Vakantie tip voor de hooggevoelige personen

Vakantie tip voor de hooggevoelige personen of personen die regelmatig veel stress ervaren of snel overprikkeld zijn.

Het is belangrijk om zoveel mogelijk de dagelijkse planning aan te houden. De persoon is dit ritme gewent en functioneert hierin het beste. Door veranderingen krijgen personen sneller prikkels en raken sneller overprikkeld. bespreek de verandering altijd zodat de persoon er rekening kan houden.

Plan dagen in actieve dagen en rust of “niks” dagen.

Bijvoorbeeld actieve dag bezichtigingen en een niks dag een dagje strand of voor de tent. Plan op een dag niet te veel activiteiten, hierdoor is het al te snel te druk, of is er spanning en de kans op overprikkeling groot. Schrijf dagelijks de activiteiten van de dag op of de punten die belangrijk zijn zodat het voor een iedere duidelijk is. Hierdoor is er minder stress op de dag, voor een dagplanning kunt u voor kinderen gebruik maken van pictogrammen.

Plan af en toe een moment in waarin u alleen iets gaat doen bijvoorbeeld het centrum bekijken of boodschappen gaat doen. Door even u zelf terug te trekken ervaart u de vakantie op een andere manier en krijgt u minder stress. Het kan even een uitlaatklep zijn.

Zorg voor een goede nachtrust

Meestal slapen de eerste dagen wat minder omdat het een vreemde omgeving met ander geluiden als de persoon is gewent. Maak het u zo prettig mogelijk wat heeft u hiervoor nodig om de nachtrust op een vakantie te verbeteren? Is het een drukke plek neem een koptelefoon mee voor het geluid. Hoe beter u uitgeslapen bent, hoe meer rust u heeft overdag en hoe beter u tegen de prikkels kan.

Zorg dagelijks voor voldoende actieve beweging zoals zwemmen, sporten of wandelen. Hoe actiever u overdag bent hoe beter u ‘s nachts kan slapen. Blijft zoveel mogelijk in het slaapritme zoals u thuis gewent bent. Gaat het slapen minder goed probeer voor het slapen gaan een aantal yoga oefeningen te doen of ademhalingsoefeningen. 

Eet zoveel mogelijk gezond.

Houd zoveel mogelijk het eetpatroon aan zoals u thuis ook doet. Eet u normaal 1x in de week friet op een vakantie dan ook. Hoe meer u in het patroon en ritme blijft hoe minder stress u ervaart.  Van welke producten krijgt u meer prikkels, vermijd zo veel mogelijk deze producten of matig deze. Alcohol kan ervoor zorgen dat u eerder overprikkeld raakt.

Ontspanning

Wat is er te doen om te kunnen omspannen of rust te vinden? Wat kunt u gaan doen al de spanning te veel oploopt?  Hoe kunt u van de spanning weer afkomen? Bedenk vooraf aan uw vakantie hoe u deze punten kunt oplossen zodat u alleen een plan heeft wat u kan doen, dit zorgt ervoor dat u sneller kunt handelen in een situatie en u minder snel de controle verliest. Bijvoorbeeld bij stress gaan we terug naar het hotel of ga ik even spelen op tablet.

Maakt u zich ergens druk over of loopt iets niet zoals is gepland? Bespreek alles zo snel mogelijk en krop de gedachten of de situatie niet op, dit geeft veel stress en overprikkeling. Blijven de gedachten hangen schrijf ze zoveel mogelijk van u af en probeer een activiteit te gaan ondernemen zoals een wandeling om de gedachten te veranderen.

De ontspanningscoach leert u in simpele stappen makkelijk en snel u rust te vinden en te houden.

Wij horen graag uw reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.