Telefonische verkoop

Wat is het?

Bij telefonische verkoop word u een product of dienst aangeboden met een aanbod die moeilijk te weigeren valt. De gesprekken worden vaak gevoerd door call centers. Het bedrijf wat u belt is getraind in het verkopen van producten en zullen hier alles aan doen om het product aan uw te verkopen omdat de verkopen hier commissie voor ontvangt. Hoe meer producten hoe meer geld of hoe meer %.

Bij telefonische verkoop en bij verkoop aan de deur worden vaak impulsaankopen gedaan, vaak is het iets wat niet nodig is of ook anders geregeld had kunnen worden. Of bedrijven vergeten te vermelden dat u word aangesloten bij een dochter onderneming zoals bijvoorbeeld bij energiebedrijf.

Gedachten Wat leuk, dat het bedrijf mij belt met zo’n aanbieding.

Gevoel ja, dat is goedkoop, ik wil dit!

Gedrag

De verkopers zijn meestal geduldig, vriendelijk en hebben vaak redelijk veel informatie over u en het product wat word aangeboden. Door reclame word een persoon overgehaald om een product te kopen. Net als met andere reclame reageren mensen hierop door het direct af te sluiten, zonder echt goed te lezen, te weten en te begrijpen, wat de gevolgen hiervan zijn. Hierdoor zijn deze manier van producten kopen een groot probleem voor mensen die lastig met geld kunnen omgaan en regelmatig impulsaankopen doen.

Gebeurtenis

Aan de deur kwam een man die zich voor deed als een energie verkoper. Het verhaal kon erg aantrekkelijk en het was de helft van de maandelijkse kosten. Het was een groot bedrijf, had een overzicht van kosten, voorwaarden en informatie over het oversluiten en dus het leek goed. Ik heb het contact getekend na een week kreeg ik het energie contract ik werd overgesloten en alles leek goed te lopen. Achteraf bleek dat de energie niet uit Nederland kwam maar dat ik was aangesloten bij een bedrijf in Duitsland, dit was een dochter onderneming van het grote bedrijf. Het opzeggen van de energie bij dit bedrijf en weer terug te gaan naar de oude maatschappij, was een heel gedoe. De brieven moesten naar Duitsland en de communicatie was in het Duits. Het heeft 1 jaar geduurd voor het was afgesloten.

Gevolg

Er is niet goed na gedacht over het aanschaffen van het product, de voorwaarden zijn niet goed gelezen en hierdoor kunnen er andere problemen ontstaan.

Zo begint u:

  1. Wat word aangeboden? Is het echt voordeliger? Wat zijn de voorwaarden? Kunt u ook morgen bestellen of gebruik maken van een aanbieding? Hoe duidelijk is het wat u gaat kopen?
  2. Neem een moment even rust in het gesprek, denk na, heb ik dit wel echt nodig? Wil ik dit wel echt? Vaak komt u er achter dat dit niet het geval is.
  3. Vraag altijd waarom er word gebeld? Weet zeker dat u het gesprek wilt aangaan, voordat u uw gegevens door geeft.
  4. Maak voor uw zelfde regel niet te kopen via telefoon en/of aan de deur. Als u iets nodig heeft gaat u zelf naar de website en besteld het. Ga nooit in op telefonische verkoop.
  5. De voorwaarden en/of kleine letters. Zoals een product aanbod van kpn, u krijgt extra korting als u meerdere diensten afsluit. Het klinkt aantrekkelijk maar niet alle voorwaarden worden u niet vermeld via het telefoongesprek en/of de kleine letters. Lees deze op de website na.
  6. Neem de tijd een dienst af te sluiten, het is vaak voor langere tijd en met maandelijkse kosten, dus denk er nog een keer over na en ga niet in op een impulsaankoop.
  7. Heeft u gegevens van het bedrijf en de persoon die u heeft gebeld? Zodat u contact kunt opnemen als er iets niet goed gaat?
  8. Uit welk land belt de verkoper? Is het bedrijf en de persoon Nederlands of spreek en Engels met een dialect? Zolang u niet de telefoon opneemt, stoppen ze na enige tijd, wanneer u 1x het gesprek met deze bedrijven heeft gesproken gaan ze vaker bellen.
    1. Bent u gebeld door een onbekend buitenlands nummer? Bel dan vooral niet terug! Er kan sprake zijn van misbruik van uw telefoonnummer. Het nummer is een duur nummer en dit kan voor hoge kosten zorgen.
    2. Een beller uit het buitenland: noteer het nummer, google het, hang op, meld het nummer. Ik ben enige tijd gebeld door een bedrijf wat handelde in olijfolie uit Italië,ik kon goedkoop deze olie inkopen en dan zou ik die hier kunnen verkopen en een dochteronderneming beginnen.
    3. Ook regelmatig door een bedrijf dat zich voor deed als Microsoft uit Amerika. Na een zoektocht op internet kwam ik er achter dat Microsoft nooit belt, maar de beller, heeft wel ingebroken op de computer, door iets wat ik moest downloaden omdat er te veel foutmeldingen van mijn computer bij hun binnenkwamen. Hierdoor is de computer helemaal kapot gegaan, wilde niet meer opstarten.
  9. Vindt u het aanbod interessant en wilt u niet het product kopen maar alleen informatie ontvangen? Voor het ontvangen van informatie kunt u uw adres en naam doorgeven en/of uw email adres. Meer gegevens zijn niet belangrijk voor het verzenden. Let op aan wie u uw bankgegevens, geboortedatum geef. Voor vele dingen is het niet nodig dit door te geven.
    1. Geef in het gesprek duidelijk aan dat u alleen informatie wilt ontvangen. Via de mail komt deze vaak binnen in een spambox, controleer deze regelmatig. Heeft u niks ontvangen neem contact op met het bedrijf en kijk waar de fouten zijn.
    2. Controleer of het wel echt om informatie gaat en dat u geen factuur gaat ontvangen.
  10. Meld u aan bij het bel me niet register, het geeft geen garantie dat u niet gebeld word, maar wel minder vaak.
    1. Hoe vaak staat u nummer ergens geregisteerd en weet u hiervan wat ze met uw nummer doen? Er zijn veel bedrijven die uw nummer doorverkopen of doorgeven. Zet uw nummer zo min mogelijk op het internet in bijvoorbeeld sociaal media.

Het verwachte resultaat:

Na het lezen van het artikel heeft u een duidelijk overzicht of u wel of niet moet ingaan op het gesprek. Zo kunt u voorkomen dat u ongewenst aan een abonnement vast zit.

Tips:

  • laat u niet verleiden door de verkoper.
  • zeg wat vaker nee!
  • ken uw rechten en hoe uw kunt handelen bij aanschaf door telefonische verkoop. Vraag hulp bij het juridisch loket , kijk op de website van consuwijzer voor meer informatie, tips en advies en voorbeeldbrieven.
  • Heeft u niet schriftelijk ingestemd, dan zit u nergens aan vast. En hoeft u dus ook niet te betalen!

Waarschuwingen:

Heeft u toch ja gezegd en een abonnement afgesloten, maar wilt u het eigenlijk niet, neem dan direct contact op met bedrijf, u heeft hiervoor 14 dagen vanaf de dag van afsluiten. Dit moet vaak met een schriftelijk verzoek.