Vermijden zelftest

Vermijden zelftest

Aan de hand van 15 vragen, kunt u er achter komen of u vermijd gedrag heeft. De vermijden zelftest geeft u inzicht, in uw gedachten en beleving over een gebeurtenis of herinnering, die u de afgelopen week terugkerend gevoelt of opgemerkt heeft. Door een overzicht te maken van de gebeurtenis, krijgt u een duidelijk beeld van de problematiek en kunt u gerichter zoeken naar de juiste ondersteuning.

De test is gemaakt voor iedereen die iets naars, gevaarlijks, bedreigend, heeft mee gemaakt. De vermijden zelftest is voor professionals, hulpverleners en burgers te gebruiken. De test is samengesteld uit ervaringen die zijn opgedaan als @ptss-coach.

Als u op 5 of meer vragen met ja kan beantwoorden, dan heeft u mogelijk last van vermijd gedrag. Het is belangrijk u dit verder laat onderzoeken, om de kans op een sociaal isolement te verkleinen. Print deze pagina uit en neem deze mee, naar uw huisarts en vraag een verwijzing voor ondersteuning.

Gedrag

  1. Herinnerd iets u aan een nare gebeurtenis?
  2. Kom u niet meer op bepaalde plaatsen, uit angst, stress of drukte?
  3. Gaat u niet meer naar gesprekken, activiteiten, plaatsen en/of mensen? Gaat u steeds minder dingen ondernemen? Bent u bang/angstig al u naar buiten gaat?
  4. Heeft u opstart problematiek om iets te doen? Ja ik doen het zo…. het is te druk, ik wacht nog wel even, nog eerst een kopje koffie dan ga ik, 2 uur later heeft u niet gedaan.
  5. Heeft u steeds minder contact met uw sociale contacten?

Gedachten

  1. Kunt u zich de gehele nare gebeurtenis herinneren?
  2. Brengen uw gedachten en gevoelens uw toekomstbeeld in de war?
  3. Heeft u een smoezen boek? Ik ga niet omdat …, ja, morgen kan ook.
  4. Stelt u steeds vaker iets uit?
  5. Heeft u afgelopen week gedacht ach het heeft geen zin.

Gevoel

  1. Bent u gevoeliger voor drukte, spanningen, prikkels en/of stress?
  2. Verstopt u uw gevoel en/of emoties?
  3. Voelt u zich anders in het bijzijn van personen? Voelt u zich meer dat u er niet bij hoort?
  4. Bent u minder gaan praten over gebeurtenissen en/of uw gevoel?
  5. Voelt u zich meer eenzaam, alleen en/of niet gehoord en begrepen?
Profielfoto van PTSS online coach

Over PTSS online coach

Als PTSS expert heb ik, bijna 10 jaar ervaring op het gebied van problematiek rond om psychische en stressgerelateerde klachten. Thema's die aan de orde komen, zijn bijvoorbeeld slaapproblemen, herkennen en het omgaan met emoties, triggers en gevoelens, gedachtepatronen, vertrouwen en wantrouwen, omgaan met diagnose en naasten en schuld en schuldenproblematiek. Door u klachten beter te begrijpen, krijgt u er meer grip op. Leren accepteren en veranderen komt ook regelmatige aan de orde. Hiervan leert u technieken en om bepaalde klachten te verminderen of er beter mee om te gaan, bijvoorbeeld met nachtmerries en flashbacks, stemmingswisselingen Daarnaast geef ik als ontspanningscoach handige tips en adviezen om simpel met korte oefeningen te ontspannen. Als stresscoach geef ik u advies bij het in balans brengen en houden van uw stress. De PTSS coach kan u ondersteunen bij autisme, ADHD, hoogsensitiviteit, burn-out, bordeliner, PTSS door middel van de groep stresscoach kunt u, uw vragen stellen en chatten of u kunt een dm sturen.

Geef een reactie