Trauma

5 Plan

  1. Hoeveel inzicht heeft u op uw problematiek? Waar ligt uw problematiek? Kunt u een crisis noodplan schrijven of uw signalen noem van uw problematiek? Kunt u uw problematiek duidelijk uitleggen aan iemand anders? Ik heb …. zicht op de problematiek, hier moet ik …. voor doen.
  2. Hoe groot is uw trauma? Wat heeft u meegemaakt? Hoe was de situatie? Wat vond u het ergst wat u heeft mee gemaakt? Was er een goed moment? Probeer het trauma zo duidelijk mogelijk de omschrijven? Het moment dat het even goed ging, kunt u gebruiken bij het verwerken van het trauma. Wanneer u negatieve gedachten heeft aan het trauma probeer dat ene korte moment terug te nemen zodat de gedachten meer positief worden gestemd.
  3. maak een overzicht van de signalen die voor u belangrijk zijn en te maken hebben met uw trauma. Neem het overzicht mee naar de huisarts en laat u doorverwijzen. Maak een keuze welke vorm van therapie u graag wilt volgen en leg dit met reden uit aan de huisarts.
  4. maak het trauma bespreekbaar met personen die u vertrouwd en waar u uw hart kunt luchten. Is er niemand, kijk online voor bijvoorbeeld de luistertelefoon die 24/7 bereikbaar is. Vraag of personen u ondersteunen in de moeilijk periode.
  5. meld u aan voor een trauma therapie. Schrijf in een dagboek op hoe het gaat en wat er minder goed gaat en goed. Stel vragen op die u heeft over trauma, de behandeling, de toekomst en maak deze bespreekbaar. Maak dit elke week bespreekbaar met de hulpverlener zodat deze een duidelijk beeld heeft.

Schoolprestatie

  • Zoek hulp voor het verwerken van het trauma bij de huisarts die u kan doorverwijzen naar een psycholoog. Vraag naasten u te ondersteunen met uw vragen bij de arts en vraag ze mee naar het gesprek.
  • Volgen een cursus om emoties te verwerken en te verbeteren, zoals faalangsttraining.
  • Ga op de sport waar u veel energie in kwijt kunt, zoals vechtsport, tennis, hockey.Welke emoties spelen het vaakst op en hoeveel last heeft u hiervan? Houd een dagboek bij met de schema’s zodat u een duidelijker beeld krijg van de emoties en de reden er achter. Neem uw bevindingen mee naar de huisarts. Wat kunt u zelf doen om deze emoties en het trauma minder aanwezig te laten zijn?
  • Wat helpt u om zich meer te ontspannen en u beter te concentreren op school? Bedenk een activiteitenplan wat u kunt doen als de emoties te hoog oplopen, probeer dit plan steeds eerder toe te passen, zodat u steeds eerder de emoties kan stoppen.
  • Vraag uitstel van de examens en/of toetsen en maak het bespreekbaar met uw mentor. Leg de situatie uit en vraag advies.Wees er zeker van dat u het examen kent, laat u overhoren, maak oude examens, wees u verzekerd dat u het weet. Vertrouw op uw eigen kunnen. Succes 🙂