meeste opmerkingen die gemaakt gaan over het functioneren van de persoon , op een handicap/beperking of omdat de persoon “anders” is.

Mensen met psychische problematiek krijgen vaak opmerkingen die vernederd of kwetsend zijn of die demotiveren/negatief zijn. Deze gaan dan vaak over wat de persoon niet kan of wat de persoon niet goed en komen vaak van naasten en/of vrienden.

Vaak hebben mensen vooroordelen over bepaalde diagnoses. Deze maken dat een persoon in een hoekje komt te staan en dat er al een mening over een persoon klaar is terwijl de persoon dan weinig heeft gezegd. Bijvoorbeeld bij adhd die zijn druk, stuiteren heel de dag, maar dit is afhankelijk van de persoon en is dus niet op iedereen van toepassing.

Zo begint u:

Vervelende opmerkingen kunnen alleen minder vervelend worden door het gesprek over de opmerking aan te gaan met de persoon die de vervelende opmerking maakt. Een vervelende opmerking zegt meer over de persoon van de opmerking als over u.

  1. Hoe is de situatie waarin de opmerking is geplaatst? Bespreek de opmerking niet direct erna, maar kom er een dag later op terug. Op het moment zelf zitten beide in emoties en is het lastig iets uit te spreken. Plan een gesprek met tijd de volgende dag zodat beide tijd hebben.
  2. Rust en bespreekbaar maken = Negeer op het moment zoveel mogelijk de opmerking, door een rust moment in lassen, door bijvoorbeeld tot 10 te tellen, even de deur uit te gaan. Bedenk onder tussen een uitleg om aan te geven dat u het niet leuk vind dat de opmerking is gemaakt. Door de opmerking te bespreken blijft u er niet mee zitten en kunt u deze bespreken waardoor de persoon van de opmerking misschien anders denkt over de opmerking. Bij sommige dingen denken mensen niet zo lang na of bedoelen het niet zo. Vraag om meer uitleg.
  3. Inzicht = Stel u zelf de volgende vragen, hoe serieus is de opmerking? Wat kan u met de opmerking? Hoe voelt de opmerking? Wat vind u er echt vervelend aan? Wat veroorzaakt het gevoel?
  4. Vooroordelen = Draai het gesprek om en geef ipv een opmerking terug uitleg. Wanneer u bijvoorbeeld een opmerking heeft over een diagnose dan kunt u de persoon het uitleggen hoe het wel zit.
  5. Van u afschrijven = Schrijf in uw dagboek een stukje over de opmerking en waarom u het vervelend vond en hoe u het gaat aanpakken en wat het resultaat was. Zo weet u de volgende keer wat u kunt doen en hoe u dat heeft opgelost en wat u kunt verbeteren. Hiermee verwerkt u al een deel.
  6. Emotie controle = De emoties kunt u leren on hier beter mee om te gaan, door het gene te zoeken wat u het meest emotioneel maakt.  Dit punt is de trigger, waardoor u emotioneel word. Door te kijken naar de trigger en hoe u dit kunt verbeteren, kunt deze beter onder controle houden. Om minder emoties te hebben op deze momenten kunt yoga oefeningen doen die u kunnen helpen in iedere situatie rustig te blijven.Daarnaast helpen sporten ook erg goed.

Het verwachte resultaat:

Door dat het vervelende is uitgesproken voelt u zich opgelucht en blijft het contact goed.

Tips:

  • Wanneer het niet word uitgesproken is de kans groot dat het lange tijd als verwijt blijft. Bijvoorbeeld bij een ruzie : toen dit en toe deed jij zo.

Waarschuwingen:

  • Krop de opmerking niet op hierdoor krijgt u stress en onrust en voelt u zich alleen maar somber. Door het te laten gaat u er vroeg of laat over piekeren en dit kan invloed hebben op uw slapen. Het is beter het uit te spreken op een rustige manier.
Geplaatst in V