Stress door het nieuws

Wat is het?

Elk jaar jaar word het negatieve nieuws meer en het positieve nieuws minder. Negatief nieuws heeft vaak voorrang en neemt een gehele uitzending in beslag. Bijvoorbeeld het nieuws over beschietingen, oorlog, rampen, de economische crisis, overvallen, de zorg die steeds duurder wordt, de huizen die in waarde dalen. Door vaak en regelmatig negatief nieuws te zien word u vaak en regelmatig negatief beïnvloed, hierdoor is de kans groot dat u steeds negatiever gaat denken.

Het nieuws kan een grote invloed hebben op uw gezondheid en op stress, angst of paniek. Zorg dat u weet welk nieuw voor u deze trigger zijn, zodat u deze zoveel mogelijk kunt vermijden voor een tijd. Het slechte nieuws neemt steeds meer toe en het is nog lastig dit nieuws te ontlopen. Dat het nieuws veel stress oplevert komt vaak doordat wij als burgers er weinig tot niks aan kunnen doen maar dat eigenlijk wel zouden willen. Zoals bij een natuurramp of bij vluchtelingen.

Mensen kunnen ziek worden van nieuws als ze het zelf hebben meegemaakt, maar ook als buitenstaander die het nieuws volgt. De mensen in Groningen hebben veel negatief meegemaakt de afgelopen jaren, door dit te volgen als buitenstaander, kan u er zo bij betrokken worden alsof u zelf in Groningen woont.

Mensen willen graag veiligheid, zekerheid en voorspelbaarheid. Wanneer er een ramp gebeurt is de volgende vraag wat kan er nog meer gebeuren of hoe gaat dit verder of wat is het volgende? Door deze vragen gaat de persoon meer piekeren en krijgt hier veel stress van. Hoe langer u erover na denkt hoe meer stress u krijgt en hoe slechter u gaat voelen door bijvoorbeeld veel hoofdpijn of misselijk.

Wat u nodig heeft:

  • Wat doet stress met u? Welke klachten krijgt u?
  • Hoe gevoelig bent u voor het nieuws? Krijgt u lichamelijke problematiek bij het zien van nare gebeurtenissen?

Zo begint u:

  1. Wat maakt dat het nieuws zo binnenkomt, zijn het de beelden van nare gebeurtenissen of is het de onmacht dat u er niets aan kunt doen? Probeer er achter te komen welk nieuws de meeste invloed heeft op uw stress, angst of paniek en probeer deze zo veel mogelijk uit te zetten tot dat u stress is afgenomen.
  2. Hoe gevoelig bent u voor het nieuws? Als u een cijfer mocht geven dan is het …. ? Wat maakt het dat het … is en niet een lager of hoger? Wat is hiervoor nodig om dit te veranderen.?
  3. Kijk een paar weken minder nieuws zoals bijvoorbeeld nu elke dag naar 3x per week. Zo blijft u wel op de hoogte maar word u 4 dagen minder beïnvloed. Of kijk bijvoorbeeld 1x per het nieuws zoals bij nieuwsuur, hier heeft u een overzicht van de gehele dag.
  4. In het gewone journaal is het vaak negatief nieuws voor zolang het programma duurt. Bij het jeugdjournaal worden verhalen anders verteld en de erge beelden weg gelaten en word het nieuws afgewisseld met positief en negatief nieuws. Vaak heeft hart van Nederland ander nieuw dan het gewone journaal.
  5. Volg het nieuws online zodat u een betere selectie kunt maken van het nieuws dat u leest.
  6. Bekijk minder video’s bij de bijbehorende artikelen en let op als er een waarschuwing bij staat, laat u niet verleiden om toch te kijken. Het lezen van een artikel heeft minder invloed dan beelden.
  7. Maak een selectie van het nieuws, kijk bijvoorbeeld alleen binnenlands nieuws of sport, dit is minder belastend dan het buitenlands nieuws.
  8. Probeer zo zen mogelijk door het leven te gaan. Heeft u veel stress probeer zoveel mogelijk op de momenten aan yoga oefeningen te doen om weer de rust terug te vinden en om het los te laten.

Het verwachte resultaat:

Duidelijkheid welk nieuws u het meest stress geeft en u weet wat u kunt doen om de stress aan te pakken ofte verminderen.

Tips:

  • Zit u met het nieuws in uw maag praat er zoveel mogelijk over met de mensen om u heen of probeer het zoveel mogelijk van u af te schrijven.
  • Probeer zoveel mogelijk uit de ban van het nieuws te blijven. Zoals bijvoorbeeld het nieuws van Anne dat u alles gaat lezen en blijft volgen en de beelden blijft kijken en dan zelf als detective aan de slag gaat. Dit kost dagen en u kunt er verder vrij weinig aan doen.

Waarschuwingen:

  • Ga niet dagen lopen piekeren over het nieuws dit heeft grote invloed op uw slaap en gezondheid. Kom in beweging en ga bijvoorbeeld hardlopen om de stress eruit te sporten.
  • Van nieuws kijken kunnen andere gezondheidsproblematiek opspelen naast de stress en paniek. Zeker wanneer u overgevoelig bent voor het nieuws. Vraag u regelmatig af of het nodig is om zo vaak het nieuws te volgen, wat mist u als u niet kijkt om 20.00 uur en in plaats hiervan haar GTST kijkt?

 

Heeft u dagelijks of zeer regelmatig stress en wilt u dit graag verbeteren? De stresscoach kan u helpen om met minder stress door het leven te gaan met enkele simpele stappen.

Wij horen graag uw reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.