Stap 1 Signalen, Stap 2 Doel, Stap 3 Plan,

Spelen

Spelen is goed voor de ontwikkeling van uw kind voor zo wel op motorisch gebied als op sociaal gebied en voor de reken en taalontwikkeling. Door spelletjes te spelen stimuleert u het denkvermogen, het logisch denken en oplossend gericht denken. Spelen is essentieel voor een gezonde verstandelijke en lichamelijke ontwikkeling.

Gedachten Soms helpt het om een creatieve oplossing te bedenken Door een draai aan het verhaal/spel te geven waardoor het uitgesloten kind er opeens ook bij hoort. Of waardoor speelgoed een andere functie krijgt en samen spelen veel gemakkelijker wordt. Laat ze het samen uitzoeken! Kinderen vinden best vaak spelenderwijs zelf een oplossing. Soms duurt het even, maar u in- en stilhouden kan dus best ook tot een oplossing leiden! En, er hoeft ook niet altijd een oplossing te volgen. Soms lukt het niet. En dat is ook oké. Ook dat hoort bij het leven. Dan stopt het samen spelen. Volgende keer beter!

Gevoel Voor het ene kind is het makkelijker om samen te spelen en speelgoed te delen dan bij een ander kind. Dat kan te maken hebben met dat het nieuw speelgoed is, uw kind onzeker is of dat het behoefte aan controle. In deze leeftijd is het vaak “mijn” en dat word niet gedeeld. We verwachten van het jonge kind een sociale houding, terwijl dit nog niet geleerd is en uw kind net op deze wereld is. Ouders verwachten vaak al dat hun kind sociaal vaardig is, wanneer dit niet zo is worden er met regelmaat vele vragen over gesteld.

Gaan niet mee in het angst gedrag van uw dochter. Hierdoor bevestigd u haar alleen maar in haar angst. Omdat uw dochter graag in gezelschap is en angstig word wanneer zij alleen gelaten word kan het zijn dat uw dochter last heeft van verlatingsangst of dat het een fase is zoals in de peuterpubertijd.

Gedrag Voor veel ouders is dit een lastig thema, u wilt immers graag dat uw kind wel deelt en samenspeelt, maar in de peuterleeftijd is dit heel normaal gedrag. In deze leeftijd spelen ze vaak nog niet samen maar apart of naast elkaar. Dit naast elkaar spelen met hetzelfde materiaal, noemen we parallel spel. Peuters en kleuters houden zich ook bezig met een andere spelvorm: toekijkend spel. Hierbij kijken ze alleen naar het spel van anderen zonder zelf mee te doen.

Probeer zoveel mogelijk uw kind te stimuleren.  Heeft uw kind een keer leuk samen gespeeld of iets gedeeld beloon dan uw kind met een compliment. Om het samen spelen te stimuleren kunt u bordspel doen waar uw kind leer dingen te delen, te wachten of de beurt en samen te spelen. Plan een aantal keren per week in om dit ook te gaan doen. Dus, geen werk, geen telefoon, geen boodschappen, geen was of andere huishoudelijke taken. Het enige wat u moet, is spelen met uw kind(eren), naar ze kijken en genieten!

Gebeurtenis Het samenspelen en delen moet u kind nog leren. Dwing daarom uw kind niet, om het te delen al het niet wilt. Door hierop in te gaan leert u kind niet dat het ook nee kan/mag zeggen. Het gevoel van uw kind is dan minder belangrijk dan het delen. Door het dwingen het speelgoed te delen kan uw kind dan ook boos worden en een driftbui krijgen. Hierdoor kan uw kind het gevoel krijgen dat het niet leuk is om te delen en juist daardoor niet gaat delen. Reageer als volgend op uw kind als het een keer niet goed gaat, ik zie dat je het lastig vond, ik zag dat je het niet leuk vond, ik zie dat je boos bent etc…

Gevolg Wanneer twee kinderen strijden om een stuk speelgoed.  Vraag de kinderen dan om te communiceren, geef hierin het goede voorbeeld en laat de strijd een leermoment zijn voor beide kinderen.Geef aanwijzingen waar nodig om het juist op te lossen, zodat de kinderen dit minder vaak zullen doen in de toekomst. Laat de kinderen eerst aan elkaar vragen, mag ik die auto van jou? Vaak geeft het kind het dan wel af, zonder mopperen, omdat het word gevraagd, dit is anders wanneer het uit de handen word getrokken. Maar natuurlijk wordt er ook wel eens geantwoord ; “Nee”. Dan laat u het kind de vraag stellen “Als je klaar bent met de auto, mag ik hem dan?” Dan is het antwoord vaker ja. Beide kinderen zijn dan tevreden met deze oplossing, waar de auto ook eindigt. Het kind voelt zich gezien en begrepen door de ander.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *