structuur

Stap 1 Signalen herkennen, oplossen

Structuur geeft  houvast en vergroot hun gevoel van veiligheid en zekerheid. Personen die zich veilig en zeker voelen, voelen zich vrij om op onderzoek uit te gaan. Maar hoe zorgt u ervoor dat u aan de ene kant grenzen stelt en aan de andere kant flexibel kunt zijn?

Structuur, regelmaat en ritme zijn erg belangrijk, zijn zorgen voor de rust, orde en een veilig gevoel, omdat de structuur zorgt voor duidelijkheid. Neem regelmatig de regels van het huis door, zorg ervoor dat de regels positief zijn. Vertel wat u kinderen wel mogen in plaats van wat ze niet mogen. Door alles elke dag hetzelfde doen is het voorspelbaar voor uw kind wat er word verwacht en wat er gaat gebeuren.

Structuur en ordening kunnen aangebracht worden door een vaste dagindeling, vaste plekken voor de verschillende activiteiten, vaste plaatsen voor materialen en een duidelijke opbouw van activiteiten. Door zelf het goede voorbeeld te geven, gedragsregels regelmatig te herhalen, gewenst gedrag te benoemen en te belonen, kan gewenst gedrag in stand blijven. Zorg er zelf voor dat u de regels zelf ook consequent volgt.

Een goede leeftijd voor het beginnen met regels en instructies, is meestal wanneer ze gaan kruipen. In de leeftijd van 1,5 tot 4 jaar begint uw kind te begrijpen dat er regels zijn en dat uw kind af en toe instructies krijgt. Een kind in de leeftijd tussen de 4 en 6 jaar is weet wat hij wel of niet kan doen, wat word goedgekeurd en wat niet.

Door de orde te behouden in de opvoeding leren u uw kinderen dat er regels zijn en dat ze zich aan aan moeten en als dat niet gebeurt wat de consequenties daarvan zijn. Door regelmatig uw de regels door te nemen en de dingen die goed en minder goed gaan, zorgt u voor duidelijkheid en zullen er steeds minder niet goed gaan. Iedereen weet waar hij/zij aan toe is en wat er word verwacht. Door structuur aan de brengen leren uw kinderen alles te doen via een vaste lijn, dit geeft orde en rust.

Gedachten Ik doe dat morgen wel, heb nu geen zin?!? Dat kan dadelijk ook. Chaotisch zijn heeft te maken met gedachten en gevoelens. Door druk of stress gaan zaken minder goed en/ of ze blijven liggen. De drukte kan komen omdat u loopt te piekeren/ malen of dat u te veel werk heeft aangenomen. Het chaotische kan komen omdat uw te veel gedachten heeft waardoor u meer negatief bent gestemd en hierdoor dreigt de controle te verliezen.

Gevoel Sommige zijn bang om op te ruimen, uit angst dat ze spullen weggooien, die ze denken later nog nodig te hebben. Vaak blijkt dat deze spullen jaren later nog op dezelfde plek liggen en niet zijn gemist.

Gedrag In de leeftijd van 2 jaar begint uw kind een sterke eigen wil te krijgen en hiermee langzaam zelfstandig te worden. Kinderen in deze leeftijd willen steeds meer zelf gaan doen. Geef uw kind de ruimte om keuzes te maken, zoals welke kleding ga je morgen aan trekken en geef dan de keuze uit 2 setjes. Doordat uw kind dit steeds vaker zelf wilt doen, is er weinig mogelijkheden voor ondersteuning. Wanneer het uw kind niet lukt, kan het in een driftbui raken. Om een juiste volgorde aan te leren bij bijvoorbeeld het aankleden kunt u gebruik maken van een planbord met pictogrammen.

Er zijn veel personen met weinig tot geen structuur. Hierdoor loopt de administratie achter, is er geen overzicht over de belangrijke papieren en hier door krijgt de persoon schulden. Wanneer een persoon veel spullen heeft en deze zelden opruimt krijgt het onrust omdat het zich stoort aan de spullen, wat ervoor kan zorgen dat de persoon uit eindelijk in een sociaal isolement terecht komt.

Door het plannen en bijhouden van al uw activiteiten en te zorgen voor een goede dagindeling krijgt u meer structuur ritme en regelmaat in uw leven. Door een goede dag structuur krijgt u een vast ritme in uw dagelijks leven waardoor uw meer regelmaat en rust krijgt.

Gebeurtenis Bij het geven van instructie gaat het vaak niet goed, deze zijn te lang of juist te kort, niet geen duidelijk.

Doordat er iets onverwachts gebeurt zoals een schoolreisje, schoolrapport, verjaardag is de voorspelbaarheid bij uw kind weg. Bereid uw kind zoveel mogelijk voor op deze onverwachte dingen, zodat de structuur zo veel mogelijk blijft. Voor sommige kinderen is het fijn om een vaste eigen plek in huis te hebben waar ze zich even kunnen terug trekken en waar ze geen last hebben van afleidende prikkels.

Gevolg De gevolgen van geen structuur is dat veel blijft liggen en er geen orde is in uw leven, waardoor u veel stress en onrust kunt ervaren, wat gezondheidsproblematiek met zich mee kan brengen zoals slaapproblematiek of voedingsproblematiek.

Door geen structuur komt u in een visuele cirkel, door dat u het overzicht niet heeft over uw spullen, word de rommel alleen maar groter. Alleen door goed op te ruimen en het bij te houden kunt u uit de cirkel komen. Hiervoor is het nodig dat u het probleem herkent en erkent, uw gedrag aanpast en bereid bent om meer ritme en regelmaat toe te laten in uw leven.

Een goed dag en nacht ritme is erg belangrijk voor een gezonde balans van uw leefstijl. In een goed ritme slaapt u gemiddeld 8 uur per nacht en staat u tegen 7.00 uur op. Bij een nacht-dag ritme is de persoon de zelfde tijden wakker in de nacht, maar krijgt hierdoor wel slaapproblematiek zoals moeheid., concentratie- en geheugenproblemen., verminderd denk- en prestatievermogen., stemmingswisselingen, prikkelbaarheid, hoofdpijn, problemen op psychisch, professioneel en sociaal gebied, maag darmproblemen en cardiovasculaire problemen.

Het heeft invloed op uw biologische klok, de hersenen werken door daglicht, als het donker is zorgt de stof melatonine dat iemand slaperig word, overdag word dit door daglicht geremd. door dat de persoon dit te weinig heeft ontstaan er problemen in de hersenen en slaap waak ritme problematiek. Daarnaast kunt u er concentratie problemen en geheugen problemen ervan krijgen.

De persoon vermijd zo om overdag te leven, dit kan grote risico’s met zich meebrengen. Doordat de persoon meestal laat wakker is en de meeste contacten dan aan het werk zijn en daarna tijd voor zich zelf hebben in gepland zijn er minder contactmomenten, waardoor de persoon een grotere kans heeft op sociaal isolement. Wanneer er word aangebeld is het vaak snel ach die laat me slapen, bij het rinkelen van de telefoon, ja laat maar gaan ze bellen bellen wel terug. De persoon voelt zich eenzaam/ alleen voelen of juist oppermachtig de hele wereld is nu van mij.

Stap 2 Het maken van een doel Kleine aanpassingen in uw leefstijl, kunnen grote positieve veranderingen teweeg brengen.

Stap 1 Begin met het aanleggen van een dagboek met gedachten, gevoelens en wat en niet goed. Wat zijn de problemen in de structuur? Waar mist u nog iets? Wat zou u willen verbeteren? Welk gedrag zorgt ervoor dat de structuur op dit niet niet lukt? Maak een overzicht van uw gedrag, uw trigger en hoe u graag uw structuur, ritme en regelmaat zou willen zien en wat hiervoor nodig is om het te veranderen.

Schrijf alles van uw af, taken die u moet doen, uw gedachten uw gevoelens, alles wat uw hoofd op dit moment bezig houd. Door alles dagelijks van uw af te schrijven krijgt u meer rust en zorgt u dat het een gewoonte word, waardoor gedachten minder hevig zijn.. Plan alle taken op een vaste dag zoals de huishoudelijke taken of de vast lasten en administratie. Maak de planning op een vaste dag, bijvoorbeeld op zondag voor de aankomende week.

Welke dingen vind u belangrijk? wat vind het meest belangrijk en krijgt de hoogste prioriteit en welke vind u minder belangrijk en krijgt de laagste prioriteit? Stel een lijst samen met de zaken die u belangrijk vind en stel hier bij doelen, begin klein met de doelen en bouw ze langzaam uit. Veel mensen zitten dagelijks uren achter facebook of twitter, is dit echt belangrijk voor u of zou u dit ook kunnen verminderen?

Stel voor het thuiskomen vaste regels in. Veel gezinsconflicten zijn te voorkomen door te zorgen dat het eerste uur na thuiskomst prettig verloopt. Probeer u heel bewust te zijn van deze momenten. Geef uw kinderen/partner een knuffel/kus, vraag hoe de dag was, klets even met elkaar en ga dan pas aan de slag met overige taken, zoals b.v. koken. Dit kost u misschien 5 minuten, maar zorgt meteen voor rust.

Het moment na de pauze of lunch, kan een van de moeilijkste tijden zijn voor kinderen om weer goed alert te zijn voor de volgende instructie. Ze zijn dan nog te hoog alert van het spelen. Dit is een goed moment uw kinderen even iets zelfstandig te laten doen. Op die manier kan uw kind even bijkomen, waarna u de volgende instructie kan geven aan uw kind.

Stap 2 Welke activiteiten heeft u deze week op de planning staan? Wat wilt u deze week gedaan hebben? Wat is uw doel voor deze week, wat wilt u zondag hebben gedaan en bereikt? Plan dagelijks wat u gaat doen en wat u kinderen gaan doen. Maak dit overzichtelijk met een planbord of een kalender met pictogrammen.Plan zaken zoveel mogelijk vooruit, zodat u dit op tijd en uw zich hierop kunt voorbereiden. Dit levert minder stress op.

Doordat een planbord bestaat uit verschillende pictogrammen is het voor iedereen duidelijk wat er verwacht word. Hanteer waar mogelijk een vaste volgorde van de activiteiten en dezelfde pictogrammen, zodat het kind vertrouwd raakt met hoe een dag opgebouwd is. Het opvoeden van kinderen vraagt veel energie van ouders, daarom is het erg belangrijk dat u zelf ook voldoende rust neemt, zodat u betere beslissingen kunt maken en meer ontspannen bent.

Houd u dagelijks vast aan uw planning tot het automatisme word. Van zitten op een stoel is nog niemand beter geworden, kom in beweging. Gaat het meer van zelf dan is het tijd een nieuwe planning te maken met nieuwe aandachtspunten. Zorg voor een goede verdeling tussen actief en rust.

Stap 3 Welke instructies krijgt u? Hoe geeft u instructies? Wat vind u belangrijk wat moet een instructie minimaal bevatten? Vaak zeggen ouders automatisch nee tegen hun kind. Vraag u altijd zelf af waarom u eigenlijk nee zegt, is het onverantwoord of ziet u zelf t veel gevaren maar zou het wel kunnen? Ga altijd na de nee met uw kind in gesprek hierover. Waarom wil je wat je wilt? Hoe zou je dat aanpakken? Waarom denk je dat je het al kunt? Daarna kun je dan alsnog besluiten of je wel of niet aan het verzoek van je kind tegemoet komt.

Te veel instructies zoals “trek je jas aan, doe je das om, kam je haren”. Een rij instructies is voor uw kind niet te volgen, 1 per keer en als deze klaar is een nieuwe, zo kan uw kind het overzicht bewaren.

Te weinig instructie zoals “ruim je speelgoed op” Je kan beter zeggen: “Pietje ruimt de auto’s op, Keesje de blokken en mama ruimt de puzzels op” Dit geeft duidelijk aan wat uw kind moet opruimen, het woord opruimen is erg groot, er ligt overal speelgoed en uw kind overziet dat nog niet.

Te moeilijke instructies zoals kies een instructie die past bij de leeftijd. Wanneer u een te moeilijke instructie geeft, zal uw kind eerder geneigd zijn om niet te luisteren, omdat hij het simpel weg niet heeft begrepen wat er word verwacht op dat moment..

De instructie op het verkeerde moment zoals wanneer u uw kind een instructie geeft tijdens het t.v. kijken of wanneer het verdiept is in een spel, zal uw kind de instructie waarschijnlijk niet opvolgen. Zorg ervoor dat u kind ook daadwerkelijk hoort, loop naar uw kind toe en tik het even aan als het in het spel zit, zo heeft de volle aandacht voor uw instructie.

Te vage instructies zoals “schiet eens op!” Dit is een te vage instructie voor uw kind, hiermee weet hij/zij niet wat hij moet doen allee opschieten, hij mist een deel informatie. Zoals bij bijvoorbeeld”eet je brood eens op”.

Een al vragende instructie zoals wanneer u iets vraagt aan uw kind, wil je je jas ophangen?, heeft het ook de mogelijkheid om met “nee” te antwoorden. Wanneer een vragende instructie geeft is het antwoord vaak nee, ik heb geen zin, omdat u op dat moment de keuze bij uw kind laat. Wilt u dat uw kind gelijk iets doet, wat u zegt wees dan zou duidelijk mogelijk zonder te vragen.

Een instructie met verwarrende lichaamstaal, u straalt iets anders uit als u zegt, zoals wanneer u uw kind streng toe, spreekt met een lachend gezicht. Hierdoor weet uw kind weet niet wat er van hem verwacht wordt en kan hij niks met uw instructie. Dit zal ook de lichaamstaal van uw kind te zien zijn.

Stap 4 Voldoende tijd voor u zelf en luister naar uw lichaam. Leer u zelf oefeningen om te ontspanning bijvoorbeeld door het doen van yoga oefeningen. Plan dagelijks minimaal 15 minuten tijd om deze oefeningen te doen, voor een optimale en betere rust. Geef uw lichaam pijn klachten aan of stress klachten dan is dit een teken dat het niet goed gaat. Zorg ervoor dat u de controle houd over deze klachten en neem ze serieus.

Stap 5 Bewegen en sport. Zorg dat u voldoende afleiding heeft, maak voor momenten waarop het minder gaat een afleidingsschema met 10 activiteiten voor bijvoorbeeld stress, angst en/of paniek. Door u aan te leren een lijst te gebruiken op deze moment word het een gewoonte om afleiding te gaan zoeken als het minder gaat.

Zorg voor voldoende beweging op een dag. Plan dagelijks minimaal 30 minuten actief bewegen in. Dit kan zijn  door een sport te beoefenen of door een wandeling waarbij u flink doorloopt. Door dagelijks voldoende te bewegen kunt u stress verminderen, waardoor u depressie kunt voorkomen.

Plan wekelijks een activiteit met vrienden of met familie. Deze activiteiten zijn belangrijk voor een goede balans in uw dagelijkse leven.

Stap 6 Gezonde voeding Plan 5 vaste eetmomenten in op een dag, dit zorgt voor een balans en vast voedingspatroon. Zorg voor voldoende verse groente en fruit.  Door onregelmatig te eten raakt u voedingspatroon uit balans, hierdoor valt u veel af of komt u veel aan, beide zijn niet goed voor uw gezondheid.

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.