tel meditatie

Wat is het?

Tel meditatie is een manier om de innerlijke rust te vinden tijdens een meditatie of wanneer u bijvoorbeeld op het werk bent. Bij een tel meditatie richt u uw aandacht op het tellen en hierdoor nemen gedachten af en word u ademhaling rustiger.

Tel meditatie kan een manier zijn als u begint met yoga of meditatie om de rust te vinden. Het tellen tot 100 zal in het begin niet geheel tot 100 zijn, maar probeer regelmatig op nieuw tot het u lukt. Na verloop van tijd heeft u het tellen niet meer nodig om hetzelfde gevoel van een meditatie te krijgen.

Hoe werkt de oefening?

De oefening kunt u op verschillende manieren doe, bijvoorbeeld door te liggen op uw bed of te zitten op een stoel. Vooral in het begin kan het voorkomen dat u andere gedachten krijgt die u afleiden van het tellen. Probeer ze te negeren en door te tellen of begin opnieuw bij 1. Blijf niet bij de gedachten of ga mee in de gedachten, dit haalt u uit de meditatie. Blijf de gedachten aan start opnieuw. In het begin is het vaak een lastige oefening ook al lijkt het erg simpel.

Manier 1

  1. Ga liggen op uw bed en sluit u ogen.
  2. Leg u handen op uw buik. Zo kunt u de ademhaling onder controle krijgen.
  3. Begin te tellen tot 100.  Tel 1 is inademing en bij 3 ademt u weer uit tot u bij 100 bent. Tel in uw zelf.
  4. Wanneer u bij ongeveer 50 60 bent voelt u dat u lichaam langzaam zwaarder word. Dit betekend dat u ontspannen raakt.
  5. Als u bij 100 bent opent u uw ogen en blijf even liggen
  6. Sta op en ga staan op de grond. Sluit u ogen op nieuw en rek u helemaal uit. Hierbij voelt u een energie stroom van uw hoofd naar de grond gaan.
  7. Rek u helemaal uit

Manier 2

  1. Ga rechtop zitten met een gestrekte rug met u linker voet op uw rechter been en rechter voet op linker been (yoga houding)
  2. Leg uw handen op uw knieën met duim en wijsvinger tegen elkaar.
  3. Sluit u ogen en haal 2x diep adem
  4. Begin met tellen tot 100
  5. Als u bij 100 bent zak u door (ontspannen houding) Blijf even zo zitten
  6. Open uw ogen
  7. strek uw rug naar link, schouders naar voren en 1 keer naar rechts en naar voor en achter
  8. sta op en schud alles uit, pas op met opstaan het kan zijn dat u benen minder gevoel hebben door de houding en hierdoor is er een kans van vallen. Voorkom dit door uw benen eerst naar beneden te zetten en even te wachten voor u opstaat.

Manier 3

  1. Ga staan met beide voeten op de grond en sluit uw ogen.
  2. Breng uw armen boven uw hoofd.
  3. Begin met tellen tot 100
  4. Hoe verder u telt hoe meer u benen zwaar aanvoelen. Hoe zwaarder deze aanvoelen, hoe beter de oefening gaat. Er gaat een energiestroom van uw hoofd naar de grond.
  5. Probeer het vol te houden met tellen tot u bij honderd bent
  6. Open u ogen en schud uw benen en armen los

De ontspanningscoach leert u in simpele stappen makkelijk en snel u rust te vinden en te houden.

Wij horen graag uw reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.