stress

Stap 1 Signalen herkennen, oplossen

Stress kan slecht zijn voor het lichaam, maar dit is niet altijd het geval. Het ligt eraan welke vorm van stress u heeft. Er zijn twee soorten stress,namelijk negatieve en positieve stress. Bij beide vormen gaan veel personen eten of wel emotie eten. Bij negatieve stress is dit vaak met veel vet en/of suiker en bij positieve stress is dit meer noten of chips.

De negatieve stress is stress die u ervaart door drukte of het werk. De negatieve stress kan zorgen voor lichamelijke problematiek als dit enige tijd aanhoud. De stress zorgt voor negatieve gedachten, overprikkeling en minder positief gevoel. Hierdoor hebben personen vaker last van stemmingswisselingen en piekeren vaker. In deze stress blijft u vaak hangen, vaak onbewust.

De positieve stress komt vaak voor in de vorm van spanning bijvoorbeeld voor een voetbalwedstrijd. De positieve stress ontstaat meestal aan het begin van de wedstrijd en eindigt na de wedstrijd. Deze spanning is gezond voor het lichaam en kunt u ontladen bij een doelpunt.Na afloop voelt zich bij winst extra goed en blijft heel de dag vrolijk, bij verlies is de persoon teleurgesteld en somber en dit kan omslaan in negatief gedrag.

Het kan ook als een persoon erg toe leeft naar een leuk moment zoals een verjaardag of een vakantie. Deze stress zorgt voor een ontstress moment en u kunt herkennen aan meer nerveus of zenuwachtig gedrag.

Wat u nodig heeft:

Zo begint u:

  1. Welke stress heeft u? Hoe kunt u negatieve stress omzetten in positieve stress? Wat zijn de signalen van negatieve stress en positieve stress en hoe kunt u deze herkennen? Kunt u de negatieve stress van de positieve stress scheiden? Noteer in het dagboek de signalen van beide vormen van stress zodat u een overzicht heeft van uw stress en kunt handelen aan de hand van het overzicht.
  2. Dagboek = Noteer dagelijks de punten van negatieve stress en de oorzaak van de stress. Wat was u aan het doen op dat moment dat de stress op liep en wat deed u daarvoor en daarvoor? Is er een duidelijke oorzaak die u kunt aanpassen zodat u minder vaak deze stress heeft? Stress verminderen door het u voor te breiden, te plannen, te zorgen voor structuur en ritme.
  3. Activiteiten = Wat geeft u positieve stress, welke activiteiten zijn dit? Hoe vaak doet u deze in een week? Wat maakt het dat dit positief voor u is, gedachten gevoel? Maak een activiteitenlijst met een aantal punten die u kunt toepassen als u negatieve stress heeft. Maak voor de gedachten en gevoel het 5 g schema, die u meer inzicht kan geven over hoe gedachten op komen en hoe u deze kunt aanpakken.
  4. Ontspanning = Zorg voor beide vormen van stress voor een dagelijks moment rust, door het doen van yoga of ademhalingsoefeningen.

Het verwachte resultaat:

Door het stappenplan kunt u onderscheid maken tussen positieve en negatieve stress en kunt u de signalen van herkennen en aanpassen.

Tips:

  • Zorg voor voldoende positieve stress, om de negatieve stress zoveel mogelijk te vermijden.
  • Zorg voor voldoende activiteiten op een dag, wees actief ook op moeilijke momenten. Bij negatieve stress, weinig actief, gaat u meer piekeren en word het alleen negatiever.
  • Zorg voor gezonde voeding, neem wortels in plaats van chips. Het kauwen op een wortel werkt beter tegen de stress en is gezonder ook. Bedenk alternatieve voor ongezonde eetgewoonte en pak deze aan, hiermee vergroot u de kans op diabetes, overgewicht en hartproblematiek.
  • Zorg voor een vast dagritme, hoe meer ritme/structuur hoe minder stress u ervaart, hoe meer er een balans is.

Waarschuwingen:

  • Negatieve stress kan zorgen voor depressies, slaapproblematiek of lichamelijke problematiek. Neem bij negatieve stress contact op met uw huisarts voor advies en ondersteuning.

Herken uw stress. Iedere persoon heeft stress in het leven. Een beetje stress is goed voor een persoon, zolang het positief is. Zo voegt voegt interesse, opwinding en motivatie aan het leven toe.

Heeft u dagelijks of zeer regelmatig stress en wilt u dit graag verbeteren? De stresscoach kan u helpen om met minder stress door het leven te gaan met enkele simpele stappen.

Wij horen graag uw reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.