Trigger

Wat is het?

Iedereen heeft trigger en soms heeft iemand er vaak last van en soms minder. De meeste zullen trigger wel herkennen bij een driftbui van een peuter omdat hij iets niet mocht. De trigger is dan dan dat het kind iets niet mag en het daarom op een gillen zet. Een trigger is vaak een ding of een geur wat u tot waanzin kan lijden. Maar het kan bijvoorbeeld ook een gat in uw hand zijn, doordat het geld is gestort wilt u het zo snel mogelijk uitgeven. De trigger is dan dat u zich niet kunt beheersen. Dit zorgt ervoor dat u de situatie niet onder controle heeft. Dit is voor zowel kinderen als volwassen.

Mensen denken bij trigger vaak aan iets negatiefs, maar een trigger kan ook een positieve prikkel geven. Elk persoon heeft positieve en negatieve triggers, hoe gezonder een persoon, hoe meer balans er is in de triggers, hoe zieker een persoon hoe meer last hij heeft van de triggers en hoe minder balans er is. Een persoon heeft altijd dezelfde parfum op. De is een bekende geur en zorgt voor een goed gevoel. Door de geur te ruiken heeft u even de gedachten aan een bepaald persoon en aan leuke momenten met de persoon. Wanneer een persoon deze parfum ruikt word hij herinnerd aan deze persoon en zal een moment even in gedachten raken en denken aan de persoon en de momenten.

Zo zijn er veel momenten waarop personen positieve trigger heeft. Het is Moederdag, uw kind heeft iets leuks voor u gemaakt. Op de dag komt uw kind naar uw toen, met het zelf gemaakte cadeau, dit geeft u een goed gevoel en u vind leuk dat uw kind dit voor u heeft gemaakt. Op het moment dat uw kind het cadeau geeft, heeft u een positieve trigger van blij, vrolijk worden, hierdoor kan de trigger omslaan in tranen van blij schap.

Wat u nodig heeft:

Zo begint u:

  1. Signalen herkennen, oplossen Een trigger is een prikkel die een positieve en/of negatieve stemming kunnen geven. Triggers zijn er elke dag in geuren en geluiden, de ene persoon heeft er meer last van dan een ander. De triggers zorgen voor stress/angst en paniek. Door meer balans in de prikkels zijn de personen minder snel overprikkeld. Tijdig Reageren Is Geboden, Gewoon Er Rondom.
    1. Wanneer heeft u stress, angst, paniek? Wanneer u onverwacht bezoek krijgt of wanneer veel gebeurt in 1 keer? Of omdat het tropisch is? Omdat uw schrik van het onweer? Of is uw kind overprikkeld in de klas of is het nerveus voor schoolreisje? Hoe kunt u het gevoel oplossen? Welk cijfer zou u de gevoel geven van 1-5? Waarom is het 3 en geen 2 beter of 4 slechter wat maakt het verschil? Wat is daarvoor nodig? Ik heb stress, dan ga ik …….. doen en daarmee maak ik een doel om volgende maand …… gedaan te hebben. Ik wil dit doel graag behalen daarom zal ik …..
    2. Negatieve trigger = Geluid – blijvende trigger – het blijft prikkels geven – het geeft hoofdpijn – de gedachten steeds sneller – overgeven. Gedachten – blijvende trigger – tornado gedachten – hoofdpijn – overgeven. Hoe meer zuchten, hoe meer stress, het zuchten zorgt voor ontspanning. Financiële trigger = Aantrekking product – prikkel in uw hoofd – ik wil dat kopen – ik neem het me – het blijft in de kast liggen. Positieve trigger = Aantrekking persoon – prikkel – goed gevoel.
    3. Wat maakt dat deze prikkel zo aanwezig is? Hoe kunt u deze minder aanwezig laten, wat is hiervoor nodig? Waaruit bestaat een bui voor u? Komt een stress bui op zetten? Hoe voelt dit, voel u lichaam tinkelen of veranderd u gedrag? Heeft u veel last van gevoelens of word u woedend? En wat maakt het dat het zo hoog oploopt? Prikkels die u dagelijks merkt zijn …… en u ervaart …….. gevoel en ik wil graag …..
  2. Het maken van een doel Het schema is gemaakt om meer inzicht te krijgen in uw triggers. Wanneer heeft u triggers? Hoe worden deze triggers veroorzaakt? Hoe kunt u deze triggers verminderen? Op de vragen krijgt u een antwoord bij het invullen van het schema. Voor naasten is het om duidelijk te hebben/krijgen welke triggers de persoon heeft, welke acuut zijn wanneer er gehandeld moet worden, zodat de naasten beter kan ondersteunen. Om een goed overzicht te hebben van uw trigger, kunt u het schema dagelijks bijhouden, hoe beter u uw triggers kent hoe meer u uw triggers kunt voorkomen. Hoe vaker u het schema invult hoe beter u de triggers onder de knie krijgt, hoe minder vaak u het schema invult en hoe beter u zich gaat voelen.
    1. Prikkels ontvangen is vaak lastig om mee om te gaan en het kan veel energie kosten op een dag. Aan overprikkeling kunt u vaak niet veel aandoen, maar wat is overprikkeling eigenlijk? Overprikkeld kan door alles gebeuren, door geluiden die hard binnen komen, door oplopende stress. Er komen dat in een keer te veel prikkels binnen waar het lichaam op reageert door onrust of juist erg rustig. Het laatste klinkt best vreemd maar door de te veel aan prikkels kost het veel energie, waardoor de persoon juist erg rustig word.

Het verwachte resultaat:

Meer inzicht in uw trigger en de manier hoe u deze kunt aanpakken en kunt voorkomen.

Door u eigen trigger overzichtelijk op te schrijven en de reden dat het zo uit de hand liep op te schrijven kunt u voor uw trigger te groot is reageren. Door dit met regelmaat te oefenen zullen de situaties minder vaak voorkomen. Door op de lijst erbij te zetten wat u heeft gedaan om er weer van af te komen heeft u de volgende keer een handvat wat u kunt proberen om het weer minder te laten zijn. Na een week kunt u een ritme/regelmaat ontdekken ga op deze momenten iets anders doen of zet een muziek op met een koptelefoon.

Tips:

  • Trigger kunt u alleen oplossen als u ze van te voren kunt stoppen. Hoe vaker u dit lukt hoe minder vaak u er last van heeft. Hiervoor is het belangrijk om u zelf af te vragen waarom reageerde ik zo op dat moment of waarom deed ik zo? Wat is het moment dat u bang of angstig word? Wat kunt u van te voren doen om dit te voorkomen? Of waardoor heeft u de angst is het een geluid? Probeer het op te schrijven en probeer hierin zo eerlijk mogelijk te wezen naar uw zelf.
  • Zorg voor meer momenten met positieve trigger, hoe meer positieve trigger hoe gezelliger het word en hoe beter u zich gaat voelen. Maak hier voor een lijstje met positieve triggers, wat maakt u vrolijk, blij of weer iets meer gelukkig? Door het schema bij te houden, krijgt u meer inzicht in leuke dingen, krijgt u meer structuur en heeft een beter overzicht van uw gevoelens en emoties op een dag, deze kunt u bijhouden in het bg schema. Zorg voor voldoende rust en ontspanning , dit kan met ademhalingsoefening, yoga of een massage.
  • Een goede koptelefoon moet aan een aantal eisen voldoen. Zo is het belangrijk dat het oortje goed in het oor past en dat een koptelefoon over het oor valt. Zo heeft u minder last van bij geluid en kunt u het volume wat lager zetten. Een koptelefoon die over de oren valt is veilig voor de oren dan oordopjes, dit omdat de boxen van de koptelefoon verder van het gehoor verwijderd zitten en hierdoor heeft u verminderde kans op schade. Wanneer een kind liever niet iets op zijn hoofd heeft, denk dan aan op maat gemaakte gehoorbescherming. De oordopjes die gemaakt worden om te beschermen tegen water zijn voor (groeiende) kinderen de goedkoopste optie en ze dempen prima geluiden. Laat de op maat gemaakt oordoppen aan elkaar bevestigen met een koord, zodat ze niet snel kwijtraken. Bekijk eens de website: www.oorcheck.nl. Hierop vind u meer informatie over gehoorschade en een antwoord op uw vragen. Op de website kunt u ook een gehoortest doen om te bekijken of er sprake is van gehoorschade.

Waarschuwingen:

  • Hoe hard kan uw mp3 speler? Normaal gesproken is het 95 decibel wat uit uw koptelefoon komt. Dit zo betekenen dat u tussen de 5 en 10 minuten luisteren naar de muziek op dit volume al gehoorschade kan oplopen. Voor een volume van 86 decibel is het aan te raden om de koptelefoon binnen 2 uur af te zetten en maximaal maar 10 uur per week op te zetten. Gebruik gehoorbescherming maximaal twee of driemaal per dag een half uurtje, op een niet al te hard volume. Wanneer u langer u koptelefoon op zet kan het ook gevolgen hebben zoals oorontstekingen. Wanneer uw kind iets in zijn oor heeft gestopt en de gehoorgang zit dicht zal het een drukkende pijn voelen in het oor, waardoor het minder goed hoort. Hierdoor zal uw kind naar zijn oor grijpen en het klaagt aan de hand van de leeftijd over oorpijn en een ruis in de oren.

 

 

 

De GGZ geeft u informatie , tips en adviezen over de geestelijke gezondheid. De geestelijke gezondheidszorg (ggz) is gericht op het voorkomen en/of verbeteren van psychische aandoeningen en stoornissen. bij de GGZ kunt u terecht voor het vinden van informatie over diagnoses, stappenplannen en het stellen van vragen.

Wij horen graag uw reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.