Solliciteren via sociaal media

Hoe vindt u de droombaan die bij u past, via twitter, linkedin en/of facebook?

Een netwerk opbouwen is belangrijk als u gaat solliciteren via sociaal media. Netwerken is niet meer dan contact leggen dit kunt u doen door het bedrijf te gaan volgen en af en toe berichten te delen, vragen te stellen aan het bedrijf of lid te worden van een groep. Laat het bedrijf merken dat u interesse heeft in een nieuwe baan. Het is dus hetzelfde als het eerste contact wat u zou hebben bij een sollicitatiegesprek. Wanneer u aangeeft dat u werk zoekt vermeld dan altijd wat u precies zoekt, welke functie wilt u gaan doen en voor hoeveel uur en in welke omgeving. In 140 van Twitter is het lastig te omschrijven maar u kunt dan verwijzen naar uw Linkedin of Facebook profiel met een langere uitleg wat u precies zoekt.

Zorg ervoor dat het voor de werkgever altijd duidelijk is of er een match zou kunnen zijn of niet. Maak zoveel mogelijk gebruik van # (hashtags) , zo komt uw bericht in een specifiek stuk waar een werkgever opzoekt en uw de kans vergroot dat vraag en aanbod kunnen worden gekoppeld. Met regelmaat kunt u aangeven dat u opzoekt bent naar een baan, maar doe dit niet te vaak. Deel zelf ook andere dingen die bij uzelf passen. Hiermee kunt u meer volgers krijgen en daarmee uw netwerk uitbreiden. Met het delen van deze informatie kunt u laten zien waar uw interesse liggen, op wel vakgebied, wat u kunt en wat u graag zou willen. Ga geen berichten delen om interessanter over te komen, blijf gewoon u zelf.

Volg interessante mensen en organisaties op uw sociaal media profiel, netwerken werkt erg goed bij het vinden van een nieuwe baan. Er zijn ook vele profielen die voor de laatste vacatures verzamelen in een bepaalde functie. Het is daarbij niet perse nodig om zelf berichten te plaatsen, maar let wel op wat u plaatst. Wees kritisch bij het gebruik van social media, recruiters en potentiële werkgevers vinden u daar ook.

Het profiel is het visitekaartje van u. Hoe wilt u overkomen bij uw nieuwe werkgever? Het online solliciteren is toch net iets meer werk dan het simpel aan maken van een profiel. Let als bij het maken van een cv, sollicitatiebrief en een motivatie brief is het ook dat u hier niet zomaar mee klaar bent. Het duidelijk opschrijven en het zorgen dat uw profiel er goed uitziet kost nu eenmaal tijd. neem deze tijd er ook voor, dit als uiteindelijk lonen. Een online profiel is hetzelfde als een cv op papier als deze slordig is en niet juist ingedeeld word het bij voorbaat niet gelezen, dan heeft u dus al het werk voor niks gedaan. Voor een goed resultaat is het belangrijk dat uw profiel en een website/blog op uw eigen naam staat, zonder cijfers erachter en volledige naam. Dit komt voor een werkgever betrouwbaar over. Zorg er voor dat u ook goed gevonden word in een cv databank, door zoekwoorden van uw functie te gebruiken, dit vergroot de kans wanneer een werkgever gaat zoeken, uw naam kent hij niet, maar hij zoekt op functie.

Zorg ervoor dat uw profiel altijd up-to-date is, met de meest recente ervaringen, cursussen of workshops. Dit laat zien dat u gemotiveerd bent en dat u graag op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen op uw vakgebied. Besteed elke week even u rijd aan het bijwerken van uw profiel. Voor elk profiel dat u heeft geld dat u altijd moet zorgen een recente, originele, nette foto en een nette tijdlijn. Hoe langer een profiel foto online staat hoe meer uw foto zal worden herkend. Solliciteren met een profielfoto met een gewoon plaatje zal niet goed overkomen en geen indruk maken.

Bedenk u van te voren wat u wilt delen met uw nieuwe werkgever. Als u de nieuwe werkgever verwijst naar u profiel zorg dan dat de berichten die er staan ook representatief zijn, dit is de eerste indruk. Verwijder voor u gaat solliciteren de berichten en eventuele volgers, die niet bij uw functie passen, uw nieuwe werkgever zal heel uw tijdlijn doorkijken. Voor een werkgever is het makkelijk en een kleine moeite uw naam door Google te halen. Bedenk u bij alles wat u deelt dat dit ook in google komt en past dit bij u en uw nieuwe droombaan? In uw biografie moet het duidelijk worden wie u bent, wat u kunt en wat u wilt. Dit kunt u op Twitter doen door gebruik te maken van # zoals bijvoorbeeld een # met de functie die u zoekt. Het werken met # is aan te raken aangezien de biografie op Twitter niet groter is dan 140 tekens. Bij Facebook kunt u een duidelijke maar korte omschrijving geven van uw zelf en eventuele opleidingen, wees hierin origineel en zorg dat de tekst pakkend is. Op Linkedin kunt een gehele cv maken met uw opleidingen en werkervaringen. Maak een Linkedin profiel aan waar u uitgebreid, maar kort, u cv beschrijft, dit vergroot de kans dat uw cv word gelezen en u kunt zelf opzoek gaan naar werkgevers en solliciteren. Vraag een bekende of een uitzenbureau om u LinkedIn profiel te controleren en na te lezen. Maak zo veel mogelijk bekend dat u opzoek bent naar een nieuwe baan, vermeld in elk bericht dat u post uw link naar uw linkedin profiel.

Opbouwen van uw persoonlijke merk Wie bent? Wat kunt u betekenen voor andere? Welke interesses heeft u? Hoe wilt u overkomen? Hoe wilt u uw zelf als eigen merk promoten? Door relevante artikelen te plaatsen op sociaal, kunt u een eigen persoonlijk merk opbouwen. Hierbij gaat het niet om de linken naar nieuws sites, maar artikelen met een extra toegevoegde waarde als onderzoeken. Om een eigen merk op te bouwen is het niet genoeg om 1 of 2 artikelen per dag te plaatsen, van een website van iemand anders. Denk na over het starten van een eigen website met uw eigen unieke content. Maak foto’s van bijeenkomsten waar u bent geweest of die u heeft georganiseerd en deel deze met uw volgers. Laat u mening achter bij berichten op sociaal media en bouw zo uw netwerk uit, zo krijgt u sneller relevante volgers.

Ontwikkelen van uw expertise Als u een belangrijke speler wilt zijn in uw vakgebied, is het belangrijk goed op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen en nieuwe trends. Ga regelmatig in gesprek met mensen in uw vakgebied die meer ervaring of specialistische expertise hebben. Bezoek met regelmaat beurzen en congressen voor het laatste nieuws en volg de bijbehorende profielen. Zorg ervoor dat u regelmatig een workshop of cursus volgt, zo blijven uw diploma’s hun waarde behouden. Op sociaal media wordt u overspoeld met gesprekken en adviezen die u verder kunnen helpen uw vaardigheden te vergroten. Het zelf aanleren van nieuwe vaardigheden is een waardevol, wanneer u uw carrière een bootst wilt geven. Heeft u tips of advies nodig bij het vinden van een baan, ook kan hierbij kan sociaal media u helpen, zoals bijvoorbeeld de #solliciatietips, volg de profielen en stel ze uw vragen.

Netwerken het opbouwen van een carrière op sociaal media kost tijd en energie en heeft u niet binnen enkele dagen. Voor het op een goede manier opbouwen van uw carrière zijn een aantal zaken belangrijk. Het nieuwe solliciteren laat zien dat het belangrijk is om te blijven netwerken, u naam bekend maken bij zoveel mogelijk werkgevers. Hoe meer u bekend bent, op een positieve manier, hoe meer verzoeken u zult krijgen voor een gesprek. Door te netwerken ontmoet u mensen, doordat u mensen ontmoet vergroot u de kans om via – via een baan te vinden. Op sociaal media kunt u bedrijven volgen en mee doen in de discussies. Hier word regelmatig belangrijke informatie geplaatst in een bepaald vakgebied. Door uw zoekopdrachten op te staan, mist u nooit meer de belangrijke informatie. Zo blijft u altijd op de hoogte van het laatste nieuws. Door deel te nemen aan discussie en berichten te delen, zullen belangrijke spelers uit uw vakgebied, uw profiel sneller vinden, waardoor u een grotere speler word. Beperk het aantal mensen dat u volgt tot maximaal 300. Maak een selectie van de echt belangrijke volgers. Wat voor berichten sturen degene die u volgt? Zijn het vaak berichten die geretweet worden, volg dan het profiel van degene van het originele bericht. Dit zijn vaak verzamel profielen en niet een profiel om een netwerk mee op te bouwen.

Opzoek naar een baan Sociaal media is uitermate geschikt voor het solliciteren en het zoeken naar bedrijven en vacature. Zoek op het bijvoorbeeld vacatures met uw functie erbij. Veel bedrijven, werving en selectie bureau’s zijn online terug te vinden, kies er een aantal uit en ga deze volgen. Een snelle zoekopdracht voor het gene wat u zoekt, kunt u doen door gebruik te maken van hashtags en uw zoekopdracht te verfijnen.

Geef het een kans! Dus, zo als u ziet kan sociaal media u op vele manieren helpen met het opbouwen van een carrière. Een carrière bouwt u niet ‘s nachts op, dus besluit u om uw carrière een bootst te geven, deel dan uw berichten, zoveel mogelijk onder werktijden. Wanneer u mee doet aan gesprekken en de juiste mensen volgt, weet u niet waar sociaal media uw carrière heen zal brengen, geef het een kans!

Wat kan de toegevoegde waarde van LinkedIn zijn voor mij? Heeft u al de kracht van Linkedin ontdekt? Voor het creëren van een netwerk van professionele contacten, en het benadrukken van uw expertise, ervaring en vaardigheden en het in contact komen en blijven met zakelijke contacten. Linkedin is het grootste zakelijke netwerk wereldwijd, het is een vraag en aanbod website voor de zakelijke markt. Op de website zijn meer dan 35 miljoen leden, waarvan meer dan 1 miljoen Nederlanders. Linkedin is de standaard voor zakelijk netwerken geworden in Nederland. Een grote kracht van LinkedIn is dat het de relaties tussen mensen zichtbaar maakt. Bedrijven kunnen uw cv makkelijk lezen, en u kunt bedrijven makkelijk vinden. Hierdoor word het makkelijker om een sollicitatieprocedure te starten, de werkgever kent u al en uw de werkgever, dit maakt het eerste contact makkelijker en uw slagingskansen groter. Een profiel op Linkedin word vaak veel serieuzer genomen dan een profiel op een andere sociaal media. Op Linkedin worden meer serieuzere zaken geplaatst en hierdoor is het overzicht in uw tijdlijn een stuk korter, maar meer op uw vakgebied gericht en relevante informatie. Alleen op linkedin zijn er zoveel bedrijven actief, het zou vreemd zijn als u daar tijdens uw sollicitatie geen gebruik van zou maken. Wanneer u gaat solliciteren is dit dus de uitgelezen plek om uw cv te plaatsen en is het onmisbaar in uw sollicitatieprocedure.

Hoe maak ik een optimaal LinkedIn profiel? Zoals bij uw cv op papier is bij Linkedin ook de volgorde belangrijk plaats opleidingen, werkervaring in de volgorde van heden naar verleden. Een goed profiel is kort, duidelijk opgeschreven. Het schrijven van lange teksten is overbodig en een werkgever neemt toch de tijd niet dit door te lezen. Zorg ervoor dat in uw profiel minimaal een aantal zoekwoorden zijn opgenomen. Deze zoekwoorden zijn de kerwoorden van uw profiel, hiermee vergroot u de kans om gevonden te worden, tussen de miljoen profielen die Linkedin heeft. Let hierbij op dat de spelling goed is.

Het profiel Bedenk u goed wat u met uw profiel wilt bereiken en hoe uw profiel bij een ander overkomt. Vraag een 3de er naar te kijken en eventueel aan te passen. Het profiel is het visitekaartje van uzelf. Zorg er dat uw profiel informatief is en dat er een goede profielfoto en goede, duidelijke cv op uw profiel staat. Waar een profielfoto aan moet voldoen kunt u lezen in het artikel profielfoto (volg de link). Het profiel begint u met een korte inleiding, benoem hierin uw beroep met een korte zin van maximaal 140 woorden wat uw beroep ik houd. Houd het zo kort en krachtig mogelijk. Sla foto’s die niks met uw sollicitatie te maken hebben niet op, op Linkedin, hiervoor zijn genoeg andere sociaal media. Gebruik Linkedin alleen voor uw sollicitaties

Achtergond informatie De achtergrond informatie is het eerste wat daarna word gelezen, zorg ervoor dat u in een aantal punten iets meer verteld over u zelf. Een werkgever neemt, net als bij een sollicitatiebrief niet lang de tijd uw profiel te bekijken, dit is vaak maar 6 seconde. (Curriculum vitae).

Opleidingen Zet bij uw opleidingen altijd een link naar de opleidingsinstantie. Op de website van de opleiding staat vaak het aantal jaren dat de opleiding actief is dit zegt veel over de opleiding en het niveau van de opleiding.

Vaardigheden Maak een selectie van uw vaardigheden. Zet de belangrijkste in de top vaardigheden en de andere in de gewone vaardigheden. Zorg ervoor dat de top vaardigheden aansluiten bij de vacatures en de functie die u zoekt. Benoem de antwoorden op Wat waren uw verantwoordelijkheden bij het bedrijf en omschrijf deze.

Ervaringen Neem in ervaringen een stukje op als Goede doelen die ik belangrijk vindt. Hier wordt gelijk duidelijk wat voor persoon u bent.

Publicaties Heeft u een artikel geschreven of een eigen blog vermeld hier de relevante publicatie. Overweeg om over uw vakgebiedte gaan bloggen of te vloggen. Dit laat zien dat u up-to-date bent op uw vakgebied. De blogposten of video’s kunt u ook plaatsen op uw profiel.

Aanbevelingen Zorg voor een aantal aanbevelingen, deze kunnen zijn van oude werkgevers of van een vereniging

Contact gegevens Vergeet niet duidelijk uw contact gegevens te vermelden op uw profiel. Zet minimaal uw emailadres en een 06 nummer neer, wilt u uw 06 niet online, overweeg voor een sollicitatie telefoon, een mobiel met pre paid kaart.

Hoe schrijf ik een goede uitnodiging om te linken? Een goed uitnodiging is een korte uitleg over u zelf en over waarom u bij het bedrijf wilt werken, schrijf dit bij uw cv en voeg deze bij uw sollicitatie. Het schrijven van een uitnodiging is hetzelfde als het schrijven van een motivatiebrief of sollicitatiebrief. Zet in u connectieverzoek, op welke functie u gesolliciteerd heeft, en vermeldt dat u graag op de hoogte blijft van ontwikkelingen, via interessante updates van het bedrijf. Via de link solliciteren op de bedrijfswebsite, gaat u naar website van de vacature, vaak komt u op een contact formulier. Schrijf in het kort altijd een duidelijke motivatie waarom u bij het bedrijf wilt werken en wat u meerwaarde zou zijn al u word aangenomen. Voeg altijd u cv bij. Wanneer u een vacature aanklikt dan hoeft u alleen maar het formulier te versturen. Een bedrijf zal niet ingaan op zo’n verzoek wanneer hij alleen een mailadres en naam weet (uw gegevens op uw profiel). Besteed aandacht aan de sollicitatie. Veel achter elkaar solliciteren op bovenstaande manier lost niks op, beter is minder solliciteren, maar gemotiveerd. Voordat u het formulier verstuurd controleer op het vinkje volgen aan staat.

Hoe omgaan met LinkedIn zonder er al te veel tijd aan te spenderen? Plan vaste momenten in in de week dat u met Linkedin bezig gaat. Het heeft geen dagen achter uw computer te zitten en blijven solliciteren. Deze sollicitaties zijn dan vaak niet gemotiveerd geschreven en hebben daardoor niet het gewenste effect. Zorg voor wat ontspanning en neem voor een paar dagen afstand van uw sollicitaties. Dit zorgt ervoor dat de volgende sollicitatie die u gaat doen wel gemotiveerd is en de kans vergroot op een gesprek.

Hoe kan ik gebruik maken van groepen/discussies/polls/events Het promoten van uzelf, zoals op alle sociaal media heeft ook Linkedin een tijdlijn bij uw profiel. Hier kunt u informatie plaatsen over uw vakgebied, uw functie, het gene wat u zoekt en eventueel een link plaatsen naar uw website. Zorg ervoor dat deze een toegevoegde waarde heeft voor uw profiel. Ga via zoeken opzoek naar profielen die passen bij uw vakgebied of interesse. Door de juiste groepen te gaan volgen kunt u meer van uw zelf laten zien. Stel vragen in de groepen, wees behulpzaam als mensen vragen hebben, laat zien wat u weet van uw vakgebied. Hierdoor zullen de zoek opdrachten naar uw profiel vergroten.

Lees verder

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *