Stressbal

Wat is een stressbal? Een stressbal is speciaal gemaakt om prikkels en stress te laten afnemen. Het is een bal die gemaakt is van een kneedbaar materiaal wat zorgt dat uw prikkels verminderen en uw minder stress ervaart.

Waarvoor word een stressbal gebruikt? Een stressbal word veelal gebruik bij personen die dagelijks veel stress of prikkels ervaren. Een stressbal kan op verschillende manieren worden gebruikt bij hoge stress om de stress te verminderen. Hierdoor kunt u leren de stress beter onder controle te krijgen.

Wie kan een stressbal gebruiken? Een stressbal word vaak gebruikt door mensen die hooggevoelig zijn of die veel last hebben van stress bijvoorbeeld op het werk. Een stressbal kan door zowel kinderen als volwassen worden gebruikt.

Wat gebeurt bij het gebruik van een stressbal?

  1. afreageren = door een stressbal te kneden veranderen prikkels in uw lichaam. Wanneer u boos bent en u neemt de stress knijpt u als het ware de woede uit het lichaam.Door de negatieve gedachten van boos word door het knijpen de gedachten negatiever en knijpt u harder. Laat u los voelt u de spanning uit de arm en hand gaan. Bij het lang knijpen in een stressbal kan het zijn dat u onderarmen en handen zeer gaan doen door het spannen van de spieren.
  2. gedachte veranderen = Door een stressbal te gooien verliest u in korte tijd veel energie. Neem de negatieve gedachten en bedenk er een beeld bij en gooi zo hard u kunt dit beeld kapot. Herhaal dit wanneer de gedachten weer op komen. Zo kunt u leren beter met negatieve gedachten om te gaan en om deze gedachten te verminderen.
  3. prikkels veranderen = door een stressbal te kneden en te rollen veranderen de gedachten van negatief naar positiever. Door te denken aan positieve dingen zoals leuke dingen die u heeft mee gemaakt kunt u de prikkels veranderen.
  4. Ontspanning = Probeer eens om de stressbal te gebruiken bij het doen van een yoga oefening. De gedachten gaan naar uw hand en u voelt prikkels of tintelingen in de hand, dit is de stress/energie van het lichaam. Door dat de gedachten bij u hand zijn, is het lastiger te denken als u dacht en kunt u makkelijker ontspannen.

Tips:

  • Neem een stressbal gevuld met bloem of doppen. Deze gaan langer mee en hebben een betere prikkelverwerking.
  • Heeft u veel stress, probeer voor een tijd het stress schema van het dagboek bij te houden om te kijken wanneer en hoe vaak u last heeft van stress. Wanneer u achter de oorzaak van de stress bent u u deze aanpakken.

Waarschuwingen:

  • bij regelmatig gebruik, meerdere keren op een dag, kunt u gewent raken de bal te gebruiken en kunt op een gegeven moment niet meer zonder en neemt het effect wat de stressbal had af.

E-GGZ

E-GGZ

Welkom op het profiel van GGZ. GGZ staat voor geestelijke gezondheidszorg. Met de informatie die we delen willen we taboe op psychische problematiek verminderen en al het zou kunnen stoppen. Iedereen kent iemand met psychische problematiek, het zo een heel normaal onderwerp moeten zijn om te bespreken. De artikelen gaan over diagnose, medicatie en behandelaars. De diagnose waar ik over schrijf zijn o.a. autisme, borderline, ptss, depressie, hsp.