Vakantiestress

Wat is het?

Vakantiestress krijgt u wanneer het voor langere tijd uit een ritme gaat of wanneer er iets spannends als een vakantie naar het buitenland gepland staat, u weet niet wat u kan verwachten en krijgt door de onduidelijkheid stress.

Vakantiestress kunt u krijgen wanneer het niet duidelijk is wat er op een dag gebeurt of wanneer er geen ritme of structuur is in de vakantieperiode. Ook kan het voorkomen wanneer u gedachten nog te veel bij het werk ben en dit niet juist hebt afgesloten of hebt overgedragen. Om de stress zoveel mogelijk te voorkomen is het belangrijk het gewone ritme aan te houden, net als de kinderen naar school gaan of u naar het werk. Dit zorgt dat het duidelijk blijft en er een vast ritme en structuur is.

Zo begint u:

  1. Stap 1 Het herkennen van stress bij u zelf en of bij uw gezinsleden. Welke signalen herkend u van stress bij u zelf of bij uw kinderen? Word u druk of juist rustig? Maak een overzicht wat stress bij uw gezin betekend en op welke signalen u en uw gezin kunnen letten om extra prikkels te voorkomen.
    1. stress dagboek Start een stress dagboek en herken de signalen van u en van uw gezin. Houd voor minimaal een week het stress schema bij, hierdoor krijgt u meer inzicht in uw stress problematiek, wanneer het voorkomt en wat u er aan kunt doen.
      1. Blij om de stress te veranderen kunt u een aantal momenten opschrijven waar u blij van word. Neem deze in gedachten als u voelt dat de stress oploopt.
      2. Boos van te veel stress, onduidelijkheid en niet volledige planning kunt u veel vakantiestress krijgen en hierdoor extra prikkelbaar reageren, dit kan zich uiten in boosheid. De stress veroorzaakt vaak stemmingswisselingen wat betekend dat u buien krijgt van normaal naar heel boos in enkele seconde.
      3. Bang door vakantiestress en de druk erachter kan het zijn dat u meer last krijgt van faalangst omdat u wilt presteren en het goed wil plannen, maar het op dat moment niet lukt door de stress of de vele gedachten die u bezig houden. Hierdoor neemt u te veel hooi op uw vork en krijgt u het effect van een vakantie burn-out.
      4. Bedroefd van stress kunt u minder positieve gedachten krijgen en u meer somber of bedroefd gaan voelen.
    2. Vakantiedagboek. Noteer in het dagboek de leuke en lastige momenten en de oplossingen die u kunt toepassen als u de oplopende stress heeft. Bedenk u thuis een manier die u kunt toepassen op vakantiebestemming. Wat kan u helpen uw stress  te verminderen als u bijvoorbeeld in het vliegtuig zit? Wanneer u stress ervaart leest u in het dagboek de oplossingen terug en de leuke momenten die u al heeft beleeft, hierdoor veranderd u de gedachten en zal de stress verminderen.
  2. Stap 2 Planning maken Wat wilt u gaan doen in de vakantie? Welke dagen wilt u een dagactiviteit gaan doen? Op welke dagen wilt u een rust dag en even niks doen (genieten van de vakantie)? Hoeveel dagen wilt u iets gaan doen en hoeveel vrije dagen wilt u in een week? Bij welke activiteiten is er entree en wat kost de gehele activiteit en hoeveel kost een gehele week? Bekijk enkele websites uit de gemeente welke leuke activiteiten er zijn gepland in de vakantie en pas hier de rest van uw planning op aan. De activiteiten zijn vaak gratis of tegen een kleine vergoeding. Maak een overzicht van de activiteiten die u wilt gaan doen in de vakantie. Laat uw kind hierin mee denken en meebeslissen. Zorg voor voldoende afwisseling van de activiteiten, zodat de gehele week afwisselend is.
    1. Plannen Vakantiestress kan voor een groot deel voorkomen door duidelijkheid en overzicht over gebeurtenissen. In de vakantie is structuur en ritme net zo belangrijk of nog belangrijker dan wanneer uw kind naar school gaat. Bekijk samen wat er in 1 week aan activiteiten gepland kunnen worden en wat u wilt gaan doen. Plan dit zoveel mogelijk in op een planbord om het overzichtelijk te maken. Bedenk activiteiten voor zowel mooi als slecht weer en maak hiervan een overzicht. Gebruik de planning van slecht weer alleen als het slecht weer is, hierdoor is de kans op deze dagen kleiner dat er verveling ontstaat. Plan niet de gehele dag vast in laat het ook gewoon vakantie zijn, maar houd u wel vast aan de basis structuur.
    2. maak een checklist waar u alle activiteiten en benodigdheden opschrijft en afschrijft zo houd u het overzicht over de vakantie.
  3. Stap 3 Overzichtelijk maken van de vakantie, dit kunt u doen door een schema te maken van een week of de volledige vakantie of door het maken van een planbord met pictogrammen die de activiteiten weergeven. Hoe overzichtelijker het schema hoe meer duidelijkheid dit bied aan uw gezin en hiermee verminderd u de kans op regelmatige vakantiestress. Verzamel informatie over uw vakantiebestemming of van activiteiten. Wat wil u gaan zien? Door vooraf de activiteit al beter te bekijken en te bespreken met uw gezin kan de voorpret voor de vakantie al beginnen.
  4. Stap 4 Afleiding zoeken. Bedenk een aantal activiteiten en/of dingen die u kunt gaan doen als u de stress voelt op komen, bijvoorbeeld het starten van ademhalingsoefeningen of even afstand nemen van de situatie. Vakantie is mogen en niet moeten. Probeer zoveel mogelijk het gevoel van moeten of bezig zijn te laten en ga af wat uw gevoel zegt. Met een boek op het strand onder een parasol is ontspannend ipv een hele fietstocht of een wandeling van van vele kilometers.

Het verwachte resultaat:

  • Minder stress voor tijdens en na de vakantie
  • Antwoorden op:
    • Gedachten Vakantiestress door het niet volledig plannen van de vakantie of het niet plannen van een vakantie? Wat moet ik gaan doen? Waar gaan we op vakantie? Wat ga ik doen op een regenachtige dag? Hoe vaak ga ik activiteiten plannen en hoeveel rust dagen wilt u in de 6 weken zomervakantie?
    • Gevoel Het gevoel van vakantiestress begin vaak een aantal weken voordat de zomervakantie begint. De persoon is meer nerveus of krijgt al voorpret en heeft zin in de vakantie. Vakantiestress heeft dezelfde signalen als gewone stress, de vakantie geeft alleen de tijd aan van wanneer de stress plaats vind.
    • Gedrag Het gedrag van vakantiestress veranderd vaak in stemmingswisselingen en buien. De persoon word sneller geprikkeld en hierdoor is de persoon sneller overprikkeld. Hierdoor is het lastig de vakantie goed te laten verlopen. Hoe kunt u de stress bij u zelf herkennen en bij uw gezin? Welke signalen heeft u gezin wanneer het druk is of er iets bijzonders gebeurt?
    • Gebeurtenis De vakantiestress komt vaak voor bij de zomervakantie of een langere vakantie zoals de kerstvakantie. De stress in de vakantie zorgt voor conflicten of ruzie.
    • Gevolg Van te veel vakantiestress kunt u somber worden en hierdoor een depressie krijgen. Een ander gevolg is dat de vakantie niet gezellig/leuk verloopt en dat er veel meningsverschillen zijn.

Vakantie tip voor de hooggevoelige personen of personen die regelmatig veel stress ervaren of snel overprikkeld zijn.

Het is belangrijk om zoveel mogelijk de dagelijkse planning aan te houden. De persoon is dit ritme gewent en functioneert hierin het beste. Door veranderingen krijgen personen sneller prikkels en raken sneller overprikkeld. bespreek de verandering altijd zodat de persoon er rekening kan houden.

Plan dagen in actieve dagen en rust of “niks” dagen.

Bijvoorbeeld actieve dag bezichtigingen en een niks dag een dagje strand of voor de tent. Plan op een dag niet te veel activiteiten, hierdoor is het al te snel te druk, of is er spanning en de kans op overprikkeling groot. Schrijf dagelijks de activiteiten van de dag op of de punten die belangrijk zijn zodat het voor een iedere duidelijk is. Hierdoor is er minder stress op de dag, voor een dagplanning kunt u voor kinderen gebruik maken van pictogrammen.

Plan af en toe een moment in waarin u alleen iets gaat doen bijvoorbeeld het centrum bekijken of boodschappen gaat doen. Door even u zelf terug te trekken ervaart u de vakantie op een andere manier en krijgt u minder stress. Het kan even een uitlaatklep zijn.

Plannen extra dagen. Ga niet direct na de vakantie weer aan het werk of naar school, zorg dat er nog minimaal 4 of 5 dagen tussen zit zodat u de vakantie kunt verwerken en bij kunt komen. Zo gaat u meer uitgerust aan het werk en of naar school. Door deze dagen niet te nemen kan het zijn dat u te veel druk in een keer krijgt waardoor u veel stress oploopt. Net als dat u op vakantie gaat en uw huis is nog een rommel en u komt thuis , wanneer u dit ziet heeft u gelijk stress en onrust en bent u opnieuw toe aan vakantie.

Zorg voor een goede nachtrust

Meestal slapen de eerste dagen wat minder omdat het een vreemde omgeving met ander geluiden als de persoon is gewent. Maak het u zo prettig mogelijk wat heeft u hiervoor nodig om de nachtrust op een vakantie te verbeteren? Is het een drukke plek neem een koptelefoon mee voor het geluid. Hoe beter u uitgeslapen bent, hoe meer rust u heeft overdag en hoe beter u tegen de prikkels kan.

Zorg dagelijks voor voldoende actieve beweging zoals zwemmen, sporten of wandelen. Hoe actiever u overdag bent hoe beter u ‘s nachts kan slapen. Blijft zoveel mogelijk in het slaapritme zoals u thuis gewent bent. Gaat het slapen minder goed probeer voor het slapen gaan een aantal yoga oefeningen te doen of ademhalingsoefeningen. 

Eet zoveel mogelijk gezond.

Houd zoveel mogelijk het eetpatroon aan zoals u thuis ook doet. Eet u normaal 1x in de week friet op een vakantie dan ook. Hoe meer u in het patroon en ritme blijft hoe minder stress u ervaart.  Van welke producten krijgt u meer prikkels, vermijd zo veel mogelijk deze producten of matig deze. Alcohol kan ervoor zorgen dat u eerder overprikkeld raakt.

Ontspanning

Wat is er te doen om te kunnen omspannen of rust te vinden? Wat kunt u gaan doen al de spanning te veel oploopt?  Hoe kunt u van de spanning weer afkomen? Bedenk vooraf aan uw vakantie hoe u deze punten kunt oplossen zodat u alleen een plan heeft wat u kan doen, dit zorgt ervoor dat u sneller kunt handelen in een situatie en u minder snel de controle verliest. Bijvoorbeeld bij stress gaan we terug naar het hotel of ga ik even spelen op tablet.

Maakt u zich ergens druk over of loopt iets niet zoals is gepland? Bespreek alles zo snel mogelijk en krop de gedachten of de situatie niet op, dit geeft veel stress en overprikkeling. Blijven de gedachten hangen schrijf ze zoveel mogelijk van u af en probeer een activiteit te gaan ondernemen zoals een wandeling om de gedachten te veranderen.

Geen mail. Vakantie is ook echt vakantie zorg dat u uw mail uit laat en dat u de tijd neemt voor uw eigen rust. Het blijven controleren van uw mail kan extra druk of stress geven. Laat ook voor minimaal een week facebook en twitter uit. Wanneer u op vakantie gaat overweeg uw smartphone en laptop thuis te laten om optimaal te genieten van uw vakantie.

Lichaam en geest. Zorg een juiste balans van lichaam en geest door dagelijks voldoende te bewegen en door het doen van yoga oefeningen, dit verminderd de stress. Voor een optimaal resultaat kunt dagelijks de oefeningen doen 15 minuten voor het slapen gaan en voor 15 minuten. Hoe vaker u de oefeningen doet hoe makkelijker u de rust kunt vinden en hoe minder stress u zult ervaren.

reisoverzicht Maak een plakboek van de leuke momenten, mooie bezienswaardigheden en/of activiteiten. Verzamel op de dag folders of maak foto’s en schrijf er een stukje bij. Hierdoor verwerkt u de dag en onthoudt u de leuke momenten van de vakantie, dit kan handig op een dag wanneer iets tegen valt. Neem dan het boek en bekijk alle goede momenten zo bent u snel het mindere vergeten.

Geplaatst in V