Spierpijn

1 Wat is het?

Pijnklachten ontstaan meestal niet vanzelf, hiervoor heeft u het actief gesport of bijvoorbeeld iets verdraaid. Pijn is vaak een teken dat het niet goed zit en u uw benen heeft overbelast of verrekt.Als u niet of nauwelijks kan lopen zegt dit genoeg over de pijn en is het raadzaam naar een huisarts te gaan.

Er zijn verschillende soorten pijn klachten zoals spierpijn, spanningsklachten.. Voor iedereen is de pijngrens niet het zelfde. Sommige personen hebben sneller erge pijn dan een ander, dit komt omdat de ene persoon meer gevoelig hiervoor is dan een ander persoon. Pijn is een prikkel op een bepaalde plek wat drukkend, stekend, kloppend kan aanvoelen. Hoe meer pijn hoe meer een van deze signalen of een combinatie ervan. Pijn geeft aan dat er iets niet goed in het lichaam.

Spierpijnen ontstaan vaak naar actief bewegen of sporten, dit is een korte overbelasting van de spieren en trekt meestal weer weg naar een paar dagen of door weer actief te gaan bewegen. Daarnaast kunnen stress en onrust ook deze klachten veroorzaken. Spanningspijnen ontstaan door stress, onrust en druk vaak naar een nare gebeurtenis of door werkdruk. Zoals kinderen die voor de eerste schoolweek naar de middelbare school gaan hebben vaak extra druk omdat het nieuw is, ze weg niet goed weten naar klaslokaal of omdat er allemaal vreemden zijn. Daarnaast zijn ze niet gewent om voor elk vak een ander lokaal te hebben.

2 Herkennen

  1. Wanneer personen veel last hebben van pijn krijgen ze vaak stemmingswisselingen. De pijn neemt de overmacht en de persoon voelt alleen de pijn en reageert hierop. De ene persoon word druk van pijn en de andere rust.
  2. Bij te veel gebeurtenissen in een keer kunnen personen stress oplopen en hierdoor kunnen de spieren in de schouders verkrampt raken. Hierdoor hebben personen met stress gerelateerde klachten vaak spanningspijnen.
  3. Door piekeren en herhalend denken kunnen mensen veel last hebben van spanningspijnen en van hoofdpijnen. De gedachten zorgen voor een druk in het hoofd wat hoofdpijn veroorzaakt. De gedachten gaan dan zo snel door het hoofd, als of het lijkt dat de persoon een torando in hoofd heeft, dit stop zetten is moeilijk, waardoor dit kan zorgen voor extra pijn. Door de drukt gaan spieren zeer doen.

3 Behandeling

Paracetamol of fysio artikel Spanning verminderen

4 Gevolg

  1. Spierpijnen zorgen voor pijn op een vaste plek wat drukt en zeurend aanwezig is. De pijn kan door gaan in bijvoorbeeld kramp of erger in een spit of hernia. Door een voeding patroon wat niet in balans is kunt u last krijgen van spieren en/of gewrichten. Spanningspijnen zorgen voor het verkrampen van spieren en dat deze vast gaan zitten. Hierdoor word de persoon beperkt in zijn bewegingsvrijheid.
  2. Een verrekte spier komt vaak voor in de vorm van directe pijn, tijdens bepaalde bewegingen in één spier, dit voelt u aan een kant op of een plek. Verlate spierpijn begint vaak  72 uur na de oefening, dit voelt u meestal aan twee kanten van de plek.

5 Plan

Stap 1 Begin met het maken van een pijn dagboek. Houd hierin bij welke pijn u ervaart, waar u de pijn ervaart, hoe de pijn is ontstaan en hoelang het al aanhoud. Hierdoor heeft u een goed overzicht van de problematiek, de oorzaak en kunt u met uw papieren hulp zoeken bij uw pijnklachten. Hoe lang heeft u deze pijn al? Wanneer is het begonnen? Hoe heeft u het opgelopen? Komt de spierpijn van het sporten, dan heeft u hier meestal een paar dagen last van en trek het daarna vanzelf weer weg. Probeer d spieren zoveel mogelijk te ontspannen door bijvoorbeeld een yoga oefening voor de benen. Hierdoor neemt de pijn vaak sneller af.

Stap 2 Wat heeft u nodig om minder pijn te ervaren? Welk cijfer zou u de pijn geven? Waarom is het dit getal? waarom zou dit niet 1 getal hoger zijn of 1 lager? Wat maakt het verschil in de pijn? Wat is er voor nodig om dit 1 cijfer lager te laten zijn? Is het gebruik van hulpmiddelen een optie? Bedenk een aantal punten zoals yoga oefeningen waardoor bij u de pijn kan afnemen.Oefen dagelijks minimal 15 minuten voor het slapen gaan zo verminder u pijn klachten en kunt u beter slapen.

Stap 3 Afleiding zoeken. Wanneer u veel pijn heeft gaan uw gedachten naar de pijn. Als deze pijn zo hevig is, blijven gedachten hangen, waardoor de pijn nog heviger voelt als het al was. Door 10 activiteiten te bedenken wat u kunt gaan doen wanneer u pijn heeft kunt u pijn klachten verminderen.

Stap 4 Preventie Begin actieve activiteiten altijd met een goede voorbereiding, warming up, cooling down. Loop niet te hard van stapel, begin langzaam aan en bouw uw conditie en spiermassa langzaam op, in kleine stappen te gelijk. Zorg voor voldoende rust tussen door, blijf niet achter elkaar doorgaan, zorg dat uw lichaam voldoende rust krijgt om te herstellen. Zorg tijden de activiteiten dat u voldoende drink en dat u dit op peil hout.

Stap 5 Signalen herkennen, oplossen Personen met psychische of stress gerelateerde problematiek hebben vaak last van spanning pijn of van hoofdpijnen. Deze klachten komen dagelijks door de vele spanning, stress, angst of paniek.. Door deze klachten gaan de spieren sneller vast zitten en krijgen sneller last van de schouder of onder rug. De pijnklachten komen vaak onverwachts op zetten en hierdoor is het lastig er een controle over te vinden. De klachten zijn dan ook niet te voorkomen, maar wel te verminderen.

Stap 6 Het maken van een doel Het schema is gemaakt voor iedereen die regelmatig last heeft van pijnen en hier mee duidelijkheid over wilt krijgen. De pijnen komen ergens vandaan, de pijnklachten geven aan dat er iets is overbelast en dat u een stap terug moet doen. Vaak komt de pijn door een trigger die ervoor heeft afgespeeld. De trigger zorgt voor het andere gevoel of gedacht of gedachten. Hoeveel pijn heeft u deze week gehad? Waar had u pijn? Wat heeft u gedaan om de pijn de verminderen?

Stap 7 Plan maken Het schema kunt u wekelijks uitprinten en in een schrift of map bij elkaar bewaren, zodat u een overzicht heeft van een lange tijd en u de problematiek kan vergelijken met andere weken. Zo weet u of het beter gaat en wat de vorderingen zijn of waar nog extra aandacht aan moet worden besteed. Om een duidelijk overzicht te krijgen van de pijnproblematiek is het aan te raden dit dagelijks in te vullen.

Stap 1 Aantal = Hoeveel en hoelang heeft u last gehad van de pijn? Wat voor pijn was het? Was het een stekende pijn of zeurende pijn? Hoe voelde u zich, voor, tijdens en na de klachten?

Stap 2 Waar = Was een trigger de oorzaak? Waar heeft u last van? Hoe erg is de pijn van 1-5? Waarom is het dit getal en niet een hoger of lager? Wat maakt het verschil?

Stap 3 Oplossing = Heeft u medicatie genomen, hoeveel en welke? Heeft u afleiding gezocht en het afleidingsschema bij gehouden?

Stap 8 zorg voor gezonde voeding Zorg voor een goede voedingsbalans, zorg voor voldoende gezonde maaltijden op een dag, die voldoen aan de schijf van 5 van het voedingscentrum.Vruchten met een donkere, dunne schil bevatten veel voedingsstoffen en hebben een goede werking op het verwijderen van afvalproducten uit uw lichaam. Eet voldoende eiwitten, deze herstellen u spieren sneller. Door eiwitten te eten kunt u spierpijn klachten verminderen en voorkomen. Houd een voeding dagboek bij waarin uw op schrijft wat u eet, hoeveel u eet, hoe u zich voelt en hoeveel u heeft bewogen.

Stap 9 beweging Blijf zoveel mogelijk bewegen, hoe meer u gaat zitten hoe stijver de spieren worden. Als u gaat zitten leg u benen om hoog zodat het bloed beter kan stromen door het lichaam. Verwarm enkele dagen de spieren met bijvoorbeeld een kersenpittenzak dit verlicht vaak de pijnklachten. Doe een aantal rek en strek oefeningen voor u benen en houd dit even vast. Door het blijven rekken en strekken verlicht u op den duur de pijn. Pijn in de benen kan ook te maken hebben met lage rugklachten. Zoals bijvoorbeeld bij een spit, de pijn trek dan naar de benen en de schouders. Het advies is dan vaak zoveel mogelijk te blijven bewegen en rug oefeningen te doen.

👤

E-GGZ & E-CGG Soebar
Met de informatie die we delen willen we taboe op psychische problematiek verminderen en als het zou kunnen stoppen. Iedereen kent iemand met psychische problematiek, het zo een heel normaal onderwerp moeten zijn om te bespreken. De artikelen gaan over diagnose, medicatie en behandelaars. De diagnose waar word geschreven zijn o.a. autisme, borderline, ptss, depressie, hsp.

🎖

De knop is er voor de lezers van de site en geven een beeld van welke informatie gezocht en goed bevonden word op de website. De knop is om de schrijver te bedanken voor het plaatsen van het artikel, omdat u het een goed artikel vond of het graag wilt delen met de mede lezers van de website. Het is de waardering voor een artikel, bijvoorbeeld voor het plaatsen van het artikel of om het artikel te schrijven voor de website. Voor de schrijver is het fijn om te weten dat het artikel goed is en nieuwe informatie bevat. Door een bedankje op het artikel weet de schrijver dat het artikel iemand heeft geholpen of dat de informatie goed en duidelijk is.

Met de informatie die we delen willen we taboe op psychische problematiek verminderen en als het zou kunnen stoppen. Iedereen kent iemand met psychische problematiek, het zo een heel normaal onderwerp moeten zijn om te bespreken. De artikelen gaan over diagnose, medicatie en behandelaars. De diagnose waar word geschreven zijn o.a. autisme, borderline, ptss, depressie, hsp.

@ggz

👥

Het doel van de website is de taboe van schulden problematiek en van psychische problematiek verkleinen en samen te zoeken naar een oplossing voor de problematiek. Personen, naasten en behandelaar zoveel mogelijk te informeren over de psychische problematiek en het bevorderen van de signalen te verminderen. Het voorkomen en oplossingsgericht werken aan schulden en budgetvoorlichting. Het stimuleren en bevorderen van de financiële zelfstandigheid, van een goede financiële gezondheid, van gezond omgaan met geld, van zelf het overzicht te hebben en de grip te houden over uw financiële zaken en uw administratie.



Artikelen: A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z #

Thema's: A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z #

Soebar.nl is een kenniscentrum en schrijft artikelen met adviezen en tips als informatief en educatief. De artikelen geven voorbeelden van diagnose, het herkennen en hoe u ermee om kunt gaan. De artikelen zijn geen vervanging voor een huisarts of hulpverlener.

©

Er rust copyright op de teksten, foto’s en andere afbeeldingen van de Soebar.nl ™ op deze website. De © Copyright is geldig voor de gehele website van soebar.nl™, vanaf 2009 tot 2018. Alle rechten zijn voorbehouden aan deze website. De website is beschermd tegen kopiëren. Voor de teksten geld dat er geen teksten mogen worden gebruikt en worden geplaatst op andere websites, ook niet met bron vermelding.

Alle artikelen, blogs, links, afbeeldingen zijn auteursrechtelijk beschermd. Het auteursrecht is het uitsluitend recht van den maker van een werk van letterkunde, wetenschap of kunst, of van diens rechtverkrijgenden, om dit openbaar te maken en te verveelvoudigen, behoudens de beperkingen, bij de wet gesteld.

Soebar.nl ™ geeft geen toestemming voor het gebruik van haar logo door derden, zonder uitdrukkelijke toestemming. Foto’s en andere afbeeldingen op deze website mag u niet gebruiken.