Trauma

Stap 1 Signalen herkennen, oplossen

Een trauma is een gewelddadig incident die uw leven in de greep houd. Door het trauma word het lastiger een gewoon normaal leven te lijden. Een trauma kan komen door lichamelijk of geestelijk geweld. Een trauma ontstaat door dat personen heftige dingen meemaken. Aan het trauma word u dagelijks herinnerd door bijvoorbeeld geuren, geluiden of een soort gelijke situatie. Doordat het dagelijks aanwezig is beïnvloed het uw dagelijkse leven.

Niet elk trauma is een PTSS. Een PTSS trauma heeft u als u niet meer kunt slapen door nachtmerries, als u het trauma herbeleeft, als u functioneren er onder lijd en als u dagelijks hierdoor veel stress en onrust ervaart. Niet ieder persoon reageert hetzelfde op het trauma, hierdoor is het lastig vast te stellen of het om een PTSS gaat. Een klein trauma zoals fietsongeluk, kan binnen enkele weken van zelf verdwijnen, een groot trauma zoals huiselijk geweld, kost langer de tijd om het te verwerken.

Een klein trauma kan u overheen komen, een midden tot groot trauma is het belangrijk de signalen bij te houden en hulp te zoeken bij de oplossing van het trauma. Een klein trauma verdwijnt meestal binnen 2 weken, of verminderd binnen deze tijd. Een midden trauma is na die tijd nog steeds duidelijk aanwezig en u krijgt hier steeds meer last van. Het dagelijkse leven word lastiger om alles op orde te houden Een groot trauma word naar 6 maanden een PTSS, de persoon heeft herbelevingen van het trauma en heeft problematiek in het dagelijks leven.

Gedachten De traumatische ervaring word opgeslagen als een filmpje of foto’s in uw hoofd. Het trauma is vaak negatief, waardoor de gedachten aan het trauma ook negatief zijn. Hoe groter het trauma hoe meer negatieve gedachten en herinneringen aan de gebeurtenis. De gedachten aan het trauma kan zorgen voor nare gedachten die tot diep zwart kunnen gaan. De gedachten zorgen ervoor dat u steeds vaker aan het trauma word herinnerd, hierdoor krijgt u steeds meer last van een trauma. De gedachten komen opzetten en gaan weet, er is weinig invloed op.

Door de heftigheid, kunt u hier last van krijgen, wanneer dit met regelmaat terug komt en u heeft hetzelfde gevoel hierbij, heeft u herbelevingen. Herbelevingen blijven bestaan, zolang u deze nog niet onder controle hebt. Het kan verschillen van enkele weken tot enkele jaren. Het is afhankelijk van de grote van het trauma en van de hulp die u ervoor krijgt. Door het invullen van het herbelevingsschema komt u achter de ernst en hoeveelheid.

Gevoel Een trauma zorg voor veel stress en kan zorgen voor herbelevingen aan de hand van de ernst van de situatie. Een persoon voelt op zo’n moment hetzelfde als in het trauma. De persoon weet vaak niet dat hij op dat moment een herbeleving heeft en zit niet in het hier en nu. Het is niet verstandig de persoon aan te raken, hierdoor raakt de persoon in paniek. Met de persoon praten is lastig omdat deze in de herbeleving op ga, in zijn geheel in zijn gedachten en hierdoor minder hoor. De persoon is op dit moment erg gevoelig voor prikkels en geluiden.

Gedrag Door een trauma word een persoon meer prikkelbaar en heeft de persoon meer last van stemmingswisselingen en is meer prikkelbaar. Het trauma zorgt voor extra stress onrust of even niet weten wat te moeten. Dit komt door de gedachten die het trauma oproepen. Een persoon die word mishandeld, zal dit huiselijke geweld na het mishandelen blijven zien als filmpjes. De persoon ziet op dat moment en voelt op dat moment hetzelfde als het tijdens de mishandelingen en het lijkt of de persoon op dat moment word mishandeld. De filmpjes beginnen vaak pas na het weggaan van de situatie. Door dit filmpje te blijven kan de persoon moeilijker functioneren.

Gebeurtenis Door een trauma kunnen personen plaatsen of personen gaan vermijden, deze plaatsen en personen herinneren de persoon te veel aan de situatie van het trauma. De persoon wilt niet steeds geprikkeld worden door een trauma, hij loopt er voor weg. Zorg ervoor dat de persoon voldoende ondersteuning heeft, hier voldoende over praat, om dit te voorkomen.

De herbelevingen gaan vaak over de ergste momenten waarop geweld is gezien of mee gemaakt. Op zo’n moment staat u midden in het geweld, zoals het toen was. Voor een persoon is het zo echt, dat deze persoon angstig of in paniek kan raken. Een agent die schietincident heeft meegemaakt, zal dit geweld blijven zien als filmpjes in zijn hoofd. De persoon ervaart de zelfde gevoel, angst en paniek van dat moment en ziet het gehele schietincident opnieuw. Dit kan zowel onder het slapen als nachtmerrie of als overdag in herbelevingen. Hierdoor word het voor de agent lastig zijn beroep nog uit te oefenen en zal de agent dagelijks veel stress en onrust ervaren.

Gevolg Door het trauma is het voor de persoon moeilijker een sociaal leven op te bouwen en deze te onderhouden. Het trauma heeft een invloed op het dagelijks functioneren van de persoon, als hij hier bij word ondersteund, kan de persoon beter mee in de samenleving.

Door een trauma krijgt een persoon te maken met veel stress, somber, negatief gesteld en onrust, wat een depressie/burn-out / PTSS zou kunnen veroorzaken. Deze personen hebben vaak last van hoofdpijn, tot het trauma is opgelost en daarna kan het zijn dat er restverschijnselen blijven.

Een midden en groot trauma moeten worden behandeld door GGZ. Als u dit niet doet kan het zijn dat uw trauma gaat groeien, het gaat u gehele hoofd beheren en dat andere zaken steeds negatiever worden en u hierdoor achteruit gaat op alle gebieden.

Door de negatieve gedachten aan het trauma worden andere gedachten sneller ook negatief. Als u lang met een trauma blijft rondlopen kan het zijn dat u steeds verder negatief gaat denken. Het is belangrijk het trauma goed te onderzoeken en zeker te weten of u een  trauma heeft of dat u last heeft van negatieve gedachten.

Stap 2 Het maken van een doel

Om van een trauma af te komen kunt u leren omgaan met trauma door EMDR te volgen. Alleen door hulp bij uw trauma is het mogelijk op een juiste manier van uw trauma af te komen.

Hoeveel inzicht heeft u op uw problematiek? Waar ligt uw problematiek? Kunt u een crisis noodplan schrijven of uw signalen noem van uw problematiek? Kunt u uw problematiek duidelijk uitleggen aan iemand anders? Ik heb …. zicht op de problematiek, hier moet ik …. voor doen.

Hoe groot is uw trauma? Wat heeft u meegemaakt? Hoe was de situatie? Wat vond u het ergst wat u heeft mee gemaakt? Was er een goed moment? Probeer het trauma zo duidelijk mogelijk de omschrijven? Het moment dat het even goed ging, kunt u gebruiken bij het verwerken van het trauma. Wanneer u negatieve gedachten heeft aan het trauma probeer dat ene korte moment terug te nemen zodat de gedachten meer positief worden gestemd.

Een negatieve herbeleving kunt u positief veranderen. Als u een herbeleving voelt aan komen en uw gedachten gaan meer na de herbeleving, probeer u zo in te spannen, dat u aan iets, groter dan u trauma, leuks gaat denken zoals de laatste vakantie of een dag je uit, blijf hier aan denken tot de negatieve gedachten stoppen. De negatieve gedachten stoppen wanneer u een gedachte grens over gaat.

Zijn er dingen die u aan het trauma herinneren, dan kunt u deze omzetten naar iets positiefs. Bijvoorbeeld als u een witte Corsa ziet rijden krijgt u angst, omdat daar de persoon altijd in reed. Door de angst ziet u hem nu in elke Corsa. Hierdoor zou u eerder een straat verder rijden, dan de straat in rijden ook al is dit korter. De angst is zo groot dat hij in die auto zit, dat het u totaal beïnvloed. Het is een idee in uw hoofd, dat hij achter het stuur zit in elke Corsa die rond rijd. Om de angst te doorbreken en de controle te vinden, kunt u de auto controleren door de voorruit te kijken wie er achter stuur zit en te letten op de kleur van de auto. Hierdoor weet en ziet u dat dit niet het geval is, hierdoor word u na verloop van tijd minder angstig voor de auto. Om goed overweg te kunnen met dagelijkse herbelevingen, gaan een aantal jaren over heen en dit kost dagelijks oefenen met de gedachten.

Herbelevingen en trauma kunnen worden aangepakt met EMDR, hier nemen ze een beeld die word vervaagt in uw hoofd, waardoor dit beeld niet meer zoveel op de voorgrond staat. Aan de herbelevingen kunt u zelf ook iets doen. Bedenk bij elke herbeleving dat u daar niet bent, dit zorgt ervoor dat u geen paniek of angst buien krijgt. Hoe meer paniek, hoe erger de bui. Door te zorgen voor afleiding denkt u minder over de trauma’s, waardoor ze minder op de voorgrond staan

 

De PTSS coach kan u helpen bij: het begrijpelijk maken van de diagnose, het leren omgaan met de PTSS en de signalen, de naasten en een luistert oor

Wij horen graag uw reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.