structuur

Wat is het?

Structuur geeft  houvast en vergroot hun gevoel van veiligheid en zekerheid. Personen die zich veilig en zeker voelen, voelen zich vrij om op onderzoek uit te gaan. Maar hoe zorgt u ervoor dat u aan de ene kant grenzen stelt en aan de andere kant flexibel kunt zijn?

Structuur, regelmaat en ritme zijn erg belangrijk, zijn zorgen voor de rust, orde en een veilig gevoel, omdat de structuur zorgt voor duidelijkheid. Neem regelmatig de regels van het huis door, zorg ervoor dat de regels positief zijn. Vertel wat u kinderen wel mogen in plaats van wat ze niet mogen. Door alles elke dag hetzelfde doen is het voorspelbaar voor uw kind wat er word verwacht en wat er gaat gebeuren.

Structuur en ordening kunnen aangebracht worden door een vaste dagindeling, vaste plekken voor de verschillende activiteiten, vaste plaatsen voor materialen en een duidelijke opbouw van activiteiten. Door zelf het goede voorbeeld te geven, gedragsregels regelmatig te herhalen, gewenst gedrag te benoemen en te belonen, kan gewenst gedrag in stand blijven. Zorg er zelf voor dat u de regels zelf ook consequent volgt.

Een goede leeftijd voor het beginnen met regels en instructies, is meestal wanneer ze gaan kruipen. In de leeftijd van 1,5 tot 4 jaar begint uw kind te begrijpen dat er regels zijn en dat uw kind af en toe instructies krijgt. Een kind in de leeftijd tussen de 4 en 6 jaar is weet wat hij wel of niet kan doen, wat word goedgekeurd en wat niet.

Door de orde te behouden in de opvoeding leren u uw kinderen dat er regels zijn en dat ze zich aan aan moeten en als dat niet gebeurt wat de consequenties daarvan zijn. Door regelmatig uw de regels door te nemen en de dingen die goed en minder goed gaan, zorgt u voor duidelijkheid en zullen er steeds minder niet goed gaan. Iedereen weet waar hij/zij aan toe is en wat er word verwacht. Door structuur aan de brengen leren uw kinderen alles te doen via een vaste lijn, dit geeft orde en rust.

Gedachten Ik doe dat morgen wel, heb nu geen zin?!? Dat kan dadelijk ook. Chaotisch zijn heeft te maken met gedachten en gevoelens. Door druk of stress gaan zaken minder goed en/ of ze blijven liggen. De drukte kan komen omdat u loopt te piekeren/ malen of dat u te veel werk heeft aangenomen. Het chaotische kan komen omdat uw te veel gedachten heeft waardoor u meer negatief bent gestemd en hierdoor dreigt de controle te verliezen.

Gevoel Sommige zijn bang om op te ruimen, uit angst dat ze spullen weggooien, die ze denken later nog nodig te hebben. Vaak blijkt dat deze spullen jaren later nog op dezelfde plek liggen en niet zijn gemist.

Gedrag In de leeftijd van 2 jaar begint uw kind een sterke eigen wil te krijgen en hiermee langzaam zelfstandig te worden. Kinderen in deze leeftijd willen steeds meer zelf gaan doen. Geef uw kind de ruimte om keuzes te maken, zoals welke kleding ga je morgen aan trekken en geef dan de keuze uit 2 setjes. Doordat uw kind dit steeds vaker zelf wilt doen, is er weinig mogelijkheden voor ondersteuning. Wanneer het uw kind niet lukt, kan het in een driftbui raken. Om een juiste volgorde aan te leren bij bijvoorbeeld het aankleden kunt u gebruik maken van een planbord met pictogrammen.

Er zijn veel personen met weinig tot geen structuur. Hierdoor loopt de administratie achter, is er geen overzicht over de belangrijke papieren en hier door krijgt de persoon schulden. Wanneer een persoon veel spullen heeft en deze zelden opruimt krijgt het onrust omdat het zich stoort aan de spullen, wat ervoor kan zorgen dat de persoon uit eindelijk in een sociaal isolement terecht komt.

Door het plannen en bijhouden van al uw activiteiten en te zorgen voor een goede dagindeling krijgt u meer structuur ritme en regelmaat in uw leven. Door een goede dag structuur krijgt u een vast ritme in uw dagelijks leven waardoor uw meer regelmaat en rust krijgt.

Gebeurtenis Bij het geven van instructie gaat het vaak niet goed, deze zijn te lang of juist te kort, niet geen duidelijk.

Doordat er iets onverwachts gebeurt zoals een schoolreisje, schoolrapport, verjaardag is de voorspelbaarheid bij uw kind weg. Bereid uw kind zoveel mogelijk voor op deze onverwachte dingen, zodat de structuur zo veel mogelijk blijft. Voor sommige kinderen is het fijn om een vaste eigen plek in huis te hebben waar ze zich even kunnen terug trekken en waar ze geen last hebben van afleidende prikkels.

Gevolg De gevolgen van geen structuur is dat veel blijft liggen en er geen orde is in uw leven, waardoor u veel stress en onrust kunt ervaren, wat gezondheidsproblematiek met zich mee kan brengen zoals slaapproblematiek of voedingsproblematiek.

Door geen structuur komt u in een visuele cirkel, door dat u het overzicht niet heeft over uw spullen, word de rommel alleen maar groter. Alleen door goed op te ruimen en het bij te houden kunt u uit de cirkel komen. Hiervoor is het nodig dat u het probleem herkent en erkent, uw gedrag aanpast en bereid bent om meer ritme en regelmaat toe te laten in uw leven.

Een goed dag en nacht ritme is erg belangrijk voor een gezonde balans van uw leefstijl. In een goed ritme slaapt u gemiddeld 8 uur per nacht en staat u tegen 7.00 uur op. Bij een nacht-dag ritme is de persoon de zelfde tijden wakker in de nacht, maar krijgt hierdoor wel slaapproblematiek zoals moeheid., concentratie- en geheugenproblemen., verminderd denk- en prestatievermogen., stemmingswisselingen, prikkelbaarheid, hoofdpijn, problemen op psychisch, professioneel en sociaal gebied, maag darmproblemen en cardiovasculaire problemen.

Het heeft invloed op uw biologische klok, de hersenen werken door daglicht, als het donker is zorgt de stof melatonine dat iemand slaperig word, overdag word dit door daglicht geremd. door dat de persoon dit te weinig heeft ontstaan er problemen in de hersenen en slaap waak ritme problematiek. Daarnaast kunt u er concentratie problemen en geheugen problemen ervan krijgen.

De persoon vermijd zo om overdag te leven, dit kan grote risico’s met zich meebrengen. Doordat de persoon meestal laat wakker is en de meeste contacten dan aan het werk zijn en daarna tijd voor zich zelf hebben in gepland zijn er minder contactmomenten, waardoor de persoon een grotere kans heeft op sociaal isolement. Wanneer er word aangebeld is het vaak snel ach die laat me slapen, bij het rinkelen van de telefoon, ja laat maar gaan ze bellen bellen wel terug. De persoon voelt zich eenzaam/ alleen voelen of juist oppermachtig de hele wereld is nu van mij.