Verhuizen

Stap 1 Signalen herkennen, oplossen

Verhuizen is een goede manier om eens goed op te ruimen. Hoe minder u mee neemt, hoe minder te sjouwen en minder in te pakken. Hoe meer spullen u heeft, hoe meer en vaker u moet opruimen, hoe minder spullen, hoe minder rotzooi en hoe makkelijker u alles kunt terug vinden.

Stap 2 Het maken van een doel

Het verhuisschema is een schema waarin u uw triggers kunt vermelden over een verhuizing. Vanaf dat u weet dat u gaat verhuizen kunt u het schema als een lijndraad gebruiken om gezond door de verhuizing te komen, met zo min mogelijks stress, paniek, of angst. Het verhuisschema is voor zowel kinderen als volwassen te gebruiken.

Het schema is voor iedereen die graag meer overzicht heeft in de verhuizing, dit kan zijn uw gezin, uw zelf, uw naasten en/of uw behandelaar. Op dit moment vindt u het lastig de juiste emoties en gevoelens te plaatsen bij de verhuizing. Dit maakt u onzeker en u gaat twijfelen aan uw zelf. Door uw emoties op te schrijven voor, na en tijdens de verhuizing, krijgt u meer zicht op welke emoties en gevoelens hier een groot aandeel in hebben. Wanneer u weet welke emotie het is kunt u deze veranderen, in een positievere emotie. De lijndraad zorgt ervoor dat uw gezin makkelijker en soepeler door de verhuizing heen komt n helpt bij het stabiliseren van emotie en gevoelens.

Stap 3 Plan maken

Maak een overzicht wat u verstaat onder minimalistisch wonen, wat heeft u hiervoor nodig? Welke spullen wilt u nog wel en welke horen hier niet bij? Zoals een bank neemt u mee, maar wat doet u met een vaatwasser of droger, gaat deze mee of blijft deze achter? Maak voor u zelf een overzicht wat u mee wilt nemen, naar het nieuwe huis. Welke spullen kunt u niet missen? Welke spullen gebruikt u dagelijks? Welke spullen hebben een waarde?

Hoe vaak houdt ik het schema bij? Het schema houdt u bij van enkele weken voor de verhuizing tot enkele weken na de verhuizing. Door het overzicht te bewaren kunt u deze week vergelijken met de vorige week, zodat u kunt zien of triggers veranderen en welke triggers mee aandacht nodig hebben en welke triggers nieuw zijn.

Hoe werkt het schema? Aan de hand van het BG schema over uw emoties en uw gevoelens is het verhuisschema gemaakt. Het schema kunt u gebruiken in combinatie met het afleidingsschema om uw ontspanning te zoeken tijdens de verhuizing.

De 4b’s en 5g’s staan voor emoties en gevoelens.

Stap 1 Waarom voel u zich zo? Wat maakte dat u zich zo voelde?

Stap 2 Welke triggers heeft u gemerkt? Welke geluiden hebben voor een bui gezorgd? Hoe was de eerste week in uw nieuwe huis, nieuwe school? Heeft u de omgeving al verkent en wat is allemaal te doen? Word u hier blij van? Heeft u al contact gemaakt met de omgeving? Wat maakt het dat u het lastig vind nieuwe contacten aan te gaan? Wat maakt uw emotie of gevoel voor de nieuwe geluiden zo?

Stap 3 Welke problemen bent u tegen gekomen? Wat was het gevolg ervan, heeft u meer onrust stress, paniek of angst ervaren? Wat heeft u nodig om het anders te laten zijn? Waarom geeft u uw zelf vandaag een 6 en waarom is dit geen 7? Wat is er voor nodig dit een 7 te laten worden?

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.