Spanning verminderen

1 Wat is het?

Het is belangrijk om elke dag de volledige ontspanning te zoeken en de oefeningen te oefenen om spanning de dag te verminderen zodat u minder klachten heeft ‘s avonds. Dit kan met een yoga oefening of door flink te bewegen om de spanning kwijt te raken. Pijn klachten in de schouders of nek kunt u verminderen door het doen van een oefening voor uw voeten, schouder of nek. Een gehele yoga oefening kan zorgen voor een totale ontspanning van de spieren.

2 Herkennen

  • Door het veranderen van de gedachten kunt u spanning af nemen gedachten pijn – verergering van gedachten – lichamelijke klachten – ergere pijn. Welke gedachten hebben gezorgd dat u nu pijn heeft? Hoe erg is de pijn? Waar zit de pijn? Hoe lang houd de pijn al aan?
  • Waar heeft u last van? Waar zit de spanning? Wat maakt de spanning bij u lost? Hoe voelt u de spanning? wat kan u helpen de spanning te verminderen?

3 Behandeling

Wanneer ze nog licht aanwezig zijn begin met een ademhalingsoefening of yoga oefening. Door het onder controle te krijgen van de ademhaling kunt u pijn verminderen, op het moment van pijn gaat de ademhaling vaak te snel en zijn gedachten bij de pijn of worden deze naar de pijn toe getrokken, door de ademhaling weer in balans te krijgen denk u minder aan de pijn en voelt u minder de pijn.

4 Gevolg

Door spanning en te lang in spanning of stress kunt u veel last hebben van spieren en of gewichten.

5 Plan

  1. Houd de plek van de spierpijn warm, door warmte ontspannen uw spieren zich en heeft u hier minder last van. Dit kunt u doen door bijvoorbeeld een kersen pitten zak op de plek te leggen of door het nemen van een warm bad of douche.
  2. Is een spier verrekt dan is het belangrijk deze direct te koelen en dit minimaal 10 minuten te doen, dit voorkomt een zwelling of het dikker worden van de plek. Zorg dat u de plek voldoende rust geeft door iets hoger te leggen of tijdelijk een mitella te dragen. Wanneer de pijn niet verminderd is er waarschijnlijk meer aan de hand en is het raadzaam lang een arts te gaan.
  3. Schrijf de gedachten van de pijn op en maak de pijn overzichtelijk door het maken van een woordspin. Na het schrijven veranderen de gedachten, zijn deze nu beter gestemd?
  4. Blijf bewegen, hoe meer u stil zit hoe meer uw spieren verkrampen en uw meer last krijgt van de spieren. Door te blijven bewegen of oefeningen te doen helpt u de bloedsomloop op peil te houden, wat minder pijn klachten geeft.
  5. Heeft u spierpijn in uw arm of benen, leg deze dag een dag wat hoger als u even gaat zitten. Door het iets hoger te leggen gaat uw bloedsomloop beter. Na 1 of 2 dagen zal de pijn afnemen. Bij lichte en matige pijn klachten kunt u yoga oefeningen doen, door het rekken en strekken van de spieren, verminderd u de drukt op de spieren die de klachten veroorzaken.
  6. Geef u zelf een massage op de pijn plekken, door het te masseren verbeterd u de bloedsomloop en zorgt u voor een verbetering van de afvalstoffen in het lichaam. Door een massage en door yoga neemt spierpijn en spanningspijn snel af.
  7. Neem een paracetamol tegen de pijn, let wel op de juiste dosis en doe dit niet te vaak om dat u immuun kunt worden hiervoor en dan werkt het niet meer. Heeft het bovenstaande niet gewerkt dan heeft u hevige pijn en is het raadzaam langs een arts te gaan.

E-GGZ

E-GGZ

Welkom op het profiel van GGZ. GGZ staat voor geestelijke gezondheidszorg. Met de informatie die we delen willen we taboe op psychische problematiek verminderen en al het zou kunnen stoppen. Iedereen kent iemand met psychische problematiek, het zo een heel normaal onderwerp moeten zijn om te bespreken. De artikelen gaan over diagnose, medicatie en behandelaars. De diagnose waar ik over schrijf zijn o.a. autisme, borderline, ptss, depressie, hsp.