Telefoon

Stap 1 Signalen herkennen, oplossen

De voordelen van een mobiel abonnement kunnen zijn dat u altijd bereikbaar bent en u zelf altijd kunt bellen. Dit is vaak wel tegen hogere kosten als een vaste telefoon, vooral bij het bellen van informatienummers. Ik zou u aanraden en kleine mobiele abonnement te nemen op uw telefoon omdat u niet veel belt en alleen bereikbaar wilt zijn. Hiervoor heeft u geen grote bel bundel nodig. De allereerste mobiele telefoon voor uw zoon of dochter. Dit is weer een stap verder in de financiële opvoeding. Het is verstandig uw kind te leren wat een beltegoed is en hoeveel het is en hoe snel het op is. Door eerst een telefoon te nemen met een beltegoed heeft u kind dit erg snel en wanneer het beltegoed op is is op = op.

Rond de leeftijd van groep 8 en/of de overstap naar de middelbare school krijgen de meeste kinderen hun eerste mobiele telefoon. Kinderen onder de 18 jaar mogen zelf geen telefoonabonnement afsluiten. Bij een eerste mobiel kunt het abonnement op uw naam afsluiten zo kunt ook de kosten in de gaten houden. Lees voor het afsluiten eerst goed de algemene voor waarden en de kleine letters. Gaat u bij uw telefoonabonnement vaak over de bundel heen? Bij veel providers kunt u een budgetcheck instellen.

Voor bestaande klanten mag vanaf juni 2014 geen dure telefoonnummers worden gebruikt voor een service. Vanaf deze datum betaald u maximaal € 1,- per gesprek bovenop de normale kosten. Vaak word er gebruik gemaakt van een duur 0900 nummer met kosten per gesprek en daarnaast kosten voor mobiel bellen. bedrijven maken vaak een verschil tussen klanten met garantie op een product en klanten waar de garantie is verlopen. De mensen zonder garantie betalen dan uiteindelijk meer voor dezelfde service.

Garantie of niet, bij een overeenkomst met een bedrijf mag een telefoontarief per minuut niet. Na een onderzoek van de consumentenbond blijkt dat nog steeds erg dure kosten worden berekend zoals bij bijvoorbeeld Vlucht24.nl betaalt de klant €0,80 per minuut met een maximum van €40 per gesprek.

Wie een nieuwe mobiele telefoon van meer dan €250,- koopt op afbetaling (dus bij een abonnement in) moet met een inkomenstoets kunnen aantonen dat dit maandelijks ook betaald kan worden. Deze lening wordt bovendien ook geregistreerd bij het BKR (Bureau Krediet Registratie). https://www.bkr.nl/consumenten/telefoonkrediet/

 

Stap 2 Het maken van een doel

Hoeveel beltegoed geef ik mijn kind? Dit is afhankelijk van een aantal factoren, met de leeftijd, telefoongebruik. Alleen bellen bij geval van nood, thuis bellen kan ook. Het NIBUD heeft richtlijnen opgesteld met betrekking tot de hoogte van beltegoed. Hoe ouder uw kind, hoe hoger het beltegoed. De bedragen zijn per maand.

  • 12 jaar: € 5 tot € 7
  • 13 jaar: € 6 tot € 8
  • 14 jaar: € 8 tot 10
  • 15 jaar: € 8 tot € 10
  • 16 jaar: € 8 tot € 10
  • 17 jaar: € 10 tot € 12
  • 18 jaar: € 10 tot € 15

Belt u veel en gaat het regelmatig over de bundel heen van het abonnement? Dan is het verstandig een stapje terug te doen en het abonnement af te sluiten en over te stappen op een prepaid kaart. Alle minuten over de bel bundel zijn extra duur. De kans is groter op schulden die ze tot uw kind 18 is bij u kunnen verhalen.

Met een prepaid kan er niet over de bel bundel heen worden gegaan. Hierdoor word uw kind zich bewust van de kosten van een gesprek of sms. Naast de prepaid bundel kunt u een prepaid databundel nemen, zo heeft uw kind toegang tot het internet. Dit voorkomt hoge kosten, want internetten zonder een databundel loopt flink in de papieren. Maar misschien is het het overwegen waard om een pre-paid telefoon te nemen. Zo bent u altijd bereikbaar geen hoge kosten voor een abonnement en u kunt zelf kiezen hoe groot u bel bundel is en er niet overheen gaan dat extra kosten met zich mee brengt. Wanneer u altijd bereikbaar wilt zijn het het handig om een mobiele telefoon te nemen met een beltegoed bundel. Zo heeft u een beperkt budget om te bellen maar bent u altijd bereikbaar. Het bellen met een mobiel is duurder dan het bellen met een vaste telefoon. Wie betaald een nieuwe telefoon wanneer de telefoon kapot is gegaan of is verloren? Hoe lang moet uw kind doe met zijn telefoon voordat hij een nieuwe krijgt? Wat zijn de voorwaarden voor een nieuwe telefoon?

Wanneer u iets minder bereikbaar wilt zijn maar wel goedkoop wilt bellen is het verstandig om een onbeperkt pakket te nemen voor uw vaste telefoon. Dit kost vaak 15 euro en is goedkoper dan betalen per minuut. Het is dan mogelijk om zowel naar vast als mobiel onbeperkt te bellen. Het nadeel is wel dat u buiten niet bereikbaar bent en alleen van uit huis kunt bellen.

Bent u nog geen klant van een bedrijf en heeft u nog geen overeenkomst dan kan een service erg duur uit vallen. Bedrijven mogen voor het gesprek rekenen wat ze zelf willen, dit moet dan wel staan vermeld op de website, maar er is geen maximaal tarief. De nummers die vaak gebruikt worden zijn 090x-nummers beginnen met 0900 voor klantenservice, 0906 voor erotische diensten en 0909 voor amusement, zoals spelletjes. De 0800-nummers zijn altijd gratis, de kosten voor 088-nummers zijn gelijk aan die van een vast telefoonnummer.

 

Stap 3 Plan maken

Bij de eerste mobiele telefoon is het belangrijk om direct afspraken te maken met u zoon of dochter over de belkosten en of beltegoed. Zorg dat de afspraken over het beltegoed en een eventueel nieuwe telefoon duidelijk zijn voor ouders en kind. Dit kunt u doen door ze op te schrijven en op een vaste plek op te hangen. Duidelijke afspraken voorkomen ruzie en onduidelijkheid op een later moment.

Bespreek samen:

  • Hoe uw kind het beltegoed ontvangt in contanten, prepaidkaart, op de bankrekening?
  • Hoeveel bel bundel geef ik mijn kind?
  • De hoogte van de vergoeding van het beltegoed. (wekelijks, maandelijks of per kwartaal.)
  • Wie draait erop voor de extra kosten? Bij het overschrijden van de bel bundel dit moet betaald worden van het eigen zakgeld/kleedgeld/eigen inkomsten.
  • Kinderen willen graag de nieuwste ringtone downloaden, ze abonneren zich hiermee, zonder zich bewust te zijn van de kosten, op een sms-dienst. Help u kind dit soort verborgen abonnementen te herkennen door er samen over te praten. Mocht uw kind zich toch per ongeluk geabonneerd hebben, kijk op de site van de aanbieder en zoek op met welke sms-code u kunt afmelden.

Wat kun je doen als je te veel betaald hebt voor een telefoontje naar een klantenservicenummer?

  • Zoek op google het alternatieve nummer op. Elk bedrijf heeft een eigen normale nummer beginnend met bijvoorbeeld 023 of 010
  • Bespreek de klacht met uw provider en/of met de eigenaar van het klantenservicenummer.
  • Als u een klacht heeft ingediend bij de telefoonaanbieder, dan kun u de onterechte kosten opschorten: het bedrag hoeft u dan (nog) niet te betalen. voorbeeldbrief van de ConsuWijzer
  • Stel de Autoriteit Consument & Markt (ACM) op de hoogte, u kunt hier melding maken bij ACM.
  • Bellen naar een betaald servicenummer van een bedrijf (0900-nummers) mag voortaan niet meer kosten dan het normale beltarief.

Stap 4 Besparen telefoon

Bel gratis op vakantie met een app. Tegenwoordig kunt u met Whatsapp ook bellen via het wifi. Of gebruik bv. Skype of Facetime.Maak gebruik van gratis wifi-netwerken van in hotels, op campings, restaurants en cafés. Stuur een WhatsApp- of sms-bericht naar het thuisfront! Een appje versturen is veel voordeliger dan bellen.

Bellen en gebeld worden. Het goedkoopste om te bellen is om een belvrij abonnement te nemen. Hierbij heeft u 1 vast bedrag per maand en geen aparte belminuten. Voor belvrij betaald u gemiddeld 15 euro voor zowel bellen naar vaste als mobiele telefoon Bellen is stukken goedkoper na 19.00 uur en in het weekend. Blokkeer 06-nummers. Dit kan gratis en het weerbericht, de tijdmelding en het inlichtingennummer blijven bereikbaar. Ook wanneer u kinderen heeft is het aan te raden om 06-nummers te blokkeren. Spreek af dat u een aantal keren de telefoon laat overgaan. Kinderen die afgehaald moeten worden geven zo aan dat u op weg kunt gaan om ze op de afgesproken plaats op te pikken.

Alternatieve nummers Probeer zo weinig mogelijk informatienummers te bellen (0900). Reist u veel met het openbaar vervoer, check ov9292.nl , dat scheelt een hoop belkosten naar OV- Reisinformatie. Alternatief voor 0900 nummer is bijvoorbeeld https://www.0900alternatieven.nl/ hier vind u de gewone nummers van bedrijven met normaal tarief.

Abonnementen vergelijken De laatste jaren ontstaat steeds meer concurrentie (One-tel, Tele2, etc.) Het is aan te raden om de advertenties van deze nieuwe telefoonbedrijven naast elkaar te leggen en de goedkoopste er uit te pikken. Maak lange interlokale of internationale telefoontjes op de voordelige tijden. Vergelijk vooral de tarieven van de verschillende telecommunicatiebedrijven.

Voice-mail; Een antwoordapparaat en voice-mail zijn handig, maar u bent wel steeds mensen aan het terugbellen. Pas uw boodschap aan en geef door wanneer u wel thuis bent en gebeld wilt worden. Het afluisteren van de voicemail kost ook geld. Zet de voicemail op de vakantiebestemming uit. Hierdoor kan u flink geld besparen.

Boekhouder ilona is een gediplomeerd boekhouder sinds 2011. Op deze website blogt ze over hoe u de financiën op orde kunt brengen en houden. Een overzichtelijke administratie is onmisbaar voor het opbouwen van een financieel gezond leven. De ervaringen en kennis worden gedeeld aan de hand blog artikelen. Daarnaast staat soebar.nl voor schuldpreventie. De doelgroep van de website is gericht op gezinnen met een minimum inkomen.

1 thought on “Telefoon”

Wij horen graag uw reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.