suïcidale gedachten plan gedachten

Gedachten =

  • De gedachten kunnen alleen veranderen door veel positiviteit. Als de gedachten even minder zijn wil het niet zeggen dat de persoon deze gedachten niet terug krijgt. Een persoon valt vaak terug bij elke tegenslag. Hoe meer tegenslagen zonder oplossingen hoe vaker en hoe erger de dwang is om ook echt iets te doen. De problematiek die er is moet eerst worden aangepakt, hierdoor valt er een last van de schouders. Daarna is het belangrijk om weer het zelfvertrouwen op te bouwen en weer het leven op te pakken.
  • Leer om de gedachten los te laten en er niet te veel in mee te gaan. Hoe langer uw vriendin in de gedachten zit hoe erger de gedachten word. Als het begint met  de gedachten dit gaat niet goed en dit zit tegen tot de gedachten van een plan. De gedachten loslaten kan door zinnen te verzetten, op te schrijven, over praten, sporten, frisse lucht en nog vele meer optie.
  • Terugval = Een terugval is heel normaal, wees hierop voorbereid. Let op signalen van uw vriendin die kunnen aangeven dat de gedachten in de maak zijn of dat ze er zijn. Bijvoorbeeld meer onrust, negatieve praten, minder eten, meer slapen. Neem deze situatie en maak voor uzelf een analyse wat is er gebeurt, hoe reageerde ze, wat waren triggers of signalen? Bekijk het gehele moment terug en probeer er zoveel mogelijk van te leren.
  • De gedachten veranderen = door andere dingen gaan doen als de gedachten op komen. Plan een activiteitenlijst wat u gaat doen als de gedachten op komen, op de signalen er voor zodat u de ergste gedachten kunt voorkomen. Probeer zoveel mogelijk de negatieve gedachten te negeren en ga iets anders doen, de gedachten zullen na een tijdje verminderen. Door te blijven zitten en te piekeren over de gedachten verergerd u de gedachten. Om een minder vol hoofd te hebben is het belangrijk deze op tijd te legen dit kunt u doen door 30 minuten actief bewegen en minimaal 15 minuten per dag yoga oefeningen te doen bijvoorbeeld voor het slapen gaan.
  • Schrijf de gedachten op, blijf er niet over piekeren. Wat zijn de gedachten, wat maakt het zo erg? Wat gebeurt er voordat de gedachten op komen? Houd een tijdje de gedachten en triggers van de gedachten bij, probeer de triggers te vinden en ze om te zetten naar iets positiefs. Het belangrijk om dagelijks de gedachten van u af te schrijven aan de hand van het 4b en 5 g schema. Hiermee verwerkt u de gedachten en zullen ze minder heftig de volgende keer aanwezig zijn.
  • Hoe vaak? = Hoe langer u met de gedachten rond loopt hoe erger de gedachten worden. Hoe lang heeft u de gedachten al? Hoe vaak in de week komen de gedachten op? Noteer de ergst van de gedachten in uw dagboek en houd bij hoe vaak de gedachten opkomen. Neem de gegevens mee naar de arts.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.