Solliciteren via sociaal media

Hoe vindt u de droombaan die bij u past, via twitter, linkedin en/of facebook?

Een netwerk opbouwen is belangrijk als u gaat solliciteren via sociaal media. Netwerken is niet meer dan contact leggen dit kunt u doen door het bedrijf te gaan volgen en af en toe berichten te delen, vragen te stellen aan het bedrijf of lid te worden van een groep. Laat het bedrijf merken dat u interesse heeft in een nieuwe baan. Het is dus hetzelfde als het eerste contact wat u zou hebben bij een sollicitatiegesprek. Wanneer u aangeeft dat u werk zoekt vermeld dan altijd wat u precies zoekt, welke functie wilt u gaan doen en voor hoeveel uur en in welke omgeving. In 140 van Twitter is het lastig te omschrijven maar u kunt dan verwijzen naar uw Linkedin of Facebook profiel met een langere uitleg wat u precies zoekt.

Zorg ervoor dat het voor de werkgever altijd duidelijk is of er een match zou kunnen zijn of niet. Maak zoveel mogelijk gebruik van # (hashtags) , zo komt uw bericht in een specifiek stuk waar een werkgever opzoekt en uw de kans vergroot dat vraag en aanbod kunnen worden gekoppeld. Met regelmaat kunt u aangeven dat u opzoekt bent naar een baan, maar doe dit niet te vaak. Deel zelf ook andere dingen die bij uzelf passen. Hiermee kunt u meer volgers krijgen en daarmee uw netwerk uitbreiden. Met het delen van deze informatie kunt u laten zien waar uw interesse liggen, op wel vakgebied, wat u kunt en wat u graag zou willen. Ga geen berichten delen om interessanter over te komen, blijf gewoon u zelf.

Volg interessante mensen en organisaties op uw sociaal media profiel, netwerken werkt erg goed bij het vinden van een nieuwe baan. Er zijn ook vele profielen die voor de laatste vacatures verzamelen in een bepaalde functie. Het is daarbij niet perse nodig om zelf berichten te plaatsen, maar let wel op wat u plaatst. Wees kritisch bij het gebruik van social media, recruiters en potentiële werkgevers vinden u daar ook.

Bedenk u van te voren wat u wilt delen met uw nieuwe werkgever. Als u de nieuwe werkgever verwijst naar u profiel zorg dan dat de berichten die er staan ook representatief zijn, dit is de eerste indruk.

  1. Verwijder voor u gaat solliciteren de berichten en eventuele volgers, die niet bij uw functie passen, uw nieuwe werkgever zal heel uw tijdlijn doorkijken. Voor een werkgever is het makkelijk en een kleine moeite uw naam door Google te halen. Bedenk u bij alles wat u deelt dat dit ook in google komt en past dit bij u en uw nieuwe droombaan?
  2. In uw biografie moet het duidelijk worden wie u bent, wat u kunt en wat u wilt. Dit kunt u op Twitter doen door gebruik te maken van # zoals bijvoorbeeld een # met de functie die u zoekt. Het werken met # is aan te raken aangezien de biografie op Twitter niet groter is dan 140 tekens.
  3. Bij Facebook kunt u een duidelijke maar korte omschrijving geven van uw zelf en eventuele opleidingen, wees hierin origineel en zorg dat de tekst pakkend is.
  4. Op Linkedin kunt een gehele cv maken met uw opleidingen en werkervaringen. Maak een Linkedin profiel aan waar u uitgebreid, maar kort, u cv beschrijft, dit vergroot de kans dat uw cv word gelezen en u kunt zelf opzoek gaan naar werkgevers en solliciteren.
  5. Vraag een bekende of een uitzenbureau om u LinkedIn profiel te controleren en na te lezen. Maak zo veel mogelijk bekend dat u opzoek bent naar een nieuwe baan, vermeld in elk bericht dat u post uw link naar uw linkedin profiel.

Opbouwen van uw persoonlijke merk Wie bent? Wat kunt u betekenen voor andere? Welke interesses heeft u? Hoe wilt u overkomen? Hoe wilt u uw zelf als eigen merk promoten?

  1. Door relevante artikelen te plaatsen op sociaal, kunt u een eigen persoonlijk merk opbouwen. Hierbij gaat het niet om de linken naar nieuws sites, maar artikelen met een extra toegevoegde waarde als onderzoeken.
  2. Om een eigen merk op te bouwen is het niet genoeg om 1 of 2 artikelen per dag te plaatsen, van een website van iemand anders. Denk na over het starten van een eigen website met uw eigen unieke content.
  3. Maak foto’s van bijeenkomsten waar u bent geweest of die u heeft georganiseerd en deel deze met uw volgers.
  4. Laat u mening achter bij berichten op sociaal media en bouw zo uw netwerk uit, zo krijgt u sneller relevante volgers.

Ontwikkelen van uw expertise Als u een belangrijke speler wilt zijn in uw vakgebied, is het belangrijk goed op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen en nieuwe trends.

  1. Ga regelmatig in gesprek met mensen in uw vakgebied die meer ervaring of specialistische expertise hebben.
  2. Bezoek met regelmaat beurzen en congressen voor het laatste nieuws en volg de bijbehorende profielen.
  3. Zorg ervoor dat u regelmatig een workshop of cursus volgt, zo blijven uw diploma’s hun waarde behouden.
  4. Op sociaal media wordt u overspoeld met gesprekken en adviezen die u verder kunnen helpen uw vaardigheden te vergroten. Het zelf aanleren van nieuwe vaardigheden is een waardevol, wanneer u uw carrière een bootst wilt geven. Heeft u tips of advies nodig bij het vinden van een baan, ook kan hierbij kan sociaal media u helpen, zoals bijvoorbeeld de #solliciatietips, volg de profielen en stel ze uw vragen.

Netwerken het opbouwen van een carrière op sociaal media kost tijd en energie en heeft u niet binnen enkele dagen. Voor het op een goede manier opbouwen van uw carrière zijn een aantal zaken belangrijk.

  1. Het nieuwe solliciteren laat zien dat het belangrijk is om te blijven netwerken, u naam bekend maken bij zoveel mogelijk werkgevers. Hoe meer u bekend bent, op een positieve manier, hoe meer verzoeken u zult krijgen voor een gesprek. Door te netwerken ontmoet u mensen, doordat u mensen ontmoet vergroot u de kans om via – via een baan te vinden.
  2. Op sociaal media kunt u bedrijven volgen en mee doen in de discussies. Hier word regelmatig belangrijke informatie geplaatst in een bepaald vakgebied. Door uw zoekopdrachten op te staan, mist u nooit meer de belangrijke informatie. Zo blijft u altijd op de hoogte van het laatste nieuws. Door deel te nemen aan discussie en berichten te delen, zullen belangrijke spelers uit uw vakgebied, uw profiel sneller vinden, waardoor u een grotere speler word. Beperk het aantal mensen dat u volgt tot maximaal 300.
  3. Maak een selectie van de echt belangrijke volgers. Wat voor berichten sturen degene die u volgt? Zijn het vaak berichten die geretweet worden, volg dan het profiel van degene van het originele bericht. Dit zijn vaak verzamel profielen en niet een profiel om een netwerk mee op te bouwen.

Opzoek naar een baan Sociaal media is uitermate geschikt voor het solliciteren en het zoeken naar bedrijven en vacature. Zoek op het bijvoorbeeld vacatures met uw functie erbij. Veel bedrijven, werving en selectie bureau’s zijn online terug te vinden, kies er een aantal uit en ga deze volgen. Een snelle zoekopdracht voor het gene wat u zoekt, kunt u doen door gebruik te maken van hashtags en uw zoekopdracht te verfijnen.

Geef het een kans! Dus, zo als u ziet kan sociaal media u op vele manieren helpen met het opbouwen van een carrière. Een carrière bouwt u niet ‘s nachts op, dus besluit u om uw carrière een bootst te geven, deel dan uw berichten, zoveel mogelijk onder werktijden. Wanneer u mee doet aan gesprekken en de juiste mensen volgt, weet u niet waar sociaal media uw carrière heen zal brengen, geef het een kans!

Wat kan de toegevoegde waarde van LinkedIn zijn voor mij? Heeft u al de kracht van Linkedin ontdekt? Voor het creëren van een netwerk van professionele contacten, en het benadrukken van uw expertise, ervaring en vaardigheden en het in contact komen en blijven met zakelijke contacten. Linkedin is het grootste zakelijke netwerk wereldwijd, het is een vraag en aanbod website voor de zakelijke markt. Op de website zijn meer dan 35 miljoen leden, waarvan meer dan 1 miljoen Nederlanders.

Linkedin is de standaard voor zakelijk netwerken geworden in Nederland. Een grote kracht van LinkedIn is dat het de relaties tussen mensen zichtbaar maakt. Bedrijven kunnen uw cv makkelijk lezen, en u kunt bedrijven makkelijk vinden. Hierdoor word het makkelijker om een sollicitatieprocedure te starten, de werkgever kent u al en uw de werkgever, dit maakt het eerste contact makkelijker en uw slagingskansen groter. Een profiel op Linkedin word vaak veel serieuzer genomen dan een profiel op een andere sociaal media.

Geplaatst in S