Stap 1 Signalen, Stap 2 Doel, Stap 3 Plan, Stap 4 Advies

Stap 1 Signalen herkennen, oplossen

Herken uw stress. Iedere persoon heeft stress in het leven. Een beetje stress is goed voor een persoon, zolang het positief is. Zo voegt voegt interesse, opwinding en motivatie aan het leven toe.

Stress begin bij een trigger, deze zorgt voor een bepaald gevoel wat u dan onrustig of boos maakt. Stress onder controle houden is niet altijd even makkelijk. Hiervoor is soms net even iets meer nodig.  De trigger achter de stress is belangrijk om aan te pakken, om de stress in balans te houden. Vaak zijn de triggers geuren, geluiden, drukte en/of smaken die herinneren aan een bepaalde gebeurtenis.

Gedachten De gedachten zijn vaak negatief zoals bij een nare gebeurtenis of het zijn gedachten die uw hoofd drukker maken, zoals werkstress.De gedachten kunnen mild beginnen en uw heeft er weinig last van tot zware blijven hangende gedachten zoals piekeren. Vaak zijn deze gedachten het hevigst als u gaat slapen. Deze gedachten zorgen ervoor dat de stress oploopt, hierdoor word een persoon prikkelbaar of krijgt het onrust.

Gevoel Stress kan u voelen opkomen, doordat de ademhaling een stuk sneller gaat en uw meer prikkels voelt in het lichaam als of het lichaam tintelt . Door bepaalde gebeurtenissen kan u meer stress voelen als normaal. Het gevoel van stress is vaak bij de meeste mensen hetzelfde. Door de stress bent u sneller vermoeid dan anders.

Gedrag Het gedrag van mensen met stress zijn vaak zenuwachtig / nerveus. De enen persoon word heel erg stil en de andere heel boos, dit verschild per persoon. Door de stress krijgen personen last van stemmingswisselingen wat zich kan uiten van het ene moment niks aan de hand tot agressie. De persoon kan in een gesprek te veel stress ervaart en besluiten het gesprek daarom te verlaten.

Gebeurtenis De gebeurtenis achter stress is vaak de oorzaak. De gebeurtenis zoals werkdruk zorgt voor extra stress op het werk. Of ochtendstress zorgt voor extra stress in de ochtend tijdens het ochtend ritueel. Een gebeurtenis uit het verleden kan zorgen voor extra stress, wanneer een persoon een bepaalde geur ruikt of iets herkent op tv.

Iedereen kent het wel: ochtendstress. Kinderen die niet uit bed willen komen, treuzelen bij het ontbijt, broodtrommels klaarmaken, tassen inpakken. Elke ochtend is het weer kunst en vliegwerk om de kinderen op tijd op school te krijgen en zelf tijdig op je werk te verschijnen. De ochtendspits kan zeer stressvol zijn. Hoe doen al die ouders dat toch? Iedereen ’s ochtends op tijd de deur uit krijgen, het kan een hele opgave zijn. De ochtend wordt dan ook door veel ouders ervaren als een van de stressvolste momenten van de dag. En dat is jammer, want natuurlijk wil iedere ouder het liefste de dag rustig en ontspannen beginnen. Maar hoe krijgt u dat voor elkaar?

Gevolg Wanneer u stressniveau uw dagelijkse leven beïnvloed en en dit schade met zich meebrengt of dat u zich voortdurend ergert, kan het zijn dat u dagelijks te veel stress heeft. De eerste tekenen van een lage stress tolerantie zijn uitputting of uitbranding. Hierdoor voelt u zich chronisch vermoeid en heeft u de gehele dag stress. Hierdoor kan het zijn dat u zich meer schuldig gaat voelen en minder op uw zelf vertrouwd.

Vaak uit stress, zo wel bij kinderen als volwassen, zich in de vorm van hoofdpijn of buikpijn, zonder dat hier een duidelijke reden voor is. Moeite met zich concentreren. en/of geheugen problematiek. Stemmingswisselingen en verandering van gedrag. Rusteloos of onrustig te worden. Dit uit zich dan in bijvoorbeeld in een keer heel boos worden/driftbuien of zijn in een keer heel rustig en weinig praten. Sommige kunnen last hebben van nachtmerries, slaapproblematiek waardoor ze overdag last van prikkelbaar zijn. Door stress wordt uw huid vatbaar voor irritaties, veroudert sneller en wordt droger. Bij een negatief zelfbeeld krijgt u ongemerkt stress.

De stress is te hoog wanneer

  • u constante lichaamsspanning heeft, waaronder hoofdpijn, nekpijn, rugpijn
  • u vaak prikkelbaar bent, stemmingswisselingen heeft, u minder goed kan concentreren op uw werk en uw moeilijker dingen van uw af kunt zetten.
  • u vaak loopt te piekeren en hierdoor slaapproblematiek heb. Hierdoor bent u ‘s ochtend niet uit gerust en voelt u zich de gehele dag moe en onrustig. Wanneer dit langere tijd aanhoud, word de slaapproblematiek normaal en zal slapen steeds lastiger worden.
  • u het gevoel heeft dat alles te veel is en zwaar aanvoelt, alles is erg vermoeiend, hierdoor bent u minder vaak vrolijk of blij. Het word steeds lastiger om u te herinneringen wanneer u de laatste keer heeft gelachen en om wat dit was.
  • u eet te veel of te weinig of u kiest ongezonde voedselopties en u drinkt te weinig water.

Burn-out= Is als u gelange tijd onder te hoge druk moet presteren. Door aan de hoge eisen te blijven voldoen overbelast u het lichaam en put uw het lichaam steeds verder uit. Door lange periodes onder hoge druk te presteren, heeft u langdurig stress, wat tot een burn-out kan leiden. Van een burn-out heeft 1 op de 7 werknemers last en is een aanpassingsstoornis. De behandeling bestaat uit cognitief gedragstherapeutische interventies, deze moet u zelf betalen, tenzij het langer duurt dan 6 maanden. Burn-out is DSM 4.

Lees verder

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *