stress schema

Stress schema

  • Het schema is er voor iedereen die meer zicht wilt krijgen op de hoeveelheid stress. Hoe komt dat u meer stress ervaart? Hoe kunt u van de stress afkomen en/of verminderen? Waardoor komt het?
  • Stress en onrust een hele dag is zeer vervelend, door het invullen van het schema kunt u leren beter met de stress om te gaan. Hoe vaak houd ik het schema bij? Bij stress is het aan te raden dagelijks het schema in te vullen om zo een goed overzicht te krijgen van de stress problematiek.
  • Neem deze schema mee naar het gesprek met behandelaar. Door het bijhouden van de schema’s heeft u een overzicht van uw problematiek en aan de hand van de schema’s kunt u het gesprek voeren.
  • Hoe werkt het schema? Het schema kunt u wekelijks uitprinten en in een schrift of map bij elkaar bewaren, zodat u een overzicht heeft van een lange tijd en u de problematiek kan vergelijken met andere weken. Zo weet u of het beter gaat en wat de vorderingen zijn of waar nog extra aandacht aan moet worden besteed. Aantal = Hoeveel stress heeft u gehad? Geef uw stress een cijfer van 1 goed-5 slecht? Waarvan = Wat is de oorzaak van de stress? Is er iets wat u bezig houdt? Is er iets gebeurt? Zijn de gedachten vervelend? Oplossing = Wat heeft u eraan gedaan? Hoe heeft u gezorgd dat uw stress afnam? Heeft u gebruik gemaakt van het afleidingsschema en gezorgd voor ontspanning ?