Stress in de supermarkt

Supermarkt

In de supermarkt krijgt u een stress bui, wat doet u, laat u de spullen achter en loopt u de winkel uit, of gaat u verder met boodschappen doen? Hoe is het om boodschappen te doen voor iemand met psychische problematiek? De spullen achter laten en naar buiten gaan heeft zin voor dat moment, door frisse lucht word u bui verminderd, maar dan heeft u nog geen boodschappen en moet u dus opnieuw door de winkel. Als u doorgaat met boodschappen doe kan het zijn dat de bui groter word, door alle prikkels waar de bui door is gekomen, door de grens over te gaan van stress, kunt u de bui stoppen, dit kunt u doen door muziek op te zetten. Dit kost wel even wat oefenen voor u dit onder de knie hebt. Door de koptelefoon op te zetten, worden de prikkels van de rest van de winkel minder. Om goed tot rust te komen of om even uw gedachten te veranderen kunt u luisteren naar onderstaande video, met panfluit muziek. Actief luisteren is hierbij niet noodzakelijk, de fluit zorgt ervoor dat u gedachten veranderen en hierdoor word ontspannen een stuk makkelijker.

In de supermarkt is het regelmatig erg druk, hierdoor krijgt een persoon extra stress en prikkels bij het binnen gaan van de supermarkt. Als een persoon dan niet de spullen kan vinden of regelmatig moet wachten om iets te pakken krijgt de persoon nog meer stress. Als hij dan bij de kassa komt en daar staat een lange rij krijgt de persoon hiervan ook extra stress. Wat neer komt op dat boodschappen doen erg stress vol kan zijn voor een persoon met PTSS en dat een persoon zo min mogelijk gaat in een week, om deze stress te vermijden. Een goede tijd om boodschappen te doen is ‘s morgens vroeg bij het openen van de winkel dan is het rustig en kan de persoon op zijn gemak de spullen zoeken.

Boodschappen doen in snelheid, zou u zeggen dat dit minder stressvol is, het tegendeel is waar. Door de snelheid krijgt u stress, hierdoor vergeet u sneller spullen en verlengt dus de winkeltijd. Door het minder eten, kan een persoon, voor alleen bijvoorbeeld brood met beleg kiezen en deze alleen halen. De persoon beperkt zichzelf in het kopen van meer en gezondere boodschappen. Personen hebben minder geduld, de lange rijen in bijvoorbeeld de supermarkt zorgen voor onrust, stress en voelen zich daardoor vaak dan ongemakkelijk. ik doe het niet goed, dit gaat fout,heb ik wel voldoende geld. Doordat een persoon zich hier zorgen overmaakt zal het stress niveau stijgen en is de kans groot dat het ook niet goed gaat.

Het begint met het van huis weggaan, naar de supermarkt. Voor sommige personen kan dit al een probleem op zich zijn. Door zich zorgen en druk te maken over wat ze kunnen verwachten. Het zal wel druk zijn, dat levert veel stress op, laat ik maar niet gaan. Personen bedenken vaak 101 smoezen voor zichzelf om dingen niet te hoeven doen. Zo kan het zijn dat een persoon 3 uur bezig is om zich zo ver te krijgen om als nog te gaan. Een persoon met PTSS moet zich motiveren en zijn gedachten aan de kant zetten om als nog te gaan.

  1. Rust – leeg winkelwagen
  2. Extra prikkels boodschappen, per product 1 prikkel
  3. Snel winkelen – kort in de winkel/minder prikkels – chaos in de winkelwagen
  4. Ene keer ben ik er nu al – volgende keer hebben ze het een paar kilometer weglegt?
  5. Drukte – minder alert – spullen vergeten
  6. rust – extra prikkels – kleine onrust verdwijnt bij het naar buiten gaan.
  7. rust – lange rij – extra prikkels – kleine onrust verdwijnt bij het naar buiten gaan.
  8. Drukte – lange rij – gang panden vermeden – extra extra prikkels – paniek bui (zo snel mogelijk naar de kassa, weg uit de winkel )
  9. snel winkelen – veel prikkels – extra prikkels – veel onrust – paniek bui

Lange rij – veel boodschappen – personen in de rij rustig of veel bewegen – betaalmiddelen bij de hand of nog zoeken, zorgt voor extra veel stress per item.

Wat is belangrijk als u merkt dat de stress te veel oploopt?

  • Het is zeer belangrijk dat de persoon de signalen van de stress weet en wat de persoon kan doen. Er zijn geen standaard methodes die altijd en elke keer werken, dus een persoon moet regelmatig andere dingen uitproberen.
  • Een anti stress methode die overal toepasbaar is een mp3 met piano, viool of panfluit. Door de muziek nemen gedachten af, hiervoor is het niet noodzakelijk actief te luisteren naar de muziek.
  • Om een bui te voorkomen zorgt deze muziek ervoor dat u binnen enkele minuten weer rustig kunt denken. Daarnaast kunt u een bui voorkomen door uzelf korte yogaoefeningen aan te leren of door te tellen tot 100. Wanneer u in de rij staat en u voelt een bui op komen begin met tellen, eer u bij 100 bent is de bui minder en bent u bij de kassa.
  • Zorg ervoor dat u weet wat het probleem is waardoor de bui word veroorzaakt en probeer de volgende keer hier anders mee om te gaan. Altijd weten waar de uitgang en nooduitgang is. De looproute onthouden. Nooduitgang zoeken bij binnenkomst van de winkel.

E-GGZ

E-GGZ

Welkom op het profiel van GGZ. GGZ staat voor geestelijke gezondheidszorg. Met de informatie die we delen willen we taboe op psychische problematiek verminderen en al het zou kunnen stoppen. Iedereen kent iemand met psychische problematiek, het zo een heel normaal onderwerp moeten zijn om te bespreken. De artikelen gaan over diagnose, medicatie en behandelaars. De diagnose waar ik over schrijf zijn o.a. autisme, borderline, ptss, depressie, hsp.